بزرگ‌ترین نقدی که به سیاست‌های تبلیغی و آنچه در بدنه دولت و سایر مجموعه‌های نظام وارد است را می‌توان شعار‌زدگی دانست که در ظاهر باعث فراوانی گفته‌ها و سخنان امام در فضای تبلیغاتی می‌شود ولی نتیجه کم شدن تاثیر‌گذاری این سخنان خواهد بود. به گونه‌ای که در حال حاضر به اسم آرمان و ارزش‌های انقلاب چیزهایی عنوان می‌شود که باعث دور شدن از اندیشه و ارزش‌های واقعی امام می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دیروز و با هماهنگی و دعوت دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت و میزبانی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)، شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت، حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در حسینیه جماران برگزار شد.

 

یکی از مهمترین شاخصه‌های هر نظام فرهنگی هنجارهای فرهنگی آن است

اهم اظهارات سیدحسن خمینی:

- توجه به فرهنگ یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود و همگان باید به آن اهتمام داشته باشند.

- در موضوع فرهنگ روابط عمومی‌ها وظیفه سنگینی را برعهده دارند و در باب این موضوع تعاریف مختلفی صورت گرفته است.

- عنصر «هنجارمندی»ˈ یکی از مسائل مهم در فرهنگ است و توجه داشتن به هنجارهای درونی جامعه مبتنی بر همان هنجارمندی است.

- وقتی هنجارها مورد هجوم قرار می‌گیرد بحث تهاجم فرهنگی مطرح می‌شود و وقتی همان هنجارها فربه می‌شود می‌توان گفت که تناقض فرهنگی پدید آمده است.

- گاه این هنجارها تبدیل به صادرات و یا واردات فرهنگی خواهد شد که باید به آن توجه نشان داد.

- باید در تقسیم‌بندی فرهنگی این موضوع لحاظ شود که ایا این فرهنگ ریشه در آموزه‌های دینی دارد یا خیر و یا آن که فرهنگ شما برامده از ملیت شماست یا این که از آموزه‌های دینی می‌باشد.

- یکی از مهمترین شاخصه‌های هر نظام فرهنگی هنجارهای فرهنگی آن است و مجموعه‌ای از هنجارها می تواند کردارها نمادها رفتارها و هویت فرهنگی یک ملت را تشکیل دهد.

- (با اشاره به نامگذاری فرهنگی امسال از سوی رهبر معظم انقلاب) باید به این توجه نشان دهیم که کدام جز از اجزای فرهنگ ایرانی که ریشه در سنت و ملیت دارد مورد تضعیف واقع شده و به آن بیشتر بپردازیم.

- یکی از مهمترین علائم فرهنگ ایرانی ادب است. در سراسر شعر و ادبیات فارسی، ادب مورد لحاظ قرار گرفته البته بی ادبی هم کم نداشته‌ایم اما به عنوان هنجار مورد قبول قرار نگرفته و نوعی بزه بوده است.

- همه جوامع فاسق دارند. فاسق به معنای کسی است که از اعتدال اجتماعی خارج می‌شود و این رفتار از همه جامعه‌ها چه غربی و حتی در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته است. آن چیزی که خطرناک است این است که فسق تبدیل به هنجار یعنی ارزش شود.

- آن بزرگوار (حضرت امام) یک واژه غیر مودبانه در طول زندگی اشان نگفته‌اند حتی اسم ریگان را هم آقای ریگان مطرح می‌کردند.

 

تبیین عملکرد دولت و ملت و تحکیم‌بخشی بین این دو از وظایف روابط عمومی‌هاست

اهم اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت:

- شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی با آمادگی کامل، علاقه‌مند به نقش آفرینی در برگزاری سالگرد ارتحال امام ره است.

- دولت در نخستین سال کاری ماموریت بیشتری بین خود و مجموعه برگزارکننده سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) احساس می‌کند.

- هیچ چیز نمی‌تواند بین مردم عاشقان امام و یادگار آن فاصله اندازد.

- ما آماده همکاری با موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)هستیم.

- تبیین عملکرد دولت و ملت و تحکیم بخشی بین این دو یکی از وظایف روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود.

- وظیفه دیگر روابط عمومی‌ها افزایش غنای فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی در این زمینه است.

- روابط عمومی‌ها عملکرد دو سویه ای دارند که یکی از آنها اطلاع رسانی و دیگری تحکیم روابط بین دولت و ملت است.

- ما خواهان ارتباط مستمر با این مرکز هستیم و این مرکز نیز می‌تواند از نیروها و توان دستگاه‌های روابط عمومی بهره بگیرد و اعتماد لازم را به این بخش از دولت داشته باشد.

 

در سال‌های اخیر به ضمانت‌های مالی و اداری ادامه فعالیت موسسه در برنامه‌های توسعه بی‌توجهی شد

اهم اظهارات حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام:

- نگران تحریف‌ها و ارائه نادرست آثار حضرت امام و همچنین وارونه‌گویی زندگی امام و استفاده‌های ابزاری از اندیشه ایشان، هستیم.

- حرکت در مسیر اندیشه امام، ترویج اندیشه ایشان و بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل، وظیفه‌ای دینی است که ما نسبت به آن بزرگ‌مرد داریم و چنین وظیفه‌ای فارغ از مسئولیت‌های اداری و سازمانی است که هرکسی که دل در گرو ایران عزیز دارد، بر عهده دارد.

- این یک واقعیت است که ایران اسلامی، هویت جدید خود را مدیون یاد و نام امام است و این حقیقت همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید واقع شده و برای رهروان انقلاب اسلامی مطرح است.

- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره)  با حکم حضرت امام در سال ۱۳۶۷ آغاز به کار کرد. این شجره طیبه که با حکم امام راحل و با تلاش یادگار امام، حاج احمدآقا خمینی تاسیس شد، خدمات فراوانی را تاکنون عرضه کرده است و ما امروز شاهد گنجینه‌ای ارزشمند از تالیفات، پیام‌ها، عکس‌ها، سخنرانی‌ها و اسناد مربوط به انقلاب اسلامی به عنوان محصول این موسسه هستیم.

- تقریبا تمام آثار علمی و اجتماعی و سیاسی امام بدون دخل و تصرف و به صورت کامل تدوین و به زبان‌های مختلف ترجمه است. چنان‌که برخی از آثار امام به ۲۵ تا ۳۰ زبان ترجمه شده است.

- در برنامه‌های توسعه ضمانت‌های کافی اجرایی و حتی مالی و اداری برای این موضوع تدوین شده بود که متاسفانه اتفاقاتی که در چند سال گذشته به وجود آمد، ادامه این روند را کمی به تاخیر انداخت.

- ما بنا داریم با همکاری دولت محترم که خود، برآمده از متن اندیشه امام است، ضمانت‌های اجرایی کافی را در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، داشته باشیم.

- آنچه مهم است این موضوع است که در عرصه تجلیل از یاد و اندیشه امام باید از رفتارهای سطحی و کم عمق پرهیز کنیم و به نیازهای جدی نسل جوان بیاندیشیم. اندیشه امام، اندیشه ناب اسلامی است که اگر به درستی شناخته و بازگویی شود؛ مخاطبان درست خود را در سطح جهان می‌یابد.

- متاسفانه چندی است که ما شاهدیم، یکسری جریان‌هایی که اصالت چندانی ندارند، شرایطی را پدید می‌آورند که اصالت و اعتبار این دستگاه را خدشه‌دار کنند و آنچه که دولت و نهادهای مرتبط باید در این خصوص انجام دهند، اطلاع رسانی درست در این زمینه است.

- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) به هیچ وجه خود را مروج انحصاری راه، اندیشه و آثار امام نمی‌داند و از هر موسسه و نهادی که بخواهد در این مسیر گام بردارد، استقبال می‌کنیم اما نگران تحریف‌ها و ارائه نادرست آثار حضرت امام و همچنین وارونه‌گویی زندگی امام و استفاده‌های ابزاری از اندیشه ایشان، هستیم.

 

شعارزدگی باعث فراوانی سخنان رهبر انقلاب در فضای تبلیغاتی و در مقابل کم شدن اثرگذاری می‌شود

اهم اظهارات علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی:

- در سال‌های گذشته مجموعه اطلاع‌رسانی دولت با بیت حضرت امام و ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی ارتباط دقیق و مستمری نداشتند که می‌توان علل مختلفی را برشمرد اما با توجه به فراهم شدن شرایط و زمینه برای این ارتباط مجدد، باید فرصت پیش آمده مورد توجه قرار گیرد.

- این موضوع مهم باید در دستور کار روابط عمومی‌ها قرار بگیرد که برای ترویج اندیشه‌های امام خمینی(ره)، چگونه و چه تبلیغاتی را می‌توانیم در بدنه اجرایی دولت به کار بگیریم تا ضعف‌ها و کمبود‌های موجود را از میان برود.

- بزرگ‌ترین نقدی که به سیاست‌های تبلیغی و آنچه در بدنه دولت و سایر مجموعه‌های نظام وارد است را می‌توان شعار‌زدگی دانست که در ظاهر باعث فراوانی گفته‌ها و سخنان امام در فضای تبلیغاتی می‌شود ولی نتیجه کم شدن تاثیر‌گذاری این سخنان خواهد بود. به گونه‌ای که در حال حاضر به اسم آرمان و ارزش‌های انقلاب چیزهایی عنوان می‌شود که باعث دور شدن از اندیشه و ارزش‌های واقعی امام می‌شود.

- ارتباط با موسسه تنظیم نشر آثار امام به عنوان مرجع رسمی و قانونی ترویج آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی نباید به ایام برگزاری بزرگداشت امام محدود شود و ما باید ارتباطی دائمی در تمام طول سال برای شناخت و ترویج اندیشه‌های امام در میان افکار عمومی به طور عام و مجموعه دستگاه‌های اجرایی به طور خاص داشته باشیم.

- بخشی از ایجاد این ارتباط به عهده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است که به روابط عمومی‌ها برای تولید محتوا بر مبنای اندیشه‌های امام کمک کند.

- مجموعه روابط عمومی دولت نیز در کنار موسسه تنظیم و نشر آثار امام قرار دارند تا این مجموعه بتواند کاری کند که اهداف بلند در اندیشه‌های حضرت امام بیش از پیش تشریح شود.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =