واحدمرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزاشی به قلم تیموتی ای والتون با عنوان « آیا آمریکا توان نظامی چین را دست کم گرفته است »، نوشت:
ماه مارس گذشته بود که برایان ویدن تحلیلگر سابق نیروی هوایی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد چین نخستین کشور در جهان است که سلاحی با قابلیت نابود کردن ماهواره های حاضر در مدار زمین را در اختیار دارد.
در این گزارش به چگونگی آزمایش یک سیستم تسلیحاتی ضد ماهواره با قابلیت هدف قرار دادن ماهواره های موجود در مدار زمین توسط چین اشاره شده است.
این امر بدین معناست که در صورت وقوع جنگ، همه ماهواره های آمریکایی در مقابل این سلاح چینی آسیب پذیر هستند.
گزارش آقای ویدن در پی افشاگری های ماه ژانویه در این باره منتشر شد که چین سلاح ماوراء صورت WU-14 را آزمایش کرده است ، سلاحی آزمایشی که قابلیت گریز از سامانه موشک های دفاعی دیگر کشورها را دارد.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند آمریکا در زمینه چنین فن آوری هایی همچنان در جهان پیشتاز است اما انجام آزمایش توسط چین همه این فرضیات را در هم شکست و سبب تخمین هایی در این زمینه شد که چین در زمینه چنین فن آوری تنها چند سال با آمریکا فاصله دارد.
فرانک کندال - معاون وزیر دفاع آمریکا در امور فن آوری و لجستیکی - اخیرا در کنگره اعلام کرد:« برتری ارتش آمریکا در زمینه فن آوری به گونه ای در حال به چالش کشیده شدن است که من در ده هایی خیر شاهد آن نبودم به ویژه از سوی چین در منطقه آسیا و اقیانوس آرام .»
او همچنین گفت:« حفظ برتری در زمینه فن آوری را نمی توان تضمین کرد. این مشکلی نیست که ما در آینده با آن مواجه باشیم . این مشکل زمان حاضر است.»
پیشرفت های نظامی چین با سرعتی فراتر از آن چیزی که تصور می شود در حال افزایش است . برخی کارشناسان بر این باورند قابلیت های نظامی چین در زمینه های مختلف به اندازه ای افزایش یافته است که این کشور - اگر از آمریکا پیشی نگرفته باشد - دست کم به این کشور رسیده است.
تحلیل گران که با حجم مدرنیزه شدن ارتش چین رو به رو هستند باید از ارائه تخمین ها و ارزیابی های اشتباه درباره توازن نظامی در منطقه آسیا - اقیانوس آرام خودداری کنند .
نخستین اشتباه معمول ، مقایسه توانمندی ها آمریکا و هم پیمانانش با توانمندی های چین و اعتقاد به این موضوع است که هر چه تعداد نیروهای آمریکا بیشتر باشد می تواند قدرت و برتری خود را در جهان حفظ کند. متأسفانه باید این موضوع را در نظر بگیریم که آمریکا در حال مبارزه بر روی یک صفحه شطرنج نیست. آنچه که اهمیت دارد همبستگی و اتحاد نیروهای محلی است که می تواند عاملی مهمتر در بازدارندگی منطقه ای است.
دومین اشتباه به تفاوت فاحش دکترین چین و قابلیت ابداعات از قبیل موشک های بالستیک با دکترین و قابلیت ابداعات آمریکا مربوط می شود . اما تنها در نظر گرفتن این موضوع که موشک های آنها همانند موشک های ناوهای هواپیما بر آمریکایی نیستند ، سبب نمی شود بر این باور باشیم سیستم های چینی ضعیف تر از سیستم های آمریکایی هستند .
سوم این که، در نظر گرفتن این موضوع که آمریکا هم پیمانانی قدرتمند دارد که از بسیاری جهات منافع و ارزش های مشترکی با واشنگتن دارند سبب نمی شود بر این باور باشیم که در صورت وقوع جنگاین کشورها با آمریکا همراه شوند.
چهارم آن که، آمریکا باید به ارزیابی برخی از عوامل جنگ سرد بپردازد ، عواملی که در حال حاضر از آنها به اشتباه برای تجزیه و تحلیل قابلیت های ارتش آزادی بخش خلق چین استفاده می شود. پس از آن که در دهه 1990 مشخص شد در قابلیت ها و ظرفیت های شوروی سابق اغراق شده است این موضوع سبب شد تحلیل گران مسائل چین قابلیت های چین را نیز دست کم بگیرند. طی دهه 1990، ناظران از نیروهای چینی انتقاد و پیش بینی کردند این نیروهای خطرناک تر از آنچه که به نظر می آیند، هستند.
با این وجود، برخی ناظران هرگز پیش بینی نمی کردند چین بتواند نیروی دریایی قدرتمندی تشکیل دهد.
در اواسط دهه 2000 ، انتقادها بر ناقص بودن سیستم های فنی چینی از قبیل قابلیت های ضد تسلیحات هوایی متمرکز بود.
در حال حاضر، با بهبود توان سخت افزاری چین، انتقادها از این کشور بر آموزش و عملیات مشترک متمرکز شده است. برای نمونه، بحث ها درباره برنامه ضد هوایی چین بیش از پیش در این باره است که چین برای افزایش قابلیت های خود در این زمینه به زمانی طولانی نیاز دارد .
رابرت ویلوارد فرمانده سابق نظامیان آمریکایی در اقیانوس آرام در سال 2009 اعلام کرد :« طی یک دهه گذشته، چین از حد توان تخمین های اطلاعاتی ما فراتر رفته و این ظرفیت آن هر ساله افزایش می یابد.»
به منظور جلوگیری از دست کم گرفتن قابلیت و ظرفیت نظامی چین ، تحلیل گران باید با ارزیابی های دقیق اشتباهات خود را تصحیح کنند. ویلوارد همچنین گفت:« ارزیابی های دقیق نشان می دهد قابلیت های ارتش چین در بسیاری از زمینه ها - اگر از آمریکا پیشی نگرفته باشد - هم سطح آمریکاست.»

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    16 5
    نه بابا اون سلاحی که امریکا در جنگها استفاده می کنه از رده خارج هایشان است. چین و روسیه حالا حالا ها کار دارن تا به امریکا برسن.
  • عباس عبدی مقدم A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    6 6
    خندیدیم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    7 10
    ایولا چین جون
  • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 14
    با عرض پوزش پیشاپیش خدمت امریکا دوستان و امریکا پرستان و کسانی که به هر دلیلی نسبت به امریکا مثل ناموسشون تعصب دارند. باید عرض کنم که قدرت نظامی روز افزون چین برای امریکا بسیار نگران کننده است. و چین از لحاظ فناوری نه تنها عقب نیست بلکه همونطور که اشاره شد در بعضی موارد جلوتر از امریکا است. و اگر همین امروز جنگی بین این دو در بگیره نتیجه اش نامعلوم خواهد بود و چه بسا امریکا شکست بخوره.
  • عباس عبدی مقدم A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    8 0
    با تشکر از آقای ی نام جمعه 2 خرداد 1393 04:55:40 دوست چین دوستمان
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    10 2
    از ماشینهایی که میسازه معلومه موشکش چقدر دقت داره