تسنیم نوشت:

تحلیگران معتقدند جنگ در گرفته بین خاندان آل سعود و خانواده حمد بن خلیفه نزاع تا سر حد شکستن استخوان یکدیگر است و به این زودی ها به پایان نمی رسد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری شام؛ تا دیروز اگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باهم نشستی داشتند این نشست برای درهم کوبیدن دیگران و تحقق منافع خودشان بود، اما اکنون دیگر به فکر نوشیدن قهوه یکدیگر هستند. (اعراب بیشتر قهوه را به دلیل مزه تلخی که دارد در مراسم عزا استفاده می کنند)
عادات بیابانگرادان قدیم را حفظ کرده اند و از این رو سیاستی را هم که همیشه در پیش می گیرند بر گرفته از همین عادات است و اوضاع منطقه خلیج فارس را متشنج کرده اند.
هم اکنون حجم اختلافات بین سران عرب به اندازه ای شده است که گویی لباس یکدیگر را پهن کرده اند و میزان کثافت موجود بر لباس سفید هر یک را به رخ هم می کشند.
برادر بزرگ تر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، بحرین همواره وابسته را با خود همراه ساخته و اماراتی را که هر از چندگاهی به سویی می رود را اکنون با خود همسو کرده و سفرای خود را از کشور نوپای کوچک با سیاست متزلزل به ظاهر با قدرتی که قدرتش را از گاز خود به دست آورده خارج کرده اند.
اختلاف بین این کشورها به صورت غیر منتظره و به یک‌باره شکل گرفت، گفته شده بود که علت این اختلاف حمایت قطر از جماعت اخوان المسلمین مصر است و مخالفت خاندان قطری با السیسی تحت حمایت عربستان سعودی بوده است، سپس گفته شد قطر کوچک در امور دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دخالت می کند، این دخالت ها امنیت کشورهای بزرگی همچون عربستان سعودی را در معرض خطر قرار داده است.
قطر ماجرا را به خوبی تشخیص داد و متعهد شد با کشورهای دیگر برای رفع مشکل تلاش خواهد کرد، از این رو سخن از آشتی عربی عربی در بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آغاز شد، اما در چه زمانی این مساله مطرح شد؟ چرا که شکاف بسیار گسترش یافته است.
در این راستا نشریه کویتی القبس هم نوشت: حداکثر دعوت قطر از سفرای ریاض و ابوظبی و منامه تا دوهفته یا سه هفته دیگر صورت می گیرد، این نشریه همچنین اعلام کرد در کمیته فنی تمام مشکلاتی که باعث بروز این بحران شده است به صورت صریح و شفاف بررسی خواهد شد، از این رو گفته شده که قطر متعهد شده است راه و شیوه سیاسی و رسانه ای شبکه خود یعنی شبکه خبری الجزیره را در خصوص سوریه و مصر تغییر خواهد داد، البته کویت اعلام کرده که قطر هم از شیوه برخورد این سه کشور عربی با دوحه چندان راضی نیست.
اما آن چه که در این بین شایان توجه است استفاده از لفظ تغییر موضع قطر و شبکه الجزیره در قبال مساله سوریه و مصر است از این رو متوجه می شویم قرار است از این پس قطر اخوان المسلمین را که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دیگر با آن رابطه خوبی ندارند را حذف و السیسی و نظامیان را که تحت الحمایه عربستان سعودی هستند مورد تمجید و تشویق قرار دهد، آن چه در این بین نامعلوم است موضع این شبکه براساس آن چه گفته شده در قبال سوریه است.
مگر عربستان سعودی و قطر در حمایت از گروه های مسلح سوریه با هم اختلاف نظری هم داشته اند؟ مگر این دو کشور نبودند که حمایت تسلیحاتی و مالی و ارسال نیرو برای مخالفان نظام سوریه را در برنامه کاری خود در خصوص سوریه قرار داده بودند؟ آیا این دو کشور عربستان و قطر نبودند که با حمایت از نزاع در سوریه در صدد حل مشکلات شخصی خود با نظام سوریه بودند؟ بله می توان گفت این دو کشور باهم بر سر سوریه اختلاف نظر داشته اند مگر این که این اختلاف نظرشان تنها در حد تبیین گروه هایی تروریستی است که باید ضد نظام سوریه از آنها حمایت لازم صورت گیرد!، البته بعید هم نیست که اختلاف این دو کشور بر سر مساله سوریه به نحوه جذب و چگونگی جذب گروه های تروریستی برای جنگ با نظام سوریه خلاصه شود! چرا که عربستان سعودی حامی گروه های تروریست وابسته به سلفی هاست در حالی که قطر از تروریست هایی حمایت می کند که اصالت انها وابسته به اندیشه اخوانی هاست!.
آن چه که ما از نزدیکی بیشتر عربستان و قطر در باره سوریه متوجه می شویم این است که انها اکنون به فکر گسترش دامنه نبرد و ویرانی در سوریه هستند، از این رو قرار است اموال و سلاح بیشتری را به تروریست ها تزریق کنند.
رویهم رفته جدایی بین آل سعودی که همواره به قطر به عنوان یک کشورک کوچک می نگریستند به وجود آمده است، سعودی ها قطر را کشور کوچک همواره وابسته به خود می دانسته اند و امارات متحده عربی هم این کشور را بخشی از گذشته خود می داند از این رو می توان گفت اکنون خانواده های بزرگ سابق به فکر جمع کردن بقایای خاندانی خود هستند و از این رو می توان گفت اختلاف بوجود آمده شبیه به جنگ شکستن استخوان یکدیگر شبیه شده است که به شیوه سابق عشایر منطقه سعودی بین آل سعود و خانواده حمد و دیگران آغاز شده است ولی از شناختی که از قطر داریم این مساله روشن می شود که قطر با این گوش کشیدن ها آدم نمی شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 2
    زنده باد قطر که در برابر ظلم ، خودخواهی و سالها دیکتاتوری خاندان سعودی قد علم کرده است