عربستان:دعوت نامه کتبی برای سفر ظریف به عربستان ارسال کردیم/ ایران: نرسیده است

در حالی که منابع سعودی از دعوت خود از وزیر خارجه ایران برای سفر به ریاض سخن گفته اند، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران گفت: دعوت کتبی برای سفر به عربستان سعودی هنوز دریافت نشده است.

حسین امیر عبداللهیان با بیان این که ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه به شمار می روند، افزود: ما از مذاکره و ملاقات برای کمک به حل مناقشات منطقه و رفع سوء تفاهمات و توسعه بیشتر مناسبات دو جانبه استقبال می کنیم.

شبکه اسکای نیوز روز گذشته به نقل از سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای دیدار از ریاض دعوت کرده است و ریاض آماده گفت وگو با تهران است.

این مقام سعودی گفته بود که وزارت امور خارجه عربستان دعوت خود را در قالب نامه ای به وزارت خارجه ایران فرستاده است.
در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری با همتای ایتالیایی‌اش گفت: واشنگتن از دعوت عربستان از وزیر خارجه ایران استقبال می‌کند.
به نوشته العالم، کری در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفت: "درباره دعوت عربستان از وزیر خارجه ایران باید بگویم که آمریکا نقشی در این دعوت نداشته است، اما خوشحال می‌شویم که ببینیم دوستان خوب ما، یعنی مقامات عربستان، وارد دیپلماسی شده‌اند."

روزنامه عربی رای الیوم این دعوت را زلزله دیپلماتیک در منطقه خوانده است .وزیر خارجه عربستان سعودی هم بعد ازاعلام خبر دعوت از همتای ایرانی خود گفته بود:« دعوت کشورش از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به کشورش به مثابه خبر سیاسی بسیار ارزش مندی بود که در منطقه اکنون طنین انداز شده است، مخصوصاً این بخش از دعوت که وی گفته است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هر زمان که خود صلاح بداند می تواند به عربستان سعودی سفر کند.

تاثیر روابط ایران و عربستان بر بسیاری از معادلات منطقه ای بر اهمیت این سفر می افزاید.

 

23/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =