ایرنا نوشت:

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ با استدلال و منطق قوی و از موضع عزت وارد شده و همه کشورها به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند با زبان زور و تهدید با مردم ایران سخن بگویند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم جشن ملی توانمندی و خودکفایی ۱۲۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: همه کشورها به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند با زبان زور و تهدید با مردم ایران سخن بگویند.

وی تصریح کرد: دولت همانگونه که در عرصه اقتصادی ثبات و آرامش در کشور ایجاد کرده در بخش ‌ین المللی نیز ثبات و آرامشی را ایجاد کرده است و مسایل بین‌المللی را از این طریق دنبال می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین اظهارداشت: در این شرایط که دولت در حال ایجاد ثبات و آرامش در بخش اقتصاد و مسایل بین‌المللی است، فعالان اقتصادی باید حضوری جدی پیدا کنند و منافع ملی کشور را به منافع شخصی و لحظه‌ای خود ترجیح دهند.

راه حل مشکلات اشتغال کشور سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و رشد اقتصادی است

جهانگیری یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور را مسأله اشتغال عنوان کرد و افزود: امروز نیروی جویای کار کشور از میان قشر تحصیلکرده است و هرساله بیش از یک میلیون نفر از این افراد به متقاضیان شغل اضافه می‌شوند.

وی افزود: باید برای نیروهای جویای کار از جمله زنان تحصیلکرده شرایطی ایجاد شود تا شغلی پایدار برای آن‌ها ایجاد شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این که راه حل مشکلات اشتغال کشور سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و رشد اقتصادی است، تصریح کرد: چارچوب علمی در برنامه‌های کمیته امداد امام (ره) امروز حاکم شده و به مددجویان آموزش و مهارت داده می‌شود و در مراحل بعدی از آن‌ها برای بازاریابی و عرضه محصولات حمایت می‌شود که این روند یک تولید واقعی را ایجاد می‌کند.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد با مجموعه برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در بخش اشتغال و خروج از رکود دستاوردهای مثبتی داشته باشیم.

دولت مصمم است در سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرایی و فرصت‌های شغلی ایجاد کند

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور را تورم خواند و خاطرنشان کرد: تورم کشور در مردادماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بود و دولت همه تلاش خود را به کار گرفت که این روند را به روندی کاهنده تغییر دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: با سیاستگذاری‌های دولت در فروردین ماه، تورم نقطه به نقطه به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد که مهم‌ترین دلیل آن انضباط مالی بود که دولت در سیاست‌های اقتصادی خود به آن پای‌بند بوده است.

جهانگیری با بیان این که مهم‌ترین پیام انضباط مالی این است که دولت بنا دارد در چارچوب قوانین حرکت کند نه اینکه بدون مجوز از منابع بانک‌ها و بانک مرکزی استفاده کند.

وی ادامه داد: دولت حق ندارد به منابع بانک مرکزی دست درازی کند و نباید برای خشنود کردن عده‌ای بیش از میزان مصوب و اختیارات هزینه و با ایجاد تورم، به اقتصاد کشور و مردم آسیب وارد کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری، رکود اقتصادی و رشد منفی اقتصاد را از دیگر مشکلات کشور برشمرد و گفت: دولت با برنامه برای حل مشکل تورم و رکود و مساله اشتغال وارد سال ۹۳ شده و علاوه بر این مسایل موضوعات مهم دیگری را نیز در دستور کار خود دارد.

جهانگیری با یادآوری نامگذاری سال ۹۳ ازسوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: دولت مصمم است در سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده و ضمن برنامه‌ریزی برای خروج از رکود و کاهش تورم، فرصت‌های شغلی ایجاد کند و فشار موجود بر مردم را از میان بردارد.

وی با تاکید براین که برای خروج از شرایط رکود اقتصادی باید از ظرفیت‌های موجود کشور استفاده شود، خاطر نشان کرد: به جهت سخت‌افزاری و ایجاد ماشین‌آلات و کارخانجات، کارهای زیادی در کشور انجام شده اما برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با ظرفیتی اندک فعالیت می‌کنند و برخی دیگر نیز به تعطیلی رسیده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید در مرحله نخست واحدهای تولیدی را احیا کنیم و در مراحل بعدی برخی رشته‌های صنعتی مولد را که نقشی کلیدی در اقتصاد کشور دارند مورد توجه قرار دهیم.

نباید اجازه دهیم از میادین مشترک نفتی و گازی اضافه برداشت شود

جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان این که صنایع نفت و گاز از مهم‌ترین رشته‌های صنعتی کشور است، گفت: دغدغه‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که یکی از این دغدغه‌ها اضافه برداشت کشورهای دیگر از میادین مشترک نفتی و گازی است که نباید اجازه دهیم این روند ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: دولت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای را در نظر گرفته و امیدواریم بتوانیم در این زمینه گام‌های جدیدی برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم تهیه و تدوین برنامه‌ای جامع برای رفع مشکلات اقتصادی، افزود: دولت باید در جهت ثبات بخشیدن به شرایط اقتصادی کشور تلاش کند.

جهانگیری افزود: شرایط اقتصادی امروز شرایطی با ثبات است و دولت توانسته با کنترل برخی مولفه‌ها اجازه ندهد همچون سال‌های گذشته نرخ ارز به طور لحظه‌ای تغییر کند.

وی یادآور شد: انسان با اتکا به اراده خود می‌تواند زندگی عزتمند و مستقل ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی و مرحوم حاج حیدری که از تلاشگران این نهاد بودند، اظهار داشت: جمله زیبای امام خمینی (ره) که ما می‌توانیم باید برای همه ما در عرصه‌های مختلف زندگی یک درس باشد و بدانیم که اراده انسان قادر است بسیاری از مشکلات را از میان بردارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری به خودکفایی ۱۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد و افزود: این خودکفایی، یک جشن ملی واقعی است و دارای پیامی برای همه ایران است که انسان با اتکا به اراده خود می‌تواند یک زندگی عزتمند و مستقل برای خود ایجاد کند.

جهانگیری ضمن قدردانی از برنامه‌ها و حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در جهت توانمندسازی مددجویان، گفت: کمیته امداد یک سیستم نظارتی قوی راه‌اندازی کرده و تا زمانی که واحدهای تولیدی مددجویان نیاز به کمک دارند آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری از چند نفر از سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد که به مرحله خودکفایی و توانمندی رسیده‌اند قدردانی شد.

جهانگیری پیش از سخنرانی از نمایشگاه طرح‌های اشتغال و خودکفایی و دستاوردهای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) که در حاشیه این مراسم برپا شده بود، بازدید کرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قا بل اعتماد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    جناب آقای جهانگیری سلام وخسته نباشی عرض میکنم بنده بعنوان ارباب رجوع به بانک ملی شعبه مر کزی کرج برای افتتاح حساب مراجعه کردم قبلا رمز کارت ملی را محرمانه طی پاکتی به ارباب رجوع می دادند حسابدار بانک مذکور فر مودند که ارباب رجوع یعنی من خودم باید رمزرا به حسابدار بگویم آیا این خلاف نیست لطفآ بررسی کنید اگر بخشنامه هست ارائه طریق فر ماید رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری سازمان بازرسی کل کشور رئس بانک مرکزی خواهشمند است پیگیری فر مایید