نسیم آنلاین نوشت:

عراقچی در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی گفت: هیچ موضوعی را نمی‌شود حل شده تصور کرد. سیستم‌ها و تجهیزات و برنامه‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. تحقیق و توسعه از آنجایی که به علم و فناوری و دانش ما مربوط می‌شود نمی‌تواند شامل هیچگونه محدودیتی شود.


مهمترین محورهای سخنان سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه، در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی حاضر در دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین به شرح زیر است:


- امشب با خانم اشتون در خصوص نحوه شروع مذاکرات برای نگارش متن فردا و کلیات مربوط به مذاکره توافقاتی کردیم؛ فردا مذاکرات ساعت 10 صبح به وقت وین با یک جلسه عمومی شروع خواهد شد و دیدگاه های مربوط به چارچوب کلان یک توافق احتمالی بیان خواهد شد و بعد از آن در جلسات دوجانبه بین ظریف و اشتون نسبت به جزئیات بیشتر بحث خواهد شد؛ هدفمان هم دستیابی به یک توافق اولیه درمورد چارچوب است.

- هنوز توافق صورت نپذیرفته است و این توافق اول باید از چه اجزایی تشکیل شود و فردا چارچوب و کلیات آن را مورد بحث قرار خواهیم داد؛ طبیعی است هر کشوری در مذاکره دیدگاهی را در مورد نام این توافق داشته باشد و ما هم ایده های مختلفی را شنیده ایم و ایده هایی را نیز خودمان در ذهن داریم.

- در این مرحله مذاکرات به سطح وزرای خارجه کشیده نخواهد شد اما در مذاکرات بعدی ممکن است در مقطعی نیاز به حضور وزرا برای برخی تصمیم گیری ها که احتیاج به حضور مقامات ارشد دارد، باشد.

- تحقیق و توسعه از ابتدا موضع ما در موردش خیلی روشن بوده و آن این است که تحقیق و توسعه از آنجایی که به علم و فناوری و دانش ما مربوط می شود نمیتواند شامل هیچگونه محدودیتی بشود و یا برای آن چارچوبی را متصور شد؛ طبعا طرف مقابل ما انتظار دارد در بحث غنی سازی موضوع تحقیق و توسعه هم به نوعی موضوع مذاکره باشد و در این خصوص صحبت های زیادی شده تا الان اما اینکه تحقیق و توسعه متوقف بشود هیچگاه موضع آنها نبوده و هیچگاه هم مورد پذیرش ما قرار نخواهد گرفت ولی در مورد ابعاد مختلفش طرف های مقابل انتظار دارند که مذاکره صورت بگیرد و این در طول مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

- ما موضوعات متنوعی را در این مذاکرات داریم که باید در مورد همه آنها تصمیم گیری شود که برخی از آنها سخت تر و برخی آسانتر است؛ در مورد همه اینها راه حل هایی مورد بحث قرار گرفته و تلاش ما این است که در مورد همه موضوعات به یک دیدگاه مشترک برسیم و اگر در همه موضوعات توافق بشود به جز یکی، به این معنا است که به توافق نرسیده ایم.

- امیدواریم در چارچوب زمانی که در نظر گرفته ایم و در کوتاه ترین زمان به توافق برسیم و این آمادگی را داریم و این اراده در هیأت جمهوری اسلامی وجود دارد و دستورالعمل های لازم را دارد که در کوتاه ترین وزمان و اسرع وقت بتواند به نتیجه برسیم البته با توجه به واقعیات در صحنه و سختی مذاکره طبیعی است که لازم باشد چند دور این مذاکرات انجام شود اما اگر حسن نیت در طرف مقابل به اندازه ما وجود داشته باشد، رسیدن به راه حل میسر است و هیچ موضوعی نخواهد توانست باعث شکست مذاکرات شود.

- نشست دوجانبه با هریک از هیأت های 1+5 یک قاعده حتمی نیست و اصل مذاکره ما با 1+5 است اما در حاشیه مذاکرات هرگاه احساس کنیم نیاز به مذاکره دو جانبه با هر یک از هیأت ها است این کار را انجام خواهیم داد و هیچ حساسیتی در این خصوص وجود ندارد؛ با هیأت آمریکایی معمولا نیاز به مذاکرات دو جانبه وجود داشته چراکه بخش عظیمی از تحریم‌های یک جانبه توسط آمریکا گذاشته شده و بنابراین رفع این تحریم ها نیز به دست آنها انجام خواهد شد؛ به همین خاطر ما معمولا در برنامه خود گفتگوهای دوجانبه با هیأت های آمریکایی داشته ایم و این یک برنامه از پیش برنامه ریزی شده نیست و ممکن است در سه روز آینده نیز هر لحظه احساس کنیم با یکی از کشورها از جمله آمریکا ملاقات های دوجانبه ای داشته باشیم.

- ما غیر از این دوره که تا سه روز آینده مذاکره خواهیم داشت دو دور مذاکره هم برای ماه ژوئن پیشبینی کرده‌ایم که در خرداد خواهد بود و روی دو تاریخ برای مذاکره توافق کرده ایم و یک دور هم در تیرماه خواهیم داشت که ممکن است این دور آخر آنقدر طول بکشد تا به توافق برسیم

- موضوع چاشنی‌های انفجاری بین ایران و آژانس است و اصلا موضوع جدیدی است؛ یکی از سوالاتی است که از گذشته بین ما و آژانس باقی‌مانده بوده وسوالی بوده که آژانس داشته و از ما درخواست پاسخ داشته ولی از آنجایی که پاسخ به سوالات آژانس در این خصوص فراتر از تعهدات پادمانی ما نسبت به آژانس بوده این نیازمند این بوده که یک توافق جداگانه بین ایران و آژانس صورت بگیرد که این امر در سفر اخیر آمانو به ایران انجام شد و بر آن اساس یک دور جدید از همکاری بین ایران و آژانس شروع شد سوالات آمانو را در آن چارچوب ما بررسی خواهیم کرد. آژانس سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ لازم را دریافت کرده و احتمالا یک دور دیگر مذاکرات بین کارشناسان آژانس و ایران انجام و دراین خصوص توضیحات داده شود و بسیار امیدوار هستیم این موضوع حل و فصل شود

- هیچ موضوعی را نمی شود حل شده تصور کرد و همه موضوعات در مذاکرات ما به هم پیوسته است؛ تا وقتی که ما در همه موضوعات به توافق نرسیده ایم یعنی به هیج توافقی نرسیده ایم.

- در مورد اراک راه حل ها و گزینه های مختلفی مطرح شده است؛ قرار شده با ایجاد تغییرات فنی در راکتور اراک میزان تولید پلوتونیوم که ممکن است عامل نگرانی باشد را کاهش داده و لذا نگرانی ها نسبت به اراک رفع شود و این با حفظ ماهیت آب سنگینی اراک خواهد بود یعنی به هیچ وجه اراک ماهیت آب سنگینی خود را از دست نخواهد داد و توانش کاهش نخواهد یافت و به مسیر طراحی شده خودش ادامه خواهد داد و با تغییراتی نگرانی‌ها را در مورد آن را کاهش داده و یا رفع خواهیم کرد.

- بین ما و آژانس مذاکرات تقریبا بصورت مداوم وجود دارد و در گام دوم توافق بین ما و آژانس هفت موضوع مطرح بوده که در ماه های گذشته مورد بحث قرار گرفته و کار مستمر ادامه دارد روز دوشنبه جلسه ای با آژآنس داشتیم و احتمالا جلسه دیگری نیز خواهیم داشت که در آن موضوعات را نهایی کنیم و در مورد کام بعد تصمیم بگیریم.

- ما در چند روز گذشته جلسه‌ای غیر رسمی با آژانس داشته ایم و احتمالا تا قبل از پایان مهلت سه ماهه گام دوم جلسه دیگری نیز خواهیم داشت که بتوانیم موضوعات گام دوم راه نهایی کنیم و در مورد گام بعدی تصمیم بگیریم.

- جمعی از اساتید و کارشناسان حقوقی در وزارت امور خارجه و دانشگاه ها به عنوان تیم مشورتی حقوقی مشخص شدند که تیم مذاکره کننده را یاری می‌دهند و در بحث نگارش متن نیاز به نظرات فنی و حقوقی کارشناسان داریم چرا که هر جمله یا کلمه و نقطه و ویرگولی ممکن است تبعات فنی و سیاسی خودش را داشته باشد؛ همین موضوع را ما در توافق ژنو داشتیم و آنجا هم از مجموعه ای از کارشناسان بهره می‌گرفتیم؛ این بار با توجه به گسترده شدن و تنوع موضوعات تعداد کارشناسان بیشتر شده از جمله در حوزه حقوقی و ممکن است در آینده در مسیر مذاکرات کارشناسانی را کم یا زیاد کنیم.

- سیستم ها و تجهیزات و برنامه های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و ما اجازه نخواهیم داد که این موضوعات مطرح بشود و در اینخصوص هیچ تردیدی جایی ندارد. به همین دلیل نیازی به حضور کارشناسان وزارت دفاع در هیأت مذاکره کننده نست

- به مرجله ای رسیده‌ایم که رسیدن به توافق در حین نگارش متن باید به دست بیاید.

- ما با 1+5 به عنوان یک گروه منسجم مذاکره می‌کنیم و از آنها درخواست داریم در مواضع خود متحد باشند و با ما به یک صدا صحبت کنند و امیدواریم در مذاکرات آتی هم با یک صدا با ما صحبت کنند.

- برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی یک برنامه واقعی است با ابعاد مشخص که برای رفع نیازهای عینی کشور طراحی شده و به پیش خواهد رفت؛ اگر بعضی این توهم را دارند که می‌توانند این برنامه را به یک برنامه سمبولیک یا نمایشی تبدیل کنند این یک توهم مطلق است.

- اگر قرار است کسی تصمیم سخت بگیرد آن طرف آمریکایی است که باید خودشان را از تصمیماتی که بر مبنای توهم گرفته می‌شود رها کنند؛ آنها باید استفاده از ابزارهای زور و تهدید و تحریم را کنار بگذارند و به یک تعادل منطقی در ارتباط خودشان با کشورهای دیگر برسند؛ در توافق ژنو هم تصمیم سخت را آمریکایی ها گرفتند که آن قبول کردن غنی سازی در ایران بود که تصمیم بجا و درستی هم بود و امیدواریم همین منش را در ادامه مذاکرات هم ببینیم.

- از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب که درخصوص مذاکرات داشته اند و حمایتشان از اصل مذاکره و تیم مذاکره کننده تشکر و قدردانی می‌کنم؛ فرمایش اخیر ایشان هم بسیار متین و حکیمانه بود که در عین حال که مذاکرات باید ادامه پیدا کند ولی مسئولین اقتصادی کشور مقابله با تحریم ها را منوط به مذاکره نکنند و ما به عنوان مذاکره کننده تلاش خود را برای رفع تحریم ها خواهیم کرد و هیچگاه تحریم ها ما را به سمت مذاکرات نیاورده است.

- مسیر صحیحی که مسئولین اقتصادی کشور باید طی کنند این است که هیچ فشار خارجی و بحران بین المللی نتواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =