۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
هند در دست سیاستمداری پوپولیست و اسلام ستیز

نتایج انتخابات هندوستان نشان می دهد سیاستمداری پوپولیست و اسلام ستیر بر سرزمین 72 ملت حاکم خواهد شد.

سعید جعفری پویا: در تمامی میتینگ های انتخاباتی اش، چه آنها که خود حضور فیزیکی داشته و چه آنهایی که هولوگرام او حضور داشته است، تیشرت هایی منقش به چهره اش بر تن طرفداران بوده است. عینک ها و کلاه های کاغذی که نام او را نوشته میان هواداران پخش می شود. حتی چای با لیوان کاغذی هم طعم او را دارد، چرا که تصویر او روی لیوان ها هم کار شده است. این بخشی از اقدامات فردی برآمده از طبقه پایین جامعه 72 ملت است. فردی که از این پس می توان او را نخست وزیر هندوستان دانست.

نخست وزیر جدید کیست؟

ناراندا مودی رهبر حزب بهاراتیا جاناتا است. از سال ۲۰۰۱ سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بوده است. ایالتی که برای او کارنامه دوگانه ای به ارمغان آورده است. ضمن رشد اقتصادی قابل توجه در این ایالت در دوران زمامداری مودی، کشتار مسلمانان در سال 2002 باعث شد تا او در مضان اتهام قرار گیرد که برای محافظت و نجات جان مسلمانان اقدام جدی انجام نداده است. آن پرونده به حدی سر و صدا به پا کرد که حتی آمریکا از اعطای ویزا به مودی خودداری کرد و بریتانیا هم روابط خود را با این سیاستمدار قطع کرد. هرچند امروز آمریکا نخستین کشوری است که از مودی دعوت کرده به واشینگتن بیاید.

تبلیغات انتخاباتی

ناراندا مودی در ایام انتخابات هزینه های بسیاری برای پیروزی کرده بود. ادبیات او به شدت ضد نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان بوده است. این روند باعث شده بود تا عموم طرفداران او از طبقه پایین جامعه هندوستان باشند. همین مسئله سبب شده بود تا نخبگان به شدت از به وجود آمدن چنین وضعیتی و به قدرت رسیدن فردی تا این حد پوپولیست ابراز نگرانی کنند. او در شرایطی بر دوران مدیریت خود بر ایالت گجرات می بالد که آمارها نشان می دهد دوران پیش از او ایالت قحطی شدید، سیل و زلزله را پشت سر گذاشته، در حالیکه از زمان روی کار آمدن مودی وضعیت آب و هوایی به شدت بهبود یافته و میزان مناسب ریزش باران سبب شده تا کشاورزی این ایالت بهبود چشمگیری را تجربه کند. کالای تبلیغاتی بسیاری در کمپین ها و میتینگ های انتخاباتی او میان هوادارن پخش شده است. این هزینه ها به حدی سرسام آور بوده که سوالات بسیاری را پیرامون چگونگی تهیه این مبالغ پیش آورده است.

ضد اسلام گرایی

در سال 2002 در ایالت گجرات هندوستان طی درگیری های قومی و مذهبی تعداد زیادی از مسلمانان کشته شدند. طی آن پرونده مودی محکوم شد که به اندازه کافی از حقوق مسلمانان و امنیت جانی آنها دفاع نکرده است. البته این اتهام اثبات نشد ولی معاون او پس از آن فاجعه انسانی به 28 سال زندان محکوم شد. هنوز هم شورش و برخوردهای خشونت آمیز آن سالها در کارنامه سیاسی آقای مودی باقی مانده و بسیاری از آن تحت عنوان لکه سیاهی در کارنامه او یاد می کنند. در آن حوادث بیش از هزار نفر که اکثر آنها مسلمان بودند به قتل رسیدند. آقای مودی هرگز حاضر نشده به خاطر آن فاجعه انسانی حتی عذرخواهی کند. اصرار او روی عدم عذرخواهی گمانه ها را برای اسلام ستیز بودن او تقویت کرده است. مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت ایالت گوجارات را تشکیل می دهند ولی حزب آقای مودی حتی یک نماینده مسلمان هم ندارد.  نقش ناریندرا مودی در این کشتار هیچگاه بررسی و معلوم نشد ولی او سال گذشته با اظهارات توهین‌آمیز خود نسبت به کشته شدگان در محافل سیاسی و رسانه‌ای هند سرو صدای زیادی به راه انداخت.

سیاستمداری پوپولیست

ادبیات نخست وزیر جدید به شدت مورد پسند طبقه پایین جامعه است. بیش از اینکه بر مسائل حقوق شهروندی و پیشبرد دموکراسی تاکید داشته باشد به روستاییان اطمینان می دهد که برقشان قطع نخواهد شد. او به خوبی دریافته که اکثریت رای دهنده جامعه از چه طبقه ای هستند و با تمرکز روی نیازهای اساسی آنها مسیر خود را انتخاب کرده است. روندی که طی سالهای اخیر در میان سیاستمداران کشورهای جهان سوم رواج یافته و سیاستمداران پوپولیست با پیگیری چنین روندی تبعات خطرناکی را برای کشور به ارمغان آورده اند. رویه ای که سبب می شود طبقات پایین و کم سواد جامعه، با توجه به معیارهای سطحی، رهبری ناشایست را برای کل جامعه انتخاب می کنند.

49308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RS ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    56 3
    مثل سال ۱۳۸۴ ما ایرانیا
  • علی A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    89 2
    پس از شاگرد های مکتب محمودیه است
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    70 2
    اوس محمود در هند هم طرفدار داره؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    21 1
    آخ ما نجات پیدا کردیم هندی ها تازه گرفتار شدن . مودی همان محمود هندوستان است خالق یارانه دارنده هاله یار و یاور چاوز هم غصه با مادر چاوز معتقد به تحریم یعنی کاغذ پاره . خدا به داد هندی ها برسه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    63 2
    آخ ما نجات پیدا کردیم هندی ها تازه گرفتار شدن . مودی همان محمود هندوستان است خالق یارانه دارنده هاله یار و یاور چاوز هم غصه با مادر چاوز معتقد به تحریم یعنی کاغذ پاره . خدا به داد هندی ها برسه
  • احمد IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    91 4
    این ویژگی هایی که گفتید چقد آشناست یاد یه بنده خدایی افتادم که کشورو به تباهی کشوند
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      2 1
      اتفاقا اون بنده خدایی که گفتی مثل این نخست وزیره هر دوشون هم از طبقه پایین جامعه بودن. هههههه
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    35 2
    دقیقا مثل هشت سال پیش خودمون
    • بی نام A1 ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      2 2
      پس میپذیرید که احمدینزاد واقعا رای اورد؟ البته با استفاده از شعار های پوپولیستی.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    48 2
    این قسمتهای تبلیغات انتخاباتی و سیاستهای پوپولیستی منو یاد محمود خودمون انداخت ، هرچند قاطعانه عقیده دارم محمود احمدی نژاد در دنیا لنگه نداره و نه تنها پدیده قرن بلکه پدیده قرون و هزاره ها میباشه ولی بلاخره دنیاست دیگه و ممکنه این بابا همزاد هندی ایشان باشه و یه حال درست و حسابی به هندیها بده تا حداقل از این لحاظ در دنیا اول نباشیم
  • mim IN ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    25 1
    بعنوان یک دانشجوی ساکن هند امیدوارم نرندرا مودی مثل محمود احمدی نژاد ما باشه که از تعابیر انگار اینگونست در نتیجه اقتصاد هند رو نابود میکنه نرخ برابری دلار و روپیه هم مثل دلار و ریال ایران کلا از هم میپاشه و اونوقت تنها منفعتش برای خارجی ها خواهد بود که دلار رو به روپیه چنج میکنن اما جدایی از این صحبت ممنون میشم اگر تحلیلی د ر مورد آینده روابط ایران و هند و پیش بینیتون از برخورد مودی با ایران درج کنین.
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    26 2
    بجز مسلمان ستیزی ،نخست وزیر یادآور یکی سیاستمداران چند سال اخیر کشور خودمان است.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    23 1
    داداش احمدی نژاده۰۰۰۰ هند هم بد بخت شد
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    15 4
    چرا اسلام ستیزی شده شعار پوپولیستها یه نگاه به همسایه شرقی بباندازید آیا عملکرد آنها جای دفاع دارد اگر القاعده مسلمان هستند مردم ما هم اسلام ستیز میشوند
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      1 1
      شاید حق با شما باشه. این هند مسلمان افراطی کم نداره.دوست بنده خدای ما رو که در هند درس میخوند همین به اصطلاح مسلمانها به جرم تبلیغ شیعه با چاقو سلاخیش کردن. دلتون برای قتل این مسلمانها نسوزه.
  • سیاوش ب IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 19
    به هر حال هند باید آماده نبرد با چین بشه و چه کسی بهتر از یک ملی گرا . تولید مثل بالای طبقه ضعیف هند باعث این تغییرات شده .
  • 123 A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    22 2
    نسخه هندی احمذی نژاد
  • امین A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    21 2
    واقعا باید از آینده هند ترسید، ما هشت سال طعم تلخ پوپولیست رو توی کشورمون چشیدیم...
  • مهدي IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    23 1
    مودي همان محمود است كه در زبان هندي به اين شكل تلفظ ميشود