تسنیم نوشت:

منابع هندی از توافق ایران و هند بر سر مکانیسم جدید پرداخت پول نفت ایران خبر دادند که بر اساس آن تا ۳ ماه آینده ۱.۶ میلیارد دلار بدهی نفتی هند به ایران از طریق عمان تسویه می‌شود.
پایگاه اینترنتی فایننشال اکسپرس طی گزارشی نوشت: شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور هند قصد دارد در سال مالی آینده، 4 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کند. این رقم برابر با همان میزان نفتی است که شرکت مانگالور در سال گذشته از ایران وارد کرده بود.
این گزارش نوشت: هند و ایران همچنین یک مکانیسم جدید برای پرداخت پول نفت ایران تهیه کرده اند که بر اساس آن قرار است از طریق عمان بدهی حدودا 1.6 میلیارد دلاری دهلی نو به تهران تا ماه جولای تسویه شود.
یک مقام ارشد شرکت مانگالور در این باره گفت: «ما از تحریم ها (ی آمریکا علیه ایران) معاف شده ایم و موضوع معافیت ما در ماه جولای مجددا بررسی خواهد شد. ما امیدواریم که بتوانیم مشابه همان رقم سال 14-2013 از ایران نفت وارد کنیم.»
شرکت مانگالور به دلیل مزیت های فنی و تجاری خرید نفت از ایران، نمی خواهد سهم خود از نفت خام ایران را از دست بدهد.
یک تحلیلگر مسائل نفتی در بمبئی گفت: «نفت خام ایران با تخفیف ارائه می شود و کیفیتش نیز خوب است. این نوع نفت مطمئنا می تواند حاشیه سود ناخالص پالایشگاهی شرکت مانگالور را بهبود ببخشد.»
احتمالا از امروز مذاکرات هسته ای در وین وارد فاز نگارش پیشنویس توافق جامع خواهد شد. تهران خواهان لغو تحریم ها از جانب کشورهای غربی است. شرکت مانگالور، بزرگترین مشتری هندی نفت خام ایران محسوب می شود. دیگر شرکت های هندی خریدار نفت ایران عبارتند از هندوستان پترولیوم، اسار اویل و شرکت نفت هند. بدهی نفتی هند به ایران هم اکنون به 3 میلیارد دلار رسیده است.
در مکانیسم جدید پرداخت، هند پول نفت ایران را از طریق عمان و به ریال عمان پرداخت می کند. هند امیدوار است بتواند 1.6 میلیارد دلار از بدهی خود به ایران را در طی سه ماه آینده از این طریق تسویه کند. بخش بزرگی از این بدهی مربوط به شرکت مانگالور است.
مقام ارشد شرکت مانگالور گفت: «ما منتظر دستور دقیقه آخری برای شروع پرداخت ها هستیم.»

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    2 0
    مرسی از هند که مارو به رسمیت شناخت 1.6 میلیارد دلار ک هیچی کل بودجه نظامی امریکا رو هم بهمون بدن یک ریال تو زندگی مردم عادی تفاوت ایجاد نمیشه البته مردم عاد نه . . .
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    2 0
    با اين همه منابع نفت و گاز شديم مثل گداها بايد خواهش كنيم تخفيف بديم تا بتونيم نفت باكيفيتمان را بفروشيم و موقع دريافت پول هم بايد التماس كنيم. ايران نزد هند 3 ميليارد دلار طلب دارد اما هنوز به بنده بعد از يكسال وام 3 ميليوني داده نشده . چي بگم
  • مهران IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    خدایا یعنی چه؟این آمریکا چرا باید ما رو تحریم کنه؟مگه آمریکا رئیس دنیاست؟مرگ بر آمریکا و مرگ بر کسی که بخواهد از حق مردم ریالی به ناحق بخورد.