۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

ایسنا نوشت:

نخست‌وزیر منتخب هند که حدود یک دهه پیش از سفر به آمریکا محروم شده بود اخیراً توسط رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به این کشور دعوت شد.

به گزارش پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، چگونگی برخورد با نارندا مودی، نخست وزیر منتخب هند که در بزرگ‌ترین انتخابات جهان به این سمت رسیده است چالش جدیدی برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

مودی که به دلیل اتهاماتی در رابطه با تظاهرات گوجرات در سال 2002 اولین کسی بود که براساس قانون آزادی بین المللی مذهب از سفر به آمریکا محروم شد، روز جمعه توسط کاخ سفید برای سفر به آمریکا دعوت شد.

این در حالی است که دولت اوباما مشخص نکرده است که آیا مودی اجازه ورود به واشنگتن را دارد یا خیر.

در واقع از آنجایی که هند اهمیت بسیاری برای سیاست آمریکا در آسیادارد و همچنین روابط این دو کشور اخیرا تا حدی دچار تنش شده بود، تردید کمی در خصوص عدم دعوت شدن مودی به آمریکا وجود داشت. اما این حقیقت که مودی پس از پیروزی بزرگ حزبش موسوم به "بهاراتیا جاناتا" به آمریکا دعوت شد نشان دهنده بی‌میلی واشنگتن به این اقدام است.

در حال حاضر موضوع مهم، استقبال واشنگتن از مودی نیست بلکه چگونگی برخورد با او است و این در حالی است که روابط واشنگتن و دهلی نو پس از برخورد آمریکا با یک دیپلمات هندی به اتهام جعل روادید دچار تنش شده بود.

ممنوعیت سفر مودی به آمریکا به سال 2005 باز می‌گردد که وزارت خارجه آمریکا مودی را به عدم اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از تظاهراتی که به مرگ بیش از هزار نفر از جمله 800 مسلمان منجر شد، متهم کرد.

این در حالی است که کشورهای غربی برای مثال انگلیس به تدریج این ممنوعیت را علیه مودی لغو کرده بودند.

از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهند که حزب مودی نه تنها در نواحی هندونشین هند بلکه در نواحی مسلمان‌نشین نیز رای بالایی آورده است.

مسلمانان هند 15 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =