آیا میلیاردها دلار سرمایه گذاری بوئینگ در روسیه در خطر است؟

افزایش تنش میان آمریکا و روسیه می تواند برای سرمایه گذاری های شرکت بوئینگ در روسیه یک دردسر جدی به حساب آید، کشوری که هم یک تولید کننده بزرگ و هم یک بازار بزرگ برای غول صنعت هواپیما سازی آمریکا محسوب می شود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال تنش میان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین می تواند به شدت برای شرکت هواپیما سازی بوئینگ گران تمام شود. 

میزان و نحوه تجارت بوئینگ با روسیه نشان می دهد که تا چه اندازه همکاری های مشترک آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد به این سو تغییر کرده است. بوئینگ که بزرگترین سازنده جت های مسافربری و یکی از بزگترین پیمانکاران دفاعی آمریکا است از زمان آغاز تجارت با روسیه از سال 1991 تا کنون بیش از هفت میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت بوئینگ، این شرکت قصد دارد این میزان سرمایه گذاری در روسیه را تا سال 2021 به 27 میلیارد دلار از جمله خرید 18 میلیارد دلار تیتانیوم افزایش دهد.
بوئینگ در حال انجام یک سرمایه گذاری بزرگ تولید مشترک با شرکت روسی VSMPO-Avisma بزرگترین تولید کننده تیتانیوم جهان است و سرمایه گذاری مشترک دیگری را نیز با شرکت روس تک پیش می برد، شرکتی دولتی که یک تولید کننده عمده محصولات نظامی است.
بوئنیگ همچنین یک مرکز طراحی در مسکو دارد که در حدود 1200 طراح به صورت پیمانی در استخدام آن هستند و در آنجا روی برخی از مهمترین هواپیماهایش کار می کند که از جمله شاخص ترین آنها می توان به دریم لاینر787 و مدل طراحی شده 777X اشاره کرد که این آخری قرار است ظرف سه سال اینده به مرحله تولید برسد.

خطوط هوایی ایروفلوت OJSC و سایر خطوط هواپیمایی روسیه و شرکت های لیزینگ نیز تا کنون نزدیک به 100 فروند هواپیمای بوئینگ به ارز میلیاردها دلار از جمله مدل 787 سفارش داده اند. شرکت های روسی برای نوسازی ناوگان هوایی خود به این جت ها نیاز دارند چرا که صنایع روسی نمی توانند به این سرعت و یا با این ایمنی هواپیماهای مورد نیاز آنها را تولید کنند. گروه ایرباس، رقیب اروپایی بوئنیگ نیز از سوی خطوط هوایی مشابه ، انبوهی از سفارش ها را دریافت کرده است.


مقامات آمریکایی تحریم های اقتصادی هدفمندی را علیه روسیه در نظر گرفته اند اما کاخ سفید هنوز هیچ اقدامی را اعلام نکرده است و مشخص نیست اقداماتی که در نظر خواهد گرفت بوئینگ را تحت تاثیر خواهد گذاشت یا نه؟

بوئینگ روابط رو به گسترشی با شرکت های روس تک و VSMPO-Avisma دارد که یک سوم از تیتانیوم مورد استفاده در موتورهای جت بوئینگ را تامین می کنند. این فلز سبک بویژه برای مدل 787 مهم است چرا که تا 15 درصد از وزن آن را کاهش می دهد.
شرکت VSMPO-Avisma همچنین تجارت بزرگی با برخی دیگر از شرکت های غربی از جمله ایرباس و غول فلز آمریکا یعنی شرکت آلکو دارد. بوئینگ از سال 1997 خرید تیتانیوم از شرکت VSMPO-Avisma را آغاز کرد. این دو در سال 2009یک سرمایه گذاری مشترک 50-50 را با یکدیگر با نام تولیدی یورال بوئینگ آغاز کردند که قطعات تیتانیومی مورد نیاز 787 را می ساخت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و گری لوکه وزیر بازرگانی وقت آمریکا در مراسم افتتاح این سرمایه گذاری مشترک در مسکو شرکت داشتند.
بوئینگ و روس تک در ماه نوامبر گذشته اعلام کردند قصد دارند فاز دوم تولیدی یورال بوئینگ را نیز برای ساخت قطعات تیتانیومی تاسیس کنند.
ری کانر رئیس وقت بخش بازرگانی بوئینگ این معامله را قدم مهم دیگری در توسعه بیشتر مشارکت های دو کشور و همکاری های مفید دو جانبه ارزیابی کرده بود و سرگئی چمتزوف مدیر عامل روس تک و رئیس VSMPO-Avisma گفت که این معامله باعث ادامه مشارکت استراتژیک دو طرف خواهد شد.
به گفته سخنگوی آقای چمتزوف قرار بود این هفته برای شرکت در یک مراسم مربوط به بوئینگ به شیکاگو بیاید اما درست آخر هفته تصمیم گرفت که ملاقات برنامه ریزی شده خود را کنسل کند.
روس تک یک شرکت چندملیتی بزرگ صنعتی رو به رشد است و هم زمان مالک روسوبرونو اکسپورت است که به عنوان دومین صادر کننده بزرگ محصولات دفاعی بعد از آمریکا، 80 درصد از فروش محصولات نظامی روسیه در سطح جهان را در اختیار دارد.
شرکت VSMPO-Avisma طبق قراردادهایی بلند مدت که قیمت آنها بدون تغییر است، تیتانیوم های مورد نیاز بوئینگ را تامین می کند. اما هرگونه نقصان و انقباض در زنجیره تامین از سوی روسیه می تواند موجودی را کاهش داده و بالقوه باعث افزایش گسترده قیمت ها شود.
فردی که با زنجیره تامین بوئینگ آشنایی دارد گفته است برنامه های احتمالی برای جایگزینی منابع تیتانیوم در صورت نیاز در دستور کار قرار دارد. بوئینگ بیشترین تیتانیوم مورد نیاز خود را از دو شرکت آمریکایی تهیه می کند: شرکت تیتانیوم متالز کورپ، شاخه ای از شرکت پرشس کستپارتس و شرکت Allegheny Technologies.

مایکل مرلوژ یکی از مدیران G2 Solutions که یک نهاد مشورتی هوایی است می گوید جایی برای نگرانی درباره تاثیرات تنش ها بر روی صنعت هوا فضای آمریکا نیست. مگر اینکه روابط روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت تیره شود. او می گوید: مراودات تجاری میان دو کشور به خوبی گذشته ادامه خواهد داشت چرا که روس ها هم می خواهند پول در بیاورند.

منبع: وال استریت ژورنال
ترجمه: محمدرضا نوروزپور

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    19 41
    ههههه حال کردم. امریکای بدبخت هرچه کنی به خود کنی :
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    21 10
    بوينگ يك شركت چند مليتي بزرگ است كه بخش عمده آن در امريكا است . استراتژي چنين شركتهاي موفقي طوري برنامه ريزي شده كه با جنگ يا اختلاف با كشوري خاص اين شركت توليد خود را بدون زيان ادامه دهد روش اصلي اين شركتها اين است كه براي مواد اوليه و يا تكنولوژي يا بازار وابسته به يك كشور خاص نباشند مثل همان منبع خريد تيتانيوم كه از سه شركت بزرگ تهيه ميشود و از طرفي نيز بوينگ اينقدر مشتري در دنيا دارد كه اگر بازار روسيه حذف شود هيچ اتفاقي نخواهد افتاد يادمان نرفته كه ما خودمان براي خريد بوينگ در صف ايستاده ايم. بنابراين بازنده 100 درصدي روسيه خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    29 0
    ما باید زرنگ باشیم و از این نمد کلاهی برای خود بدوزیم. حالا که تنش بین دو ابرقدرت سابق و دو مدعی فعلی درگرفته ما باید نهایت استفاده را بکنیم و هر چه بیشتر منافع ملی خود را کسب کنیم، هر چه بیشتر رشد اقتصادی داشته باشیم و غیره ، انشاء اله....
  • بی نام US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 0
    نهایت این میشه که روسیه و اروپا در کشاکش سیاسی به نفع منافع خودشون عمل میکنند. مثل ایران نیست که در دعواهای سیاسی همه چیز فدا شود. همین نیروگاه هسته ای ما که 10 ساله روسیه در احداث آن کارشکنی میکنه و خسارت های سیاسی و مالی فراوان این قضیه.
  • ط A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    3 0
    اين سرمايه گذاري هاي مشترك بين المللي كمك مي كند كشورها به مشكلاتي مانند انچه كشور ما در اثر تحريم دچار شد گرفتار نشوند
  • کامیار A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ناگفته نماند بعضی ازجنابان با این خبر شاید شوکه شوند ، چون ایشان هم کمی در روسیه سهام دارند شاید به سرمایه هایشان درروسیه لطمه وارد شود .