ایسنا نوشت:

کشورهای غربی در سازمان جهانی تجارت روسیه را آماج انتقاد قرار دادند و مدعی شدند مسکو با وضع تحریم‌های تجاری علیه کشورهای کمونیستی سابق، مقررات تجارت جهانی را زیرپا گذاشته است.

آنجلوس پانگراتیس، نماینده تجاری اتحادیه اروپا در سازمان جهانی تجارت اظهار کرد: تدابیر زیادی از این دست مشاهده شده‌اند و متقاعدکننده نیستند.

روسیه از سال ۲۰۱۲ که به سازمان جهانی تجارت پیوست، ممنوعیت‌های تجاری روی کالاهایی مانند محصولات لبنی، شکلات‌ها، مشروبات و گوشت تولید کشورهایی شامل لیتوانی، لهستان، مولداوی و اوکراین وضع کرده است.

مسکو برای توجیه این ممنوعیت‌ها به نگرانی‌های کیفیت محصولات اشاره کرده است که تحت مقررات سازمان جهانی تجارت، اتخاذ چنین تدابیری را امکان‌پذیر می‌کند اما منتقدان اظهار می‌کنند روسیه شواهد علمی اندکی ارایه کرده و مدعی هستند این ممنوعیت‌ها انگیزه سیاسی دارند و علیه کشورهایی بکار گرفته می‌شوند که حاضر به پذیرش خواسته‌های روسیه نیستند.

مایکل پانک، نماینده آمریکا در این سازمان نیز در طول نشست شورای عمومی سازمان جهانی تجارت که به گفته منابع داخلی به طور غیرمعمولی داغ شده بود، به مواضع تجاری مسکو تاخت.

وی در بیانیه‌ای به نگرانی‌های عمده نسبت به عدم جدیت روسیه برای اجرای شرایط ورود به این سازمان اشاره کرد.

اعضای دیگری این سازمان از جمله کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، نروژ و سوییس نیز از انتقادهای اتحادیه اروپا و آمریکا حمایت کردند.

نماینده آمریکا در سازمان جهانی تجارت امتناع روسیه از هدف اصلی این سازمان که کاهش موانع تجاری است را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال روسیه برای امتیاز دادن به تولیدکنندگان خودروی روسی از طریق تعیین تعرفه بیشتر برای واردات خارجی، مورد نکوهش قرار گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات الحاق روسیه به سازمان جهانی تجارت بیش از یک دهه به طول انجامید و این کشور استدلال داشت که اعضای جدید به زمان بیشتری برای وفق یافتن با مقررات این سازمان نیاز دارند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =