ماجرای نامه کمیسیون امنیت ملی مجلس به رئیس جمهور/جلسه غیرعلنی برای بررسی توافق هسته ای

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از نامه این کمیسیون به رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای خبر داد.

سید حسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به نامه هفته قبل این کمیسیون به رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای، تاکید کرد: در این نامه کمیسیون نظرات خود را پیرامون دور جدید مذاکرات وحفظ خطوط قرمز نظام مورد تاکید قرار داده است.

دور جدید مذاکرات هسته ای فردا در وین آغاز می شود.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره حضور عضو سابق تیم مذاکره کننده در نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی هم، اظهار داشت:کمیته روابط خارجی براساس نظر کمیسیون از آقای عراقچی عضو فعلی تیم مذاکره کننده باقری و عسگری به عنوان دوعضو سابق تیم مذاکره کننده دعوت کرد درباره توافق نامه ژنو، اقدام های انجام شده و پیش فرض های توافق نهایی بررسی انجام شود.
وی
نقوی حسینی با بیان اینکه هدف کمیسیون بررسی کارشناسی ونه سیاسی این مساله بود، گفت:از آنجا که منافع ملی کشوردر مذاکره با 1+5 مطرح است، ما توقع سیاسی شدن آن را نداریم.
وی درباره اینکه در آیین نامه مجلس موضوعی تحت عنوان مناظره وجود ندارد، هم گفت:البته آقای عراقچی در سفر بودند وعدم حضورشان موجه است. منتها اینکه کسی بگوید چه جلسه ای باشد و نباشد، حتما در حوزه مسئولیت دوستان وزارت خارجه نیست.اگر کمیسیون امنیت ملی تشخیص دهد مسئولی در کمیسیون حضور یابد،کسی نمی تواند برای ما تعیین تکیف کند.
حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه پیش از این در گفت وگو با مهر گفته بود: «در آیین نامه مجلس چیزی تحت عنوان مناظره نداریم و تا کنون نیز سابقه نداشته که در کمیسیون و صحن علنی مناظره شکل بگیرد. در این باره با رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس صحبت کردم، گفت: به ایشان گفتم که مناظره امری مسبوق به سابقه نیست و ایشان هم پذیرفتند.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در این جلسه کارشناساس متن توافق نامه را توضیح دادند ، گفت: جمع بندی این بود که خیلی اشکال به توافق ژنو وجود دارد و اگر قرار باشد با همین شکل در توافق نهایی وارد شویم مشکل پیدا می کنیم و توافق مورد نظرعبورازخطوط قرمز است.
وی در عین حال تاکید کرد: البته این سخنان یک طرفه بود وکمیسیون آمادگی دارد تیم مذاکره کننده فعلی هم در این خصوص در یک جلسه پاسخ های مذاکره کنندگان را درباره توافق ژنو و چشم انداز آتی مذاکرات استماع کند.
نماینده ورامین در مجلس نهم درباره درخواست نمایندگان برای بررسی این توافق نامه در صحن علنی مجلس هم ، اظهار داشت:قرار شددر یک غیرعلنی و غیررسمی مجلس با حضور اعضای سابق و فعلی تیم مذاکره کننده این موضوع مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.
علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت وگویی از نامه 100 نفر از نمایندگان به رییس مجلس در مورد حضور تیم‌های مذاکره‌ پیشین و فعلی هسته‌ای کشورمان در مجلس و ارائه توضیحات به نمایندگان خبر داد و گفت: رئیس مجلس این نامه را به آقای باهنر تحویل داده تا انجام این کار در هیأت رئیسه بررسی شود.
وی در ادامه همچنین درباره پیش بینی اش از دور جدید مذاکرات هسته ای ، گفت: با توجه به متن مورد توافق در ژنوکه ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد و گفت وگوهای ماه های گذشته که راستی آزمایی صداقت غربی ها بوده به نظر می رسد توافق سخت است.
وی در این خصوص ادامه داد: از آنجا که در مذاکرات حفظ منافع ملی وعدم عبورازخطوط قرمز نظام مورد توجه تیم مذاکره کننده است،بعید می دانم جمهوری اسلامی 1+5 به توافق برسند.
وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد از خطوط قرمز عبور کند،تاکید کرد:ما در این راه شهید دادیم. تحریم شدیم و دستاورد هسته ای به آسانی به دست نیامده وحفظ آن در آینده کشور نیز موثر است. ضمن اینکه غربی ها با عملکردشان نشان دادند غیر قابل اعتماد وخود برتر بین هستند و اینکه آنها اعلام کنند فعالیت های هسته ای ایران باید تحت کنترل انها باشد، قطعا مورد قبول نیست.
وی درباره اظهارات متناقض وزیر خارجه فرانسه و معاون وزیر خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات و پیام آنها، اظهار داشت:وجه مشترک هردو اظهار نظر این است که فعالیت هسته ای ایران در یک محدود خاص و بااجازه غربی ها صورت بگیرد.حتی در توافق ژنو اعلام کردند ما باید نیاز ایران را 1+5 تشخیص دهیم؛ این اظهارات نه در راستای منافع ملی و خطوط قرمز است نه اهداف ما را تامین می کند.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در خصوص مذاکرات هسته ای ، تاکید کرد:این مواضع به خوبی تصمیم ایران را در خصوص دور آتی مذاکرات مشخص می کند و از آنجا که جمهوری اسلامی بنا ندارد از اصول خود عدول کند وغربی ها نیز زیر سلطه صهیونیست ها هستند وعالی ترین مقامات آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات، تصمیم های خود را با رژیم صهیونیستی هماهنگ می کنند،فکر نمی کنم 1+5 بتواند به صورت مستقل تصمیم بگیرد.

29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سبلان IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    7 0
    اخه يكي بهم بگه اينايي كه به ٣٠ ٤٠ هزار راي اومدن مجلس دارن سنگ ملت رو به سينه ميزنن حرف حسابشون چيه تنها موردي كه خدايي احمدي نژاد حق داشت