ایرنا نوشت:

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که جمهوری اسلامی می‌خواهد الگویی متفاوت در سیاست بین‌الملل و روابط خارجی به کشورهای دیگر ارائه دهد.

غلامعلی حدادعادل روز دوشنبه در دوازدهمین آیین دانش‌آموختگی دانشجویان خارجی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود: می‌خواهیم اگر قرار است که از مظلوم حمایت شود از آن حمایت کنیم حال اینکه این مظلوم در فلسطین، عراق، سوریه و آمریکای لاتین باشد فرقی ندارد و ما حق بهره‌گیری از آن را نداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: می‌خواهیم سیاستمداری اخلاقی را به دنیا معرفی کنیم؛ قصد داریم معنویت و خداپرستی را در عرصه سیاست و کشورداری وارد کنیم.

عضو شورای عالی فرهنگی با بیان اینکه جهان کنونی مملو از شعارهای دفاع از آزادی و حقوق بشر است خطاب به دانشجویان خارجی گفت: شما در سال‌هایی در ایران بودید که ما تحت فشار تحریم قرار داشتیم و حتی دانشجویان ما در خارج از کشور به ارز دسترسی نداشتند ولی با این حال دانشجویان خارجی در ایران تحصیل می‌کردند و تحصیل خواهند کرد.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود مردم ایران را میهمان‌نواز و خون‌گرم توصیف کرد و از دانشجویان خارجی خواست که محبت ایرانیان را با خود برده و بدی آن‌ها را از یاد ببرند.

وی دانشجویان خارجی را سفرای غیررسمی ایران در کشورهایشان توصیف کرد و گفت: مهم این است که شما پیام ملت ایران به گوش ملت‌های خود برسانید.

وی در این مورد توضیح داد که ملت ایران امروز حرف تازه و جدیدی را برای خود و کشورهای دنیا دارند و پیام معنوی را منتشر می‌کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان فارسی را یکی از ارمغان‌هایی برشمرد که دانشجویان خارجی آن را از ایران همراه خود به خواهند برد و افزود: به شما توصیه می‌کنم که زبان فارسی را از یادتان نبرید و با آن انس و ارتباط دائمی برقرار کنید.

وی خاطر نشان کرد: هزار سال پیش فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین ۵۰ هزار بیت شعر در شاهنامه گفته است و امروز ایرانیان آن را خوانده و می‌فهمند؛ در کدام کشور چنین چیزی را سراغ دارید که زبانی به آن حد از تکامل رسیده باشد که ۱۰۰۰ سال بعد نیز مردم آن را بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شما به عنوان کسانی که در ایران زندگی و تحصیل کرده‌اید این توفیق را دارید که از این به بعد بدون واسطه با شعر سعدی و حافظ ارتباط برقرار کنید و باید این انس را غنیمت بشمارید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به دانشجویان خارجی فارغ‌التحصیل شده توصیه کرد که پس از بازگشت به کشورشان ارتباط خود را از طریق بنیاد سعدی با زبان، ادب و فرهنگی فارسی حفظ کنند.

دوازدهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حسن قشقاوی معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و «محمد حسین امید» سرپرست دانشگاه تهران برگزار شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =