فارس نوشت:

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تأثیر تحولات اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای گفت که هیأت روسی یک عضو خوب، فعال و قابل اتکا از گروه ۱+۵ است و این روند همچنان ادامه دارد.

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگویی با رادیو فردا، در مورد تاثیر وضعیت اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای گفت: «هیئت روسی،یک عضو خوب، فعال و قابل اتکا از گروه 1+5 (3+3) بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

مان در ابتدا در مورد مذاکرات هسته‌ای وین گفت: «ما در سه دور ابتدایی گفت‌وگو در وین به هر کدام از موضوعاتی که باید در توافق نهایی بیاید پرداختیم. حال ما وارد مرحله تازه‌ای شده‌ایم. سعی می‌کنیم همه عناصری را که در این سه ماه مطرح شده در کنار هم بیاوریم، که در عمل به معنای گفت‌وگوهای بسیار زیاد و بررسی جنبه های مختلف است، تا ببینیم توافق نهایی چه شکلی خواهد داشت و برای کمتر کردن فاصله رویکردها تلاش کنیم. برخی هم صحبت از تدوین پیش‌نویس توافق کرده‌اند.»


یعنی شما مطمئن نیستید که در این مرحله تدوین پیش‌نویس آغاز بشود؟
به نظرم این اتفاقی است که خواهد افتاد اما در داخل اتاق مذاکره نیستم و در نتیجه نمی‌توانم به صورت قطعی بگویم.


یعنی قرار است چیزی بر روی کاغذ نوشته شود؟
خب تدوین پیش‌نویس معمولا به معنای نوشتن روی کاغذ است اما این به معنای نزدیک شدن به توافق نیست چرا که همه می‌دانند این مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و مسائل سیاسی و فنی پیچیده‌ای در آن دخیل است. در نتیجه ما همه می‌دانیم که زمان بیشتری لازم است.


اگر درست خاطرم باشد، دور پیشین که به توافق ژنو انجامید، ایران با یک پیش‌نویس توافق بر سر میز آمد، و سپس طرف مقابل آن را بررسی کرد و نسخه دیگری ارائه کرد. حال وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که قرار است در این دور کار به صورت مشترک با خانم اشتون انجام شود. آیا دلیلی برای این مسئله وجود دارد؟
حقیقتش نمی‌دانم. اما باید در نظر گرفت که شما دو طرف در مذاکره دارید. بنابراین وقتی به صورت مشترک کار کنید، بسیار ساده‌تر خواهد بود.


طرف ایرانی از برنامه‌ریزی برای سه دور دیگر مذاکره تا تیر ماه خبر داده و گفته است که حتی برنامه کاری دیپلمات‌ها برای دو سه هفته منتهی به پایان تیر، خالی خواهد بود تا تا هر زمان که لازم باشد به مذاکره ادامه دهند. درست است اگر بگوییم که طرفین همه تلاش خود را می کنند تا در همین شش ماه اول به نتیجه برسند؟
احساس من این است که طرفین بسیار مصمم هستند که هر چه زودتر به توافق دست یابند. اما این بدین معنا نیست که آنها برای توافق در یک تاریخ مشخص به توافق برسند. مهم‌ترین موضوع دستیابی به یک توافق محکم است که همه بتوانند با آن زندگی کنند، توافقی که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد. اما آشکار است که این به نفع همگان است که این توافق هر چه زودتر به دست آید.


جامعه بین‌المللی خصوصا اتحادیه اروپا این روزها به شدت با موضوعی دیگر نیز درگیر است و آن وضعیت اوکراین است. مسکو از یک سو با تحریم‌های اروپا و آمریکا مواجه شده و از سوی دیگر متحد شما در این مذاکرات است. آیا هیچ نشانه‌ای از تاثیرات این روند بر مذاکرات هسته‌ای دیده شده است؟
ما هیچ نشانه‌ای در این باره ندیده‌ایم. هیئت روسی، یک عضو خوب، فعال و قابل اتکا از گروه 1+5 (3+3) بوده و این روند همچنان ادامه دارد.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =