ایسنا نوشت:

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه از سال ۸۱ انرژی هسته‌ای به بخشی از گفتمان آمریکاستیزی تبدیل شده است، گفت: از همان موقع به جای پرداختن به صورت مساله، فعالیت هسته‌ای بار سیاسی و ایدئولوژیک پیدا کرد.

صادق زیباکلام ظهر امروز در نشست بررسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران که به همت انجمن اسلامی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه من هم با انرژی هسته‌ای مخالف و هم موافق هستم، اظهار کرد: مگر می‌شود انسان با علم و تکنولوژی مخالف باشد؟ از این بابت من موافق انرژی هسته‌ای هستم زیرا انرژی هسته‌ای بخشی از مدرنیته شده و به طور مثال در کشاورزی یا رادیو داروها بسیار موثر است.

وی در ادامه افزود: اما آنچه موجب می‌شود من با انرژی هسته‌ای مخالف باشم وضعیت فعالیت هسته‌ای در ایران است. زیرا من معتقدم اشکال کار در فعالیت هسته‌ای از جایی شروع شد که نگاه ما نسبت به فعالیت هسته‌ای به نگاهی سیاسی و ایدئولوژیک تبدیل شد و فعالیت هسته‌ای به ابزاری در جهت مبارزه با آمریکا تبدیل شده و محور انقلاب شد.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای خواسته‌ها و اهداف مشخص سیاسی و اجتماعی بود ابراز غقیده کرد: انقلاب ما برای آزادی سیاسی و آزادی اندیشه بود اما بنا به دلایلی انقلاب مصادره شد به این معنا که اهداف آزادی‌خواهانه انقلاب به تدریج کنار گذاشته شده و جریان غرب‌ستیزی، رهبری انقلاب را به دست گرفت و نقطه عطف آن اشغال سفارت آمریکا بود. زیرا از آن زمان انقلاب از دموکراسی‌خواهی خالی شد.

زیباکلام همچنین با اشاره به این که فعالیت هسته‌ای عامل تقویت‌کننده ستیز با آمریکا شد خاطرنشان کرد:‌ اکنون چهره‌هایی که به شدت با توافق‌نامه ژنو مخالف هستند بیشترین کینه را از دموکراسی و انتخابات آزاد داشته و تمایل سرکوب دیگران را دارند و آمریکاستیز هستند از سویی موافقان توافق‌نامه ژنو به دموکراسی آزادی مطبوعات و رفع حصر اعتقاد بیشتری دارند. برای آن‌ها مهم است در بند ۳۵۰ اوین چه اتفاقی افتاده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۵۸ ما معتقد بودیم که انرژی هسته‌ای جنایتی علیه ایران است زیرا نیروگاه بوشهر برای دفن زباله‌های هسته‌ای ساخته شده است حتی من نیز چنین تفکری داشتم. پس از پایان جنگ، هاشمی که عقل بیشتری داشت، مساله بازسازی نیروگاه بوشهر را مطرح کرد و نطنز مخفیانه ساخته شد. زیرا این گونه تلقی می‌شد که اگر ساخت آن اطلاع داده شود جامعه‌ جهانی با آن مخالفت می‌کند. از سویی آژانس هم معتقد بود که ایران به دلیل استفاده نظامی از نطنز، ساخت آن را اطلاع‌رسانی نکرده است.

این استاد دانشگاه تهران همچنین افزود: یکی از دلایل تردید جدی غرب به ایران همین فعالیت مخفیانه بود. در سال ۸۱ نیز سازمان مجاهدین خلق نطنز را لو داد و خاتمی هم در ۲۲ بهمن ۸۱ خبر فعالیت نطنز را رسما اعلام کرد و در واقع مشکل از همان جا آغاز شد. از همان دوره بیان شده که انرژی هسته‌ای از نان شب واجب‌تر است و غرب قادر نیست مانع دستیابی ما به انرژی هسته‌ای شود.

زیباکلام در ادامه افزود: در دوران اصلاحات این تفکرات وجود داشت که انرژی هسته‌ای را کج دار و مریز به پیش ببرد تا پرونده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرود و در این بین امتیازی داده و امتیازی هم گرفته شود. اما با روی کارآمدن احمدی‌نژاد در سال ۸۴ سیاست دوران اصلاحات خیانت نامیده شد و موسوی، روحانی و تیم مذاکره‌کننده خائن نامیده شدند. در حالی که حاصل سیاست‌های احمدی نژاد این بود که پرونده هسته‌ای به شورای امنیت رود. احمد‌ی‌نژاد هم قطعنامه‌ها را ورق پاره خواند و مدعی بود دلیل مخالف غرب با فعالیت هسته‌ای ایران پیشرفت علمی کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی در فاصله‌ی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ اجازه نمی‌داد مقاله‌ای درباره‌ی پرونده‌ هسته‌ای بیان شود مگر این که تایید کننده‌ی سیاست‌های کشور باشد افزود: اما اکنون عده‌ای دلواپس توافق‌نامه ژنو را مورد هدف خود قرار دهند. که البته خوشبختانه در کنار این ، عده‌ای هم می‌توانند بگویند که انرژی هسته‌ای چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است. چرا ۲۵۰ رشته‌ علمی که احمدی‌نژاد معتقد بود در اثر فعالیت هسته‌ای ایجاد می‌شود هیچگاه ایجاد نشد؟

این استاد علوم سیاسی همچنین گفت: ۸۰ سال پیش یک فیزیکدان اتم‌های اورانیوم را جدا کرد آن موقع این کار ارزش علمی داشت. ولی بیان پیشرفت علمی در نطنز همان قدر خنده‌آور است که ما بگوییم در ایران‌خودرو مرزهای دانش را در می‌نوردیم. فعالیت هسته‌ای منجر به توسعه اقتصادی کشور نشده است. اما چرا وقتی فناوری هسته‌ای نتوانسته توسعه را به دنبال داشته باشد غرب با آن مخالفت می‌کند. پاسخ این پرسش این است که هر کشوری بتواند اورانیوم را ۳ درصد غنی کند می‌تواند آن را تا ۹۰ درصد که برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز است غنی کند. اکنون این پرسش مطرح است که چرا برای غرب این گونه حساسیت درباره‌ آرژانتین، پاکستان، مصر، ترکیه و برزیل وجود ندارد. پاسخ این است چون ما تنها کشوری هستیم که علنا گفتیم دنبال نابودی اسراییل هستیم و در عمل هم هر کاری توانسته‌ایم انجام داده‌ایم.

زیباکلام در ادامه افزود: اکنون فرماندهان نظامی ما رسما افتخار می‌کنند که ما مرزهای خود را به کنار خاک اسراییل کشانده‌ایم. یکی از فرماندهان نیز گفته که ما به موشک ۲ هزار کیلومتری نیاز داریم زیرا فاصله‌ی ما تا تل‌آویو ۲ هزار کیلومتر است. در واقع هدف غرب در برنامه‌ هسته‌ای ایران این است که آن‌ها توان هسته‌ای ما را به حداقل کاهش دهند تا اگر روزی خواستیم سلاح هسته‌ای تولید کنیم به زمان زیادی نیاز داشته باشیم. دراین بین این گفته که ما به دنبال تولید بمب هسته‌ای نیستیم توجیه‌کننده غرب نیست.

وی با بیان اینکه دعوای اصلی ما سر بی‌اعتمادی به کشور ماست، گفت: غرب می‌گوید ایران موشک‌های زلزال خود را به حزب‌الله داده پس چرا فناوری هسته‌ای را به آن‌ها ندهد. اکنون غرب به ما اعتماد ندارد ولی برای اولین بار حاضر شده به ما اعتماد کند. البته که آن‌ها مثل عقاب بر ما نظارت دارند و ما نیز باید برای اعتمادسازی اجازه‌ی بازرسی و نظارت سرزده را بدهیم.

این استاد دانشگاه تهران، همچنین با اشاره به اینکه غرب هیچ عجله‌ای برای رفع تحریم‌ها ندارد خاطرنشان کرد: زیرا ‌آن‌ها معتقدند که تحریم‌ها ما را به پشت میز مذاکره نشانده است. آن‌ها صحبت از بازده زمانی ۱۵ یا ۲۰ ساله دارند و ما دنبال بازده زمانی ۵ ساله برای رفع تحریم‌ها هستیم. که البته این اختلاف‌ها قابل حل است. زیرا نظام به این نتیجه رسیده که باید به صورت آبرومندانه‌ای از چاه هسته‌ای نجات یابد.

زیبا کلام در ادامه با اشاره به این که پرونده هسته‌ای هزینه زیادی برای کشور داشته است خاطر نشان کرد: به دلیل فشارهای غرب پروژه‌ سوآپ نفت آذربایجان یا انتقال گاز به پاکستان و هندوستان انجام نگرفت و اکنون قطر ۵ برابر ما از پارس جنوبی گاز برداشت کرده است در سال گذشته قطر ۱۰۰ میلیارد مکعب بیشتر از ایران گاز برداشت کرده که معادل ۴۰ میلیارد دلار و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که باید این عدد با بودجه عمرانی سال گذشته یعنی ۳۷ هزار میلیارد تومان یا بودجه آموزش و پرورش که معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است مقایسه شود.

وی در پایان با بیان این که ما نمی‌دانیم چه میزان هزینه در بوشهر، نطنز و فردو داشته‌ایم اما می‌دانیم چه هزینه‌ی زیادی برای مقابله با آمریکا داده‌ایم، معتقد است: در مقابل این هزینه‌ها یک تن اورانیوم ۳ درصدی به دست آورده‌ایم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    28 4
    مردي مرد به خدا با تمام حرفات كاملا موافقم
  • aminabm IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    19 9
    درود بر شرفت آبروی ما دانشگاه دیده ها... نه اینکه این تحلیل رو فقط شما بدونی خیلی از ایرانی ها با همین جزئیات شاید کمی کمتر این موارد رو می دونن. ولی همین که جرات ابرازش رو شما آنهم در این سطح داری واقعا درود به شرفت
  • بیسواد IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 29
    سلام باداشتن همچین استادفرزانه ووطن دوست دیگرهیچ احتیاجی به منافقین وضدانقلاب نداریم اقای استاددانشگاه به ظاهرروشنفکروباسواداگه ماباخلوص نیت والتماس فراوان دودستی کشورمان راتقدیم اسراییل واربابان شمابکنیم بزغم شما ودوستانتان بهترین کارممکن راکردیم حداقل ازروی اون دانشجویانی که تودرسشان میدهی خجالت بکش ازنون ایران میخوری وبهش خیانت میکنی شمامصداق روشنفکران غرب زده هستیدکه امام خمینی فرمودندخطرشمابیشترازمنافقین وامریکااست ایاوقت ان نشدکه شما وامثال شماهابخودبیاییدوبدانیددرخاکی قدم میزنیدکه جوانان سلحشورش برای استقلال وازادیش جان هاداددن اگرمسلمان نیستیدحداقل ازاده باش شماهاکسانی هستیدکه جام زهررابه امام دادیدوالان هم بدنبال بزیرکشیدن این نظام وبردگی مردمان ازاده اش هستیدولی زهی خیال باطل
  • بی نام JO ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    26 6
    حالا الان یه عده میان اینجا باز شعارهای توخالی می دهند اما واقعیت تلخی را گفتید دکتر زیبا کلام.
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 23
    چرا نظرات اين بابا را منتشر ميكنيد بياييد با من مصاحبه كنيد قول ميدهم نظرات من را بهتر و معقول تر خواهيد ديد
  • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    18 3
    احسن اماکو گوش شنوا