یک کارشناس شبه قاره به خبرآنلاین می گوید: آقای مودی آنطور که در رسانه ها پرداخته شده است، اسلام ستیز نیست و با نگرشی جامع و به دور از مسائل قومیتی اداره هندوستان را بر عهده خواهد گرفت.

سعید جعفری پویا: پس از سه دهه تغییری اساسی در ساخت قدرت در دولت هندوستان به وجود آمد و برای نخستین بار یک حزب بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب می تواند دولت را تشکیل دهد. حزب کنگره که سالهاست در قدرت حضور دارد، این بار با رهبری رائول و حضور پشت پرده سونیا گاندی نتوانست سهمی در قدرت داشته باشد. ناراندای مودی که رهبر حزب پیروز است توانسته با ادبیات پوپولیستی، آرا را در سبد خود جمع کند. پیرامون چشم انداز تحولات هندوستان و آینده سیاست خارجی این کشور با پیر محمد ملازهی کارشناس شبه قاره گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید:

ناراندای مودی به عنوان فردی اسلام‌ستیز در سپهر سیاسی هندوستان شناخته می‌شود که در واقعه کشتار مسلمانان در سال 2002 نقش مثبتی از خود بروز نداده است. آیا واقعاً ایشان نگرش ضد اسلامی دارد؟

زمانی که ایشان در گجرات وزیر بود، در مقابل کشتاری که توسط گروه های افراطی علیه مسلمانان صورت گرفته هیچ واکنشی از خود نشان نداد و پرونده‌ای هم در این رابطه دارد. چرا که ایشان در آن زمان دولت محلی و همچنین پلیس و دستگاه امنیتی را زیر نظر او داشته است، اما مودی واکنشی در جهت جلوگیری از آن کشتار نشان نداده است. این اتفاقی است که سبب شده بسیاری او را به عنوان فردی با تفکرات ضد اسلام معرفی کنند. اما باید توجه کرد در شرایط فعلی ایشان نخست‌وزیر کل هندوستان خواهد بود و علی‌القاعده مسائلی که در زمان انتخابات برای جذب آرای گروه های مختلف (به ویژه جریان های افراطی) مطرح می شد کنار رفته است. خیلی بعید است که دولت آقای مودی به سمت تضاد میان مسلمانان و هندوها برود، چرا که مسئله هویت ملی هندوستان مطرح است. تصور من این است که به رغم سابقه ذهنی بدی که مسلمانان از ایشان دارد، بحث اسلام‌ستیزی او چندان محلی از اعراب ندارد. ضمن اینکه بسیاری از مسلمانان هم در این انتخابات به او رأی داده‌اند. در حقیقت مردم می‌دانند سیاست‌های کلی و استراتژیک هند در ارتباط با مسلمانان که حدود 180 میلیون از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، تغییر اساسی نخواهد کرد و اصولا نمی‌توان امنیت ملی هند را به خاطر برخی فشارها و مسائل تبلیغاتی فدا کنند. در مجموع به نظر من نباید روی این مسئله تاکید شود که این فرد پس از به دست گرفتن قدرت علیه مسلمانان عمل خواهد کرد، چرا که به نظر نمی‌رسد این‌گونه باشد.

حزب بهاراتیا جانات که اصلی‌ترین رقیب حزب کنگره است توانست قدرت را در دست بگیرد. اما این حزب چگونه توانست کنگره را کنار بزند؟ به جز مباحث اقتصادی چه نقیصه دیگری سبب شد تا حزب کنگره در این انتخابات شکست بخورد.

حزب کنگره بیشتر بر شخصیت‌های کاریزما از خاندان نهرو - گاندی است. آقای رائول گاندی هم که از این خاندان به عنوان رهبر حزب معرفی شد، نتوانست توفیقی داشته باشد. ضمن اینکه کل این خاندان دیگر وضعیتی که مثلاً در زمان ایندریا گاندی داشت را ندارد و در حال حاضر جامعه هند از شخصیت‌ها عبور کرده و دمکراسی در این سرزمین نهادینه شده است. بیشتر مردم روی برنامه‌های احزاب زوم می‌کنند. ضمن اینکه آقای سینگ که معمار اقتصادی هند است، نگاهش بیشتر جنبه بلندمدت دارد و بر برنامه‌های سیاسی و اقتصادی و تثبیت موقعیت جهانی و منطقه‌ای تاکید دارد، اما مردم بیشتر به سفره خود نگاه می‌کنند و خیلی بلندمدت فکر نمی‌کنند که 10 سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر یک تکه نان بیشتر سر سفره آنها باشد راضی تر خواهند بود. مودی هم روی این مسئله تاکید ویژه‌ای کرد و در تبلیغات خود اعلام نمود که حزب کنگره حال مردم را رها کرده است، ولی ما می‌خواهیم اشتغال شما را حل کنیم. همین مسئله باعث شد بیش‌ترین رأی را جوانان به آقای مودی دهند.

بر این اساس آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که تاکید آقای مودی روی مسائل پوپولیستی سبب تغییر منفی جایگاه هند در نظام بین‌الملل شود؟

به نظر من تفاوت اساسی در سیاست‌های آقای مودی با سینگ در مسائل اساسی هند وجود ندارد. در مرحله‌ای برای اینکه افکار عمومی را جذب و رأی بیاورند، این مسائل را مطرح کردند ولی به هر حال نباید از یاد برد که هند سیاست استراتژیکی دارد و آن سیاست استراتژیک سبب می‌شود که تفاوتی نکند که کدام حزب در قدرت باشد و مسائل کلی در سطح کلان به عنوان برنامه‌هایی راهبردی و ملی مورد پذیرش همه گروه‌ها قرار دارد.

رابطه هندوستان با پاکستان در قالب دولت جدید هند چگونه خواهد بود؟

سیاست هند در مورد پاکستان روشن است و تغییری نخواهد کرد و دو کشور در چارچوب همان روند پیشین روابط خود ادامه خواهند داد. از سوی دیگر اگر قرار باشد بهبودی در روابط دو کشور ایجاد شود، این بهبود توسط حزب کنگره نخواهد بود، بلکه توسط حزب آقای مودی خواهد بود که می‌تواند تندروها را کنترل کند. فکر می‌کنم روابط دو کشور در دولت جدید هندوستان بدتر از قبل نخواهد شد و حتی زمینه برای نوع مذاکره جدی بر سر حل مسئله کشمیر فراهم خواهد شد. ممکن است در دوران بی جی پی (BJP) شرایط مساعدتری برای انجام بحث‌های مفید میان طرفین ایجاد شود.

آقای مودی چگونه توانست پیروز انتخابات شود؟ چقدر عملکرد ایشان در گجرات در این پیروزی موثر بوده است؟

مردم هند بر این باورند که طرح‌هایی که ایشان در گجرات پیاده کرد، موفقیت‌آمیز بوده است و بسیاری از تحلیلگران استدلال می‌کنند که این دلیل اصلی پیروزی ایشان مدیریت او در آن ایالات است. ولی به نظر من مهم‌ترین دلیل رأی آوری ایشان ضعف حزب کنگره در دوران زمامداری‌اش بوده است. در این دوران تعدادی از وزرای این حزب به علت فساد مالی به زندان رفتند، مسئله دختر دانشجویی که دزدیده و مورد تجاوز قرار گرفت و بعدها در شهر او را گرداندند دیگر مسئله‌ای بود که مطبوعات و رسانه‌ها بسیار آن حادثه را پررنگ کردند و گفتند دولت بسیار ضعیف عمل کرده است. این‌گونه مسائل افکار عمومی را از حزب کنگره فاصله انداخت و شخصیت قوی هم در این حزب وجود نداشت که بتواند این مسائل را پوشش دهد. به همین دلیل مردم به چهره و جریانی جدید که به مسائل مورد علاقه آنها اهمیت نشان می‌دهد را برگزیدند.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 1
    اولشه ۰۰۰اول دولت محمود هم خوب بود آخرش ببین چی میشه