ایسنا نوشت:

معترضان ویتنامی در یک اقدام نادر علیه استقرار سکوی نفتی پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی ده‌ها کارخانه چینی را به آتش کشیده و کالاها را به غارت بردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "پارک صنعت سنگاپور" ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد: این معترضان کمپانی‌های تولیدکننده‌ای را که صاحبان یا سازمان‌دهندگانشان چینی هستند و همچنین کارمندان چینی را در استان بین دونگ ویتنام مورد حمله قرار دادند البته تاکنون گزارشی درباره تلفات اعلام نشده است.

وب سایت دولتی VNExpress ویتنام گزارش داد، ده‌ها هزار تن از کارگران روز سه شنبه به خیابان‌ها آمده و تعداد محدودی از آن‌ها به غارت کالاها و محصولات دست زدند و با گاردهای امنیتی درگیر شدند پیش از آنکه دست کم 15 کارخانه را آتش بزنند.

فیلم‌های ویدئویی و تصاویر گرفته شده از سوی معترضان نشان می‌دهد که هزاران کارگر با در دست داشتن پرچم‌ ویتنام ورودی‌های کارخانجات را نابود کرده و اموال را به غارت بردند.

تعدادی از کارخانجات تایوانی، ژاپنی و کره جنوبی نیز روز سه شنبه تعطیل شدند و در محوطه کارخانجات پرچم ویتنام را به اهتزاز درآوردند تا مانع هجوم غارت گران شوند.

وزارت امنیت عمومی هانویی نیز پلیس ضد شورش را سریعا در محوطه مستقر کرد تا مانع از ناآرامی‌های بیشتر شود.

یکی از مقام‌های محلی نیز گفت: مجازات سنگینی برای افرادی که از این اوضاع نابسامان برای دامن زدن به ناآرامی‌ها سوء استفاده کرده‌اند،‌ در نظر گرفته می‌شود.

تایوان نیز این خشونت‌ها را محکوم و به ویتنام تاکید کرد تا امنیت اتباع تایوان در منطقه را تضمین کند.

وزیر امور خارجه تایوان گفت: ما به مردم ویتنام تاکید می‌کنیم تا خویشتندار باشند و از خشونت و اقدامات غیرمنطقی که بر تمایلات تجاری تایوان برای سرمایه‌گذاری اثر مخرب می‌گذارد، بپرهیزند.

چین و ویتنام مدت‌هاست که بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی که مورد ادعای هر دو طرف است درگیری دارند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: سفارت چین در ویتنام در وب سایت خود به تمامی کارخانجات و کارمندان چینی هشدار داده تا علیه خشونت‌های احتمالی در پی اعتراضات در محکومیت ایجاد یک سکوی نفتی غول پیکر در دریای چین جنوبی تدابیر امنیتی و احتیاطی اتخاذ کنند.

سفارت چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است یک بار دیگر به تمامی کارخانجات و کارمندان چینی در ویتنام هشدار می‌دهیم که از خروج غیرضروری امتناع کرده و تدابیر امنیتی و احتیاطی برای مواجه با خشونت‌های احتمالی اتخاذ کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =