تسنیم نوشت:

رئیس دفتر رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه سیاست تکذیب ایران سیاستی ناشیانه از طرف آمریکا از آب درآمد،گفت که تحریم های غرب نتوانسته است رشد اقتصادی ایران را کاهش دهد.

"محمد نهاوندیان" رئیس دفتر ریاست جمهور کشورمان در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مذاکرات اتمی بین ایران و گروه 5+1 چگونه جریان دارد گفت: همه نشانه ها به یک مسیر بسیار مثبت اشاره دارند، اما ما با توجه به مسائل گذاشته می دانیم که این هیچ راهی در مسیر گردش کردن نیست.

او گفت: اما جو مذاکرات بسیار خوب و بر مبنای شرایط برد-برد که همه طرف ها خواهان آن هستند جریان دارد. هر دو طرف باید در پایان به توافقی که موافق آن هستند دست یابند. حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باید در نظر گرفته شود، اما در عین حال باید همچنین شک طرف مقابل هم درک شود، به همین دلیل ما این مسئله را روشن کرده ایم که می خواهیم حداکثر شفافیت در برنامه های هسته ای خود را داشته باشیم. ما همچنین همواره بر این مسئله تاکید کرده ایم که از دلایل مذهبی و اخلاقی کاربرد نظامی از برنامه های هسته ای هیچ جایگاهی در ملاحظات ما ندارد.

او درباره اینکه در کشور ایران هم مانند آمریکا برخی گروه های تندرو و نخبه وجود دارند که با توافق هسته ای با غرب مخالفند گفت: این مسئله جدیدی نیست. همواره و همه جا برخی نیروهایی وجود دارند که می خواهند اختلافات را حل کنند و در طرف دیگر افرادی هستند که از جنگ، اختلاف و مناسبات مسئله دار بین برخی قدرت ها سود می برند.
نهاوندیان در بخش دیگری از این گفتگو گفت که در مسئله هسته ای بی اعتمادی و یک درک نادست از طرف مقابل بزرگترین مسئله است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا ملاحظات و برنامه هایی برای حل همه مسائل و اختلافاتی که غرب با ایران دارد در نظر شما است گفت: در حال حاضر تنها مسئله هسته ای ایران مطرح است. اما اگر ما بتوانیم یک مسئله را حل کنیم طبیعتا شانس برای اینکه بتوان مسائل دیگر را هم حل کرد بزرگتر می شود.اما این مسئله آشکار شده است که ایران نقش مهمی را در منطقه بازی می کند. سیاست تکذیب کردن ایران به عنوان یک سیاست ناشیانه و نسنجیده از طرف آمریکا از کار درآمد. اروپاییان همواره یک تصویر واقع بینانه تری از شرایط داشتند. آن ها فهمیده اند که همکاری با ایران در راه حل مسائل منطقه ای بسیار مفید می تواند باشد.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ایران چه انتظاراتی از پایان مثبت مذاکرات اتمی دارد گفت: حجم مبادلات از سال های جنگ ما با عراق به جز در دو سال گذشته همواره افزایش داشته است، پس قطعنامه های غرب نتوانسته رشد اقتصاد ایران را کاهش دهد. این مسئله پتانسیل و نیروی مقاومت اقتصاد ایران را نشان می دهد و ما از خودمان این سوال را می کنیم که چه اتفاقی می افتد اگر تحریم های غرب لغو شود. این چشم انداز، امید بسیاری از شرکای تجاری ایران را زنده می کند. ایران یکی از بازارهای رشد بسیار نویدبخش برای دهه های آینده است. اگر پتانسیل های گازی و نفتی ما با هم در نظر گرفته شود بنابراین ایران در دنیا جایگاه نخست را در این راستا کسب خواهد کرد. ما منابع طبیعی و سرمایه های انسانی داریم.

او گفت: در حال حاضر به دلیل بحران اوکراین اروپاییان بیش از هر زمان دیگری درک می کنند که مسئله امنیت انرژی از چه اهمیت بالایی برای این قاره برخوردار است. ایران می تواند یک شریک مهم برای اروپا در زمینه انرژی باشد. گاز ایران می تواند توسط اجرای پروژه خط لوله نابوکوی اتریش به قلب اروپا سرازیر شود. تا به حال موانع سیاسی از اجرایی شدن این پروژه جلوگیری به عمل آورده اند. اگر ما بتوانیم شک و تردیدهای سیاسی را از سر راه برداریم بنابراین فاکتورهای اقتصادی مهم تر می شوند.
او در بخش پایانی این مطلب به مسئله حقوق بشر در ایران پرداخته و گفته که ما رعایت حقوق بشر را به عنوان بخشی از برنامه های دولت در نظر داریم. ما همچنین با علاقه در این باره با شرکای خود گفتگو می کنیم.
او با تاکید بر اینکه اما این گفتگوها و بحث ها باید با رعایت مسئله جایگاه های برابر انجام شود گفت : اگر یک طرف طرف دیگر را از جایگاه بالا به پایین بنگرد بنابراین ما نتیجه خوبی دریافت نخواهیم کرد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    8 1
    اگرقدر این فرصت بدانیم...
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    6 2
    انسان لذت ميبره وقتي هر كسي سر جاي خودش باشه از شما ممنونيم جناب نهاونديان به اميد ايراني پيروز
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 2
    هر سیاستمداری که خردمندانه پیگیر منافع ملی باشد محبوب ملت است.