فارس نوشت:

مدیرعامل راه‌‌آهن با بیان اینکه هزینه احداث یک کیلومتر راه آهن 5 میلیارد تومان است، گفت: دولت پیشنهاد داد امسال 1500 میلیارد تومان افزایش اعتبار، از محل سود و عوارض گمرکی به راه‌آهن اختصاص ‌یابد که مجلس نیز موافقت کرد.

محسن پورسیدآقایی دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی کوپه 1404 درباره گلوگاه‌های توسعه سیستم حمل و نقل ریلی، گفت: راه‌آهن شامل دو بخش ریلی و مسافری است که در بخش حمل مسافری اغلب کشورها دولت‌ها سعی می‌کنند، یارانه اختصاص دهند.

او ادامه داد: در کشور ایران قطار حومه‌ای مسافری نداریم و راه‌آهن تنها مسیرهای بین‌شهری را پوشش می‌دهد؛ اگر راه‌آهن شبکه جامع حمل و نقل حومه‌ای داشته باشد، دولت‌ قطعا‌ ‌حمایت بیشتری نیز از این سیستم خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش حمل ریلی بار راه‌آهن کشورها خودکفا اداره می‌شوند، اما در ایران به دلیل آنکه نرخ گازوئیل ارزان و حدود 10 درصد قیمت واقعی است، بنابراین سیستم حمل و نقل جاده‌ای بیشتر مورد توجه است.

پور سید آقایی یادآور شد: نامتناسب بودن نرخ انرژی موجب شده است منطق اقتصادی ریلی فراموش شود و خط مشی‌ها به دلیل استفاده از سیستم‌ها به خاطر نرخ غیرواقعی سوخت، عوض شده است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: هزینه احداث راه‌آهن در کشور هر کیلومتر 5 میلیارد تومان است و با احتساب هدف‌گذاری ساخت سالانه 1200 کیلومتر خط آهن، باید 6 هزار میلیارد تومان در هر سال برای اجرای این خطوط اختصاص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌سنجی در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: احداث یک خط‌آهن جدید، پس از 7 سال بازگشت سرمایه کامل دارد، بنابراین اگر کل هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی که حدود 400 هزار میلیارد تومان است به سیستم ریلی اختصاص یابد پس از 7 سال بازگشت سرمایه داریم و از آن زمان به بعد دولت می‌تواند، با درآمدهای حاصل پروژه‌های بعدی را اجرا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امسال دو اتفاق مناسب و مطلوب برای سیستم ریلی رخ داد؛ اول آنکه دولت پیشنهاد داد 1500 میلیارد تومان افزایش اعتبار از محل منابع عمومی کشور به سیستم ریلی انجام شود که مجلس نیز موافقت کرد، ضمن آنکه درصدی هم از بودجه عمرانی به سیستم ریلی کشور اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل راه‌آهن توضیح داد: این 1500 میلیارد تومان از محل سود و عوارض گمرکی به راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

او ادامه داد: دومین اتفاق مطلوب، اختصاص 10 هزار میلیارد تومان منابع به راه‌آهن در قالب تبصره 21 است، مبنی بر اینکه در قالب اجرای هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 21 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل اختصاص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته به دلیل ‌انصراف عده محدودی از مردم از دریافت یارانه‌ها، فعلا 3400 میلیارد تومان از این رقم محقق شده است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: امسال سعی کردیم از محل درآمدهای حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، تعرفه سیستم ریلی را ثابت نگه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ثبات تعرفه‌ها کمک می‌کند استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در بخش مسافر افزایش یابد و صاحبان کالا نیز برای جابه‌جایی کالاهای خود از این سیستم بیشتر استفاده کنند که قطعاً موجب کاهش حضور کامیون‌ها در جاده و کاهش سوانح رانندگی می‌شود.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =