شبکه خبری بی.بی.سی در معرفی نارندرا مودی نوشته است: «حزب بهاراتیا جاناتا که در انتخابات پارلمانی هند پیروز شد، حزب ملی‌گرای هندو است که برخی سیاست‌های آن بارها از سوی دیگران در فضای متکثر هند، افراطی و تفرقه انگیز اعلام شده است.

نارندرا مودی، کاندیدای حزب بهاراتیا جاناتا برای مقام نخست وزیری هند در انتخابات جاری، تفرقه افکن ترین سیاستمدار آن کشور تلقی می شود.

حزب بهاراتیا جاناتا که در این انتخابات پیروز شد، حزب ملی‌گرای هندو است که برخی سیاست‌های آن بارها از سوی دیگران در فضای متکثر هند، افراطی و تفرقه انگیز اعلام شده است.
نارندرا مودی که از سال ۲۰۰۱ سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بوده است، از یک طرف سیاستمداری پویا و کاردان محسوب می شود ولی از طرف دیگر تحت انتقاد قرار دارد که در شورش‌های هندو ها علیه مسلمانان در سال ۲۰۰۲ که به قتل صدها شهروند مسلمان به دست هندوهای افراطی انجامید، کاری برای حمایت و حفاظت از مسلمانان انجام نداد.

بعد از شورش‌های هندوهای افراطی، آمریکا از صدور ویزا برای نارندرا مودی خودداری کرد و دولت بریتانیا هم کلیه روابط با او را قطع کرد؛ اما او اکنون به صحنه اصلی سیاست بازگشته است.
سال گذشته، نانسی پاول، سفیر آمریکا در هند با نارندرا مودی دیدار کرد تا در خصوص مسائل امنیتی منطقه و گسترش تجارت آمریکا و سرمایه‌گذاری در هند گفتگو کند.

در اکتبر سال ۲۰۱۲ نیز بریتانیا از نارندرا مودی دعوت کرد که برای اعضای پارلمان در مجلس عوام سخنرانی کند. نمایندگان دو حزب بزرگ سیاسی بریتانیا (احزاب محافظه کار و کارگر) گفتند که صدای او باید شنیده شود.

با این حال، وقتی مشخص شد که نارندرا مودی نامزد حزب خود برای نخست وزیر خواهد بود، حزب جاناتا دال یونایتد که متحد کلیدی حزب بهاراتیا جاناتا در ائتلاف دموکراتیک ملی هند است، از ائتلاف با آن حزب خارج شد.

نارندرا مودی در دوره انتخابات در شهرهای مختلف هند ۴۴۰ سخنرانی کرد و در اغلب این جلسات سخنرانی چای در لیوان‌های دارای عکس او به حضار داده می‌شد و ماسک‌هایی با صورت او توزیع می شد.

طرفداران نارندرا مودی در حزب بهاراتیا جاناتا تبلیغ برای نامزدی او را از مدت‌ها پیش آغاز کردند چون در داخل حزب مخالفت‌های جدی در مورد او وجود داشته است.

آنان مانند بسیاری دیگر از هندی‌ها دیگر نمی توانند نارندرا مودی را به دلیل نقش او در شورش‌های گجرات علیه مسلمانان به عنوان نخست وزیر یک کشور متکثر بپذیرند.

هرچند که نارندرا مودی خود دخالت در تشویق به کشتار مسلمانان را انکار می کند و تا کنون تحت تعقیب قرار نگرفته است، دستیار او پس از این ماجرا به ۲۸ سال حبس محکوم شد.

افرادی که در طول مدت زمانی که نارندرا مودی سروزیر ایالت گجرات بوده، منافعی داشته‌اند، اکنون از نخست وزیر شدن او استقبال می کنند، اما برای قربانیان نارندرا مودی، پیروزی او نشانه ای دیگر از بی عدالتی در نظام سیاسی هند است.

نارندرا مودی هیچ وقت از شورش هندوهای افراطی، تخریب مسجد بابری و ریختن خون مسلمانان هند اظهار تاسف نکرده است و بسیاری از افرادی که جان سالم به در بردند اکنون در 'حلبی آباد'ها زندگی می کنند.

زندگی شخصی نارندرا مودی نیز مورد سوال بوده و او که در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد، به رها کردن همسر خود در همان اول زندگی متهم شده است.

او در دنبال کردن اعتقادات افراطی هندو خود همواره دوست داشته است که خود را مجرد نشان دهد و تنها در سال جاری و در جریان تبلیغات انتخاباتی ناچار شد که اقرار کند که زن دارد - زنی که به مدت چند دهه تنها می زیسته است.

پایگاه اصلی قدرت نارندرا مودی در سازمان هندو و راست‌گرای راشتریا سوایامسواک سنگ قرار دارد. این سازمان که در دهه ۱۹۲۰ میلادی (حدود ۹۰ سال پیش) تاسیس شد، به دنبال گسترش دین هندو به عنوان تنها دین در کل سرزمین هند است.

منبع: بی بی سی/ رویترز

49261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردمک IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 1
    خیلی بعیده که سیاستهای افراطگرایانه در هند که تا همین دیروز نخست وزیری با مذهب سیک و رئیس جمهوری مسلمان داشت محلی از اعراب داشته باشه .
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 28
    درود بر مودی عزیز.امیدوارم به خوبی جلو مسلمانها بایسته.
    • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
      0 0
      دعا میکنم مقرب درگاه خدایانتون شیگاو وخروموش وگوریل اورانگوتان و....
  • adibravoo A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 9
    میگن یه چهره کاملا" ضد اسلامیه، مبارک باشه.
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
      0 0
      مشکلی نیست، جریان حق پیروز تاریخ خواهد بود. یا علی
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    8 5
    برای هند متاسفم