دستاوردهای هسته ای بعد از توافق ژنو چه بود/از رفع تحریم ها تا ورود دستاورد های هسته ای به زندگی مردم

اگر توفق ژنو ظریف از نگاه منتقدانش توافقی ضعیف است و دستاوردهای هسته ای کشور را محدود می کند، اما رونمایی روز گذشته از سه دستاورد پزشکی به کمک فناوری هسته ای نشان داد بهره برداری از دستاوردهای هسته ای در کشورتعطیل بردار نیست و ادامه دارد.

محمود عزیزی: تلاش دولت برای گسترش فناوری هسته ای ادامه دار است.علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از حضور مجدد در این سازمان یکی از اولویت های خود را استفاده  مردم از برکات فناوری هسته ای عنوان کرد.

این دستاوردها 3 دی ماه سال قبل با حضور صالحی در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان مسیح دانشوری کلید خورد.با  تجهیز این مرکز به دستگاه پِت‌سی‌تی (دستگاهی پیشرفته که به طور هم‌زمان تصاویر کارکردی و کالبدشناختی از بیمار اخذ می‌کند)گامی مهم در این حوزه برداشته شد.

روز گذشته هم در مراسمی رسمی از سه دستاورد پزشکی هسته ای  با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.دستاوردهایی که نیاز کشور به محصولات مشابه خارجی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

یکی از این دستاوردها دستگاه «سانتریفیوژ توبولار»است. سیستم پایش همزمان و نیز کنترل مکانیزه سانتریفیوژ توبولار به مجموعه تجهیزات این نوع سانتریفیوژها افزوده شده است.براساس آنچه صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنرانی اش گفت این دستاورد در تولید  واکسن دامی و  انسانی به کار می رود.« براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مدیران وزارت بهداشت، سالانه در کشور 60 میلیارد دوز واکسن دامی و 10میلیون دوز واکسن انسانی مورد نیاز است و به منظور تولید 30 نوع واکسن دامی و 10 نوع واکسن انسانی استفاده بهینه از سانتریفیوژهای توبولار نیاز است.»

 نکته مهم در رونمایی از این سامانه بهینه سازی و افزایش سرعت آن تا 20 هزار دور در دقیقه است.نمونه‌های مشابه این نوع سانتریفیوژ در سطح جهان از سرعتی برابر با 18 هزار دور بر دقیقه برخوردار است.

یکی دیگر از این دستاورد ها بهره‌برداری از« سامانه ملی پرتودهی گاما» چند منظوره در مرکز بناب واقع در استان آذربایجان شرقی بود. دستاوردی که کاربردهای این سامانه که زمینه های آن در سال 90  آغاز شد،در ضدعفونی و استریل کردن محصولات بهداشتی ، تولیدات یکبار مصرف پزشکی، افزایش انبارمانی محصولات باغی و کشاورزی و همچنین دفع آفات و آلودگی‌های مواد غذایی و گیاه‌داروها است.

براساس اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مفاد تفاهمنامه برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی در موارد ذیل نیز بسته شده و در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت.

 

عنوان

تاثیر

تولید لیزرهای پزشکی، بهره‌برداری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش uv

کنترل گسترش و شیوع بیماری سرطان پوست

 

طراحی و تولید تجهیزات مانند سانتریفیوژهای توبولار، اولترا سانتریفیوژها و فرمانتورها

ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو و خودکفا کردن کشور در این زمینه

به جز حوزه پزشکی، برنامه اقدام مشترک دستاوردهای دیگری هم داشته است. روحانی در آخرین گفت وگوی تلویزیونی خود از برداشته شدن تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما خبر داد و گفت:«همه شرکت‌های مهم هواپیمایی برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداریم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است».  یکی دیگر ازاقدام ها بعد از توافق ژنو بر طرف شدن تحریم دارو و کالاهای اساسی بود. اقدامی که موجب شد خرید این اقلام به روال گذشته برگردد و ایران برای خرید نیازهای دارویی خود دست به  سوی واسطه ها  دراز نکند.

تعلیق برخی از تحریم‌های نفتی

برداشته شدن برخی تحریم های نفتی دیگر دستاورد برنامه اقدام مشترک بود.در دوران تحریم شرکت ملی نفتکش و شرکت ملی نفت جزو شرکت های ایرانی بودند ه در لیست تحریم خزانه داری آمریکا قرار داشتند.

سال 92 بعد از انجام توافق ژنو علی اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در مصاحبه ای گفت که تحریم هایی که موجب اختلال در فروش نفت ایران به 6 مشتری سنتی  نفتی کشور بود برطرف شده است.

این 6 مشتری ثابت ایران چین، هند، ترکیه، تایوان، ژاپن، کره جنوبی بودند که با بر طرف شدن تحریم ها دیگر پول ایرانی ها را در کشورشان بلوکه نمی کنند که  ایران برای گرفتن طلبش مقامات ارشد سیاسی خود را به این کشورها بفرستد تا پول خودش را زنده کند.

بر طرف شدن تحریم های کشتیرانی
تحریم ها همچنین موانع در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای، خدمات بانکی و دیگر خدمات مرتبط با کشتیرانی بین‌المللی به ویژه برای حمل دریایی محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران را برطرف کرد.

بخش دیگر رفع تحریم ها به حوزه دریانوردی و پتروشیمی بازمی گشت.در حوزه دریانوردی رفع تحریم ها موجب تسهیل در تخلیه، نگهداری و حمل کالا در سازمان بنادر و بنادر تابعه شد.

اقدامی که باید  تاثیرات آن را در رونق حمل و نقل کالا در ماههای آتی جست.
لغو تحریم صادرات پتروشیمی دیگر اقدامی بود که موجب شد نام ۱۴ شرکت پتروشیمی ایرانی از لیست آمریکایی ها حذف شود. تاثیر لغو تحریم صادرات پتروشیمی شامل لغو کلیه محدودیت‌های مالی، بیمه‌ای و حمل‌  آن است و موجب می شود محصولات سریع‌تر و ارزان‌تر به بازارهای دنیا عرضه می‌شود.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    19 57
    فرافکنی نکنید این توافق برنامه هسته ای مارو خیلی محدود میکنه ای کاش مقامات در مورد بند بند توافق بحث میکردن که چه کار کردناگه شما با این آبنبات ها دلخوشید نوش جانتان .ولی مارو ... فرض نکنید .خبرانلاین مدیونی اگه نظرمو نذاری
  • علی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    36 15
    چرا مردم رو هلو فرض میکنید تورم در جامعه بیداد میکنه اه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    39 24
    نتیجه مدیریت با تدبیر وعقل است. روحانی مچکریم
  • سولکس A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    22 66
    بازم خدا پدر احمدی نژآد بیامرزه که باعث شد ما تو بحث هسته ای به اینجا برسیم مگرنه میشد مثل خاتمی
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    8 0
    این دستاورد های هسته ای مثل این می مونه که شما غذا برای خوردن نداری ولی توی خونت پر از ظرف کریستال گرون قیمته برادران عزیز مملکت دار فکر نون باشید که خربزه ابه اصل و ول کردید چسبیدید به فرع قضیه