۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
روحانی وارد چین شد

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) دقایقی پیش وارد شانگهای چین شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بدو ورود از سوی معاون وزیر خارجه چین، معاون شهردار شانگهای، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و دیگر مقامات ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.
طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ رسماً تشکیل شد.
نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود. در حال حاضر این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.
اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.
ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، تایلند و رژیم صهیونیستی از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.
رییس‌جمهوری در جریان سفر خود به شانگهای چین علاوه بر سخنرانی در چهارمین اجلاس سران سیکا با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس ، ایرانیان مقیم چین اعم از تجار، مدیران شرکت‌های ایرانی و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و برخی نخبگان چینی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
همچنین دکتر روحانی قرار است در این سفر و در دیدار رسمی با همتای چینی خود مهمترین مسائل و موضوعات در زمینه ارتقا و گسترش روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی میان تهران - پکن را مورد بررسی قرار دهد.
ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور برخی معاونان وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی دکتر روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    کونگ فو یاد نگرفتی بر نگردیا باید بتونی در برابر جبهه پایداری از خودت دفاع کنی.