واحدمرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه واقعا به دنبال یک راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ا ن ، هنری کیسینجر در گفتگو با فرید زکریا مجری برنامه «جی پی اس» شبکه افزود: در عین حال روس ها نمی توانند به اوکراین به عنوان یک کشور کاملا خارجی بنگرند چرا که آن را بخشی از تاریخ خود می دانند.
وی افزود عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صورتی که تحقق یابد ، برای روس ها بسیار سنگین خواهد بود و نگرانی شدید آن ها را فر اهم خواهد کرد.
وی گفت به همین خاطر پوتین نمی خواهد اوکراین به کشوری تبدیل شود که بتواند روسیه را به چالش بکشد .اوکراین جمعیت چهل و پنج میلیون نفری دارد و روسیه بر اساس یک راهبرد مهم ، نمی خواهد چنین اتفاقی روی دهد.
زکریا این سوال را مطرح کرد که آیا پوتین به دنبال ضمیمه کردن شرق اوکراین به خاک روسیه است ؟
هنری کیسینجر پاسخ داد خیر چنین تصور نمی کنم. پوتین می خواهد شرق اوکراین به یک منطقه خودمختار تبدیل شود اما این مسئله اصلی نیست و مسئله اصلی آن است که اوکراین در مرز استراتژیک روسیه با غرب قرار دارد و اینکه اوکراین در کنترل غرب درآید ، برای روس ها قابل قبول نیست.
پوتین این موضوع را می پذیرد که اوکراین با غرب همکاری های اقتصادی داشته باشد اما عضویت اوکراین در ناتو برایش قابل قبول نخواهد بود.
کیسینجر در خصوص جایگاه روسیه در تحولات جهانی گفت روسیه مشکلات داخلی زیادی دارد و به طور مثال جمعیت آن در حال تنزل است و اقتصادی رو به رکود دارد اما موقعیت جغرافیایی آن ایجاب می کند و به نفع همه است که روسیه بخشی از سیستم جهانی باشد و این کشور منزوی نشود.
کیسینجر گفت نباید به پوتین به عنوان شخصی مانند هیتلر نگریست بلکه او را می توان بعنوان سزار روسیه در نظر گرفت که می خواهد برای کشورش بیشترین دستاوردها را به ارمغان بیاورد اما به هرحال اغلب اوقات پوتین به اقدامات افراطی روی می آورد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =