۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
چرا رمانم را در فیسبوک منتشر کردم

بعضی از دوستان می گویند با انتشار فیسبوکی رمان ات – سرزمین نسترن های سفید- گل به خودی زده ای اما من فکر می کنم کارهایی از این دست اگر به تقویت جامعه مدنی کمک کند و اگر بپذیریم که دولت و از جمله وزارت ارشاد برخاسته از رای جامعه مدنی هستند، نه تنها گل به خودی نیست که به تقویت مواضع دولت نیز منجر خواهد شد.

به اعتقاد من رای دادن مسئولیت است؛ دیگر آن روزگار گذشت که از پای صندوق های رای به خانه برگردیم و 4 سال نق بزنیم که این ها هم مثل قبلی ها از آب درآمدند. اگر به دولت روحانی رای داده ایم باید مسئولیت رای مان را هم بپذیریم؛ آنجا که رییس جمهور جلوتر از هر عضو جامعه مدنی حرکت می کند، باید پشت سرش حرکت کنیم درحالی که اغلب می ایستیم و نگاه می کنیم ببینیم تا کجا پیش می روند. جایی هم باید شانه به شانه رفت و جایی باید آستین ها را بالا زد و هُل داد. نشان به آن نشان که رسانه های نزدیک به دولت از خبر انتشار فیسبوکی این رمان استقبال کردند و رسانه هایی که خود را مثلا منتقد دولت می خوانند موضع گرفتند.

من حرکت آقای دولت آبادی را که با سیگار و کراوات کنار وزیر ارشاد می نشینند و عکس می گیرند و در عین حال از منتشر نشدن رمان شان گله دارند، می پسندم. از نامه گلایه آمیز دکتر زیبا کلام به خاطر خاک خوردن دو کتاب شان در ممیزی ارشاد به وجد می آیم؛ زیباکلامی که هنوز در صورتبندی نظری شعارهای دولت در صف اول ایستاده است.

از یاد نبریم دولت تدبیر و امید، به عنوان دولتی برآمده از جامعه مدنی لااقل آنچنان که تا کنون از سخنان رییس جمهور شنیده ایم، حامی حرکت های مدنی بوده است؛ از طرح تفکر انتقادی در مدارس گرفته تا حمایت از سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست. از آزادی و استقلال دانشگاه ها تا وانهادن ممیزی به اتحادیه ناشران و... اگر این ها شعارهایی حقیقی هستند وظیفه هر یک از اعضای جامعه مدنی است تا مدام آنها را به دولت گوشزد کنند.
بنابراین انتشار این رمان نه از سر لج بازی و مخالف خوانی بلکه برای یادآوری وعده هایی بوده است که اهل فرهنگ از دولت شنیده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    23 2
    احسنت