نتیجه انتخابات عراق: حزب مالکی در صدر قرار گرفت/ آیا مالکی باز هم نخست وزیر می شود؟

سرانجام نتایج قطعی انتخابات پارلمانی عراق از سوی کمیسیون عالی انتخابات این کشور اعلام شد و همانگونه که پیش بینی می شد حزب نوری مالکی در صدر قرار خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا کمیسیون عالی انتخابات عراق  هم اکنون ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در صدر با انتشار نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، فراکسیون مواطن (شهروند) به رهبری عمار حکیم و فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر به ترتیب بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، پس از تاخیر نسبتا طولانی بالاخره کمیسیون عالی انتخابات عراق ظهر امروز (دوشنبه) نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که بر این اساس ائتلاف نوری مالکی، نخست وزیر عراق با به دست آوردن بیشترین آرا، بیشترین کرسی پارلمان را نصیب خود کرد.

گرچه نوری مالکی و ائتلاف تحت رهبری وی توانسته بیشترین کرسی‌های پارلمان را در بین دیگر نهادهای سیاسی عراق به خود اختصاص دهد، اما این بدان معنا نیست که وی می‌تواند دولت آتی عراق را تشکیل دهد و برای رسیدن به حد نصاب لازم باید با دست کم با یک یا چند تشکل سیاسی دیگر در پارلمان عراق، ائتلاف کند.

این درحالی است که دیگر تشکل‌های سیاسی عراق به ویژه گروه‌های نزدیک به ایاد علاوی، کردها و جریان صدر که اصلی‌ترین رقبای مالکی محسوب می‌شوند از هم‌اکنون مذاکراتی را برای تشکیل یک ائتلاف گسترده و به دست آوردن اکثریت پارلمان، آغاز کرده‌اند.

با وجود مخالفت‌هایی که با دور جدیدی از نخست وزیری مالکی وجود دارد و جدایی برخی همپیمانان وی در انتخابات پیشین عراق از جمله جریان صدر و جریان‌های نزدیک به حکیم، انتظار می‌رود ائتلاف دولت قانون برای همراه کردن دیگر تشکل‌های سیاسی به ویژه گروه‌های شیعی این کشور، فرد دیگری را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد کند.

سخنگویی از ائتلاف ملی حاکم در عراق انتخاب مجدد نوری مالکی برای تصدی پست نخست‌وزیری را بعید دانست.

 به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، با وجود اینکه ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق بیشترین آراء را در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آورد، اما سخنگویی از ائتلاف ملی حاکم در عراق انتخاب مجدد نوری مالکی را بعید دانست.

انتظار می‌رود که در ساعت سه عصر امروز (دوشنبه) به وقت بغداد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شود.

جواد الجبوری، سخنگوی جریان آزادگان، یکی از بخش‌های ائتلاف ملی در مصاحبه‌ای با روزنامه عراقی المدی عنوان داشت: در جریان تشکیل مجدد ائتلاف ملی این ضمانت وجود نخواهد داشت که لزوما مالکی برای سومین بار تصدی پست نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد.

وی تأکید کرد: طبق اساسنامه ائتلاف ملی باید فرهنگ دموکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت اشاعه یابد و شخص مناسب برای تصدی پست‌ها تعیین شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه