تحرکاتی به نام اسلام در آفریقا در حال وقوع است که تا کنون کشتار و آوارگی مردم مسلمان توسط گروه های داخلی و مداخله های خارجی نتیجه آن بوده است

هفته گذشته به همراه وزیر خارجه گینه و دبیرکل سازمان همکاریهای اسلامی و تنی چند از سفرا و نمایندگان دائم کشورهای اسلامی نزد سازمان همکاریهای اسلامی در قالب هیأت سازمان برای بررسی وضعیت مسلمانان آفریقای مرکزی به این کشور و همسایگانش جمهوری کنگو و چاد سفر کردیم.

جمهوری اسلامی ایران تنها عضو هیأت بود که علی رغم عدم عضویت ایران در کمیته اجرایی ، در این هیأت و سفر به کشورهای افریقایی شرکت نمود و علت آن هم از یکطرف اهمیتی بود که وزارت امور خارجه کشورمان برای ‌این موضوع قائل بود و از طرف دیگر اهمیت دادن سازمان به ایران.
سفر دبیرکل و هیأت وزارتی همراه به ریاست وزیر امور خارجه گینه (رئیس فعلی شورای وزیر) در چارچوب تصمیمات کمیته اجرایی سازمان صورت گرفته است.
کمیته اجرایی سازمان در سال گذشته با حضور اکثریت اعضاء در جده تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت اولاً هیأت عالی رتبه ای را به آفریقای مرکزی و کشورهای همسایه اعزام نماید و ثانیاً نماینده ای از سوی دبیرکل برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان تعیین شود.
آقای ایاد مدنی دبیر کل سازمان نیز وزیر خارجه سابق سنگال را برای این مهم انتخاب کرد که در طول سفر هیأت سازمان را همراهی می کرد.
دراین سفر علاوه بر دیدار با مسئولان آفریقای مرکزی بویژه خانم پانزا رئیس انتقالی و نمایندگان مسلمانان، با آقایان ساسونگو رئیس جمهور کنگوی برازاویل و ادریس ابی رئیس جمهور چاد نیز دیدار داشتیم.
وضعیت مسلمانان بویژه در ماههای اخیر بسیار دلخراش است . گروهی بنام آنتی بالاکا در واقع به قصد انتقام از گروه سلیکا کودکان و زنان و سالخوردگان و بطورکلی مردم بی گناه را قتل عام و آواره کرده است به نحوی که تعداد زیادی از آنها در شهر بانگی پایتخت آفریقای مرکزی برای جلوگیری ازقتل عام شدن در محوطه فرودگاه چادر زده اند و حتی بیش از 500 نفر زن و مردم مسلمان افریقای مرکزی ماههاست در مسجد جامع شهر بسر می برند.
کشور آفریقای مرکزی با نزدیک به 5/4 میلیون جمعیت و 623 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از کشورهای عضو ناظر سازمان همکاریهای اسلامی است که در سالها و ماههای اخیر به دلیل درگیریهای متعدد تعداد زیادی از مردم بی گناه کشته، زخمی و آواره شده اند.
کشور آفریقای مرکزی بنابر آمار بین 15% تا 25% مسلمـان دارد و مـابقـی مسیحی کاتولیـک و مسیحی پروتستـان و بی دین و بت پرست دارد.
بیشتر مسلمانان در شمال و شرق این کشور در همسایگی با چاد و سودان سکونت دارند و همچنین در شهر بانگی نیز تعداد زیادی مسلمان سکونت دارند.
گروه آنتی بالاکا قصد دارد مسلمانان را به شمال و شرق کشور و حتی به بیرون از مرزها آواره کند.
برخی از مردم و مسئولان آفریقای مرکزی و همچنین برخی در جمهوری کنگو و چاد از نقش کشورهای خارجی بویژه از نقش فرانسه ناراضی هستند و معتقدند نظامیان فرانسوی با ورود به این کشور و خلع سلاح مردم و مسلمانان، زمینه کشتار آنها توسط گروه آنتی بالاکا را فراهم کرده اند.
اینکه گروهی به نام سلیکا نماینده مسلمانان آفریقای مرکزی باشد جای بحث دارد و بنابر برخی اخبار همه فرماندهان این گروه مسلمانان نبوده اند و اتفاقاً برخی از کشتارها و سخت گیری ها بر مردم از سوی‌این افراد انجام می شده است ولی حتی اگر همه مسلمان بودند نمی توان مسلمانان را و اسلام را مسئول این حوادث معرفی کرد کما اینکه اقدامات تروریستی رهبران مسیحی گروه آنتی بالاکا را نمی توان به نام مسیحیان و مسیحیت معرفی کرد.
بنابراین عنوان جنگ بین ادیان برای این وقایع درست نیست و در واقع جنگ بین گروههای داخلی برای دستیابی به قدرت و جنگ کشورهای‌خارجی برای نفوذ بیشتر و یا تثبیت نفوذ می تواند عنوان مناسب تری برای تحولات از نگاه سیاسی و دیپلماتیک باشد ولی از حیث حقوقی برخی از جرائم ارتکابی جرائم جنگی و برخی جرم علیه بشریت محسوب می شود و دخالت عادلانه ارکان و نهادهای سازمان ملل بویژه شورای امنیت و شورای حقوق بشر ضرورت می یابد همچنانکه دخالت دیوان کیفری بین المللی و بویژه دادستان دیوان در این موضوع ضروری‌ است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =