اقتصاد چین از آمریکا پیشی می گیرد اما شما باور نکنید

فرید زکریا ادعاهایی را بررسی می کند که معتقدند اقتصاد چین به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

آرش پورابراهیمی: رشد قابل توجه اقتصاد چین طی سال های اخیر باعث شده که این پرسش مطرح شود که آیا زمانی فرا خواهد رسید که چین جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را تصاحب کند یا خیر؟ فرید زکریا، نویسنده کتاب جهان پسا آمریکایی، تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد. او می نویسد: "این ماه سرخط خبرها به این موضوع اختصاص داشت که چین می تواند همین امسال به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شود اما پیش از آنکه کسی بخواهد برای پایان تسلط آمریکا بر اقتصاد جهان تاسف بخورد بهتر است به این موضوع توجه کند که آمریکا همچنان تا مدتی به عنوان ابرقدرت شماره یک جهان باقی خواهد ماند و آن طور که به نظر می رسد چین هم با چنین حقیقتی مشکلی ندارد."

زکریا به گزارش اخیر بانک جهانی در مورد پایان سلطه 125 ساله آمریکا بر اقتصاد جهان اشاره می کند و می نویسد: "گزارش اخیر بانک جهانی می گوید که اقتصاد چین زودتر از پیش بینی ها از آمریکا پیشی می گیرد. در سال 2005، بانک جهانی برآورد کرده بود که اندازه اقتصاد چین معادل 43 درصد اقتصاد آمریکا است و در آخرین گزارش این نهاد که از داده های سال 2011 در آن استفاده شده اندازه اقتصاد چین 13.5 هزار میلیارد دلار برآورد شده که معادل 87 درصد اقتصاد 15.5 هزار میلیارد دلاری آمریکا است. اکنون و با در نظر گرفتن اینکه اقتصاد چین تقریبا 3 برابر اقتصاد آمریکا رشد می کند به نظر منصفانه می آید که کسی پیش بینی کند اقتصاد چین تا پایان امسال از آمریکا جلو می زند. پس آیا ما باید آماده انتقال قدرتی عظیم از غرب به شرق باشیم؟

خب، نه دقیقا. چرا که برآورد بانک جهانی بر اساس اندازه گیری برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) است که در آن هزینه های واقعی زندگی برآورد می شود و به بیان دیگر در مصاحبه تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید برآورد می شود که میزان مشخصی از پول چقدر قدرت خرید دارد. برای مثال به طور میانگین، شما می توانید یک قرص نان سفید را در بازار چین به قیمت 1.66 دلار بخرید در حالیکه همان نان در آمریکا 2.39 دلار قیمت دارد. بهای یک بسته سیگار مارلبرو نیز در چین معادل 2.40 دلار و در آمریکا معادل 6 دلار است."

در واقع منظور آقای زکریا این است که ممکن است قدرت خرید 4 دلار در چین بیشتر از قدرت خرید 6 دلار در آمریکا باشد و به همین خاطر توجه به میزان درآمد کشورها بدون در نظر گرفتن قدرت خرید آن درآمد می تواند گمراه کننده باشد. برآورد بانک جهانی در مورد اندازه اقتصاد چین که اکنون به اندازه اقتصاد آمریکا نزدیک شده در واقع بر اساس برابری قدرت خرید است و آقای زکریا اعتقاد دارد که توجه تنها به این شاخص می تواند بخشی از حقیقت را پنهان کند چرا که برای چین در فرآیند خرید محصولاتی بین المللی مانند موشک، تلفن های همراه آیفون و خودروهای آلمانی، دیگر شاخص برابری قدرت خرید نقشی ایفا نمی کند و نرخ برابری اسمی ارزها که در بازار از آن ها استفاده می شود اهمیت می یابد. به همین خاطر فرید زکریا می نویسد: "قدرت ملی بر اساس نرخ برابری ارز در بازار سنجیده می شود و از این نظر اقتصاد آمریکا تقریبا دو برابر بزرگتر از اقتصاد چین است. در واقع بر این اساس اقتصاد آمریکا از مجموع اقتصادهای چین و ژاپن نیز بزرگتر است. بنابراین هنوز زمان زیادی مانده تا چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شود." مورد دیگری که آقای زکریا به آن اشاره می کند این است که به نظر نمی رسد که چین هم علاقه ای داشته باشد تا عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را یدک بکشد چرا که مقامات این کشور نسبت به موضوعاتی مانند گرم شدن زمین که اکنون اقتصادهای ثروتمند را درگیر کرده، بی اعتنا هستند. فرید زکریا همچنین به درآمد سرانه چینی ها نیز اشاره می کند و می نویسد: "به خاطر داشته باشید که چین هنوز کشوری نسبتا فقیر است. اگر درآمد سرانه را در نظر بگیرید، جایگاه چین نه اول، نه دوم و نه حتی سی ام است بلکه اقتصاد چین پایین تر از پرو قرار می گیرد." گفتنی است که رتبه چین از نظر درآمد سرانه در جهان نزدیک به 90 است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    حالا شوما خودتو ناراحت نکن درست میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    48 73
    حقیقت برای خیلی ها تلخه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      28 2
      اقای زکریا کاملا درست میگه اون امار برابری قدرت خرید هست وگرنه اقتصاد امریکا 16 تریلیون دلار و اقتصاد چین 8 تریلیون دلار هست اما بزرگترین مشکل اقتصادامریکا بدهی 17 تریلیون دلاری این کشور هست بزرگترین مشکل چین هم افزایش درامد عمومی و تغییر سبک زندگی چینی ها از مردمان سخت کوش به مردمانی رفاه طلب هست که باعث میشه دیگه چرخ اقتصاد این کشور مثل قبل نچرخه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    45 3
    سطح زندگی در امریکا 100 برابر چین هست. هنوز در چین برده داری اقتصادی مرسوم هست. دستمزد پایین با سطح زندگی پایین.
  • فرهاد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    5 57
    سلام آمریکا اقتصاد خوبی نداره ولی با سیطره سیاسی زورگویانش تو دنیا دلار بدون پشتوانه چاپ میکنه و سایر کشورها برای اینکه منابع ارزی داشته باشند تا در مبادلات با کشورهای دیگه از اش استفاده کنند ،مجبورند کالا ومواد اولیه به آمریکا بدن و در مقابل دلار بگیرند و این برای آمریکا یعنی درآمد مفت و بدون زحمت.
  • نیچه A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    14 3
    چین ققط یک شهرک صنعتی بزرگ سرمایه داران بین المللی است . بیشترین اوراق مشارکت امریکا را چین میخرد در اقتصاد ازاد دیگر جغرافیا مطرح نیست جهان دیجیتالی شده و میشود. به نظر شما چه فرقی بین چین و امریکا هست ؟ اصل اول در اقتصاد و تولید تقسیم کار است .
  • عباس عبدی مقدم A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    11 0
    علیک السلام آقا فرهاد.ان شاالله بتازگی از آمریکا تشریف آوردین؟