فانی: آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی برگزار می‌شود/ لایحه رتبه بندی معلمان در دولت

وزیر آموزش و پرورش از بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد که با تایید آن در دولت و تصویب در مجلس می تواند موجب افزایش انگیزه و مهارت و شایستگی حرفه ای معلمان شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی اصغر فانی علی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، به تشریح برنامه های آموزش و پرورش پرداخت.

او افزایش انگیزه و ارتقای شایستگی و مهارت های حرفه ای فرهنگیان را دو موضوع مهم دانست و گفت: تلاش دولت و مجلس این بوده که به این وزارت خانه توجه بیشتری داشته باشند.


خلاصه مهمترین اظهارات او در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
بودجه 93 - نسبت به مصوب سال 92، 11 درصد رشد داشت در حالی که این رشد برای آموزش و پرورش 26 درصد تعیین شده و نشان می دهد دولت عنایت خاصی به این وزارتخانه دارد اگر چه این میزان هم کفایت نمی کند.
نیروی حق التدریس
- ما نیروی حق التدریسی آزاد نداریم، بلکه ممکن است معلمانی در خارج از ساعات موظف خود تدریس کنند، ما تلاش داریم تا نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب و استخدام کنیم.
- یکی از مشکلات سالهای اخیر را جذب نیرو در یک منطقه و انتقال به منطقه است، مثلا کسی در منطقه ای محروم استخدام شده و بعد درخواست انتقال می داد، امری که موجب می شود مناطق برخوردار با تورم نیروی انسانی و مناطق کمتر توسعه یافته با کمبود نیرو مواجه شوند.
- امسال ما بوم هایی را تعریف کردیم و در دفترچه آزمون سراسری هم اعلام خواهیم کرد که بر این اساس جذب بر مبنای نیاز هر بوم صورت خواهد گرفت و به کارگیری هم در همان بوم انجام خواهد شد.
لایحه رتبه بندی معلمان
- لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی است و امید است که این لایحه به سرعت وارد هیئت دولت و با تصویب آن به مجلس تقدیم شود.
- براساس این نظام شبیه به آنچه در دانشگاه در مورد استادیار، دانشیار و استاد وجود دارد، پرداختی معلمان نیز بر اساس توانمندی و رتبه آنها خواهد بود.
- ‌این طرح دو نتیجه مهم شامل افزایش انگیزه برای تحقیق، پژوهش و نوآوری و همچنین افزایش مهارت ها و شایستگی های حرفه ای را به دنبال خواهد داشت.
افت در مدارس دولتی
- توسعه شدید مدارس خاص دلیل آن است که مدارس نمونه دولتی، سمپاد یا مدارسی که دانش آموز را با آزمون انتخاب می کنند موجب می شوند تا مدارس دولتی با معلم کم انگیزه مواجه شوند و افت جدی پیدا کنند از این رو سیاست این است که ضمن پذیرش تنوع در مدارس سعی کنیم که این تنوع را کاهش دهیم و مدارس دولتی را از دانش آموزان نسبتا توانا برخوردار کنیم تا با ایجاد رقابت همه رشد کنند.
تجهیزات مدارس
- درصدی از هزینه گاز به این وزارتخانه برای شبکه های گرمایشی اختصاص یافته و امسال 300 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته و فکر می کنم طی 3-2 آینده این دستگاهها کامل شود.
سرانه مدارس
- سرانه سال گذشته مدارس  70 میلیارد و امسال 120 میلیارد تومان است وبه نظر می رسد وضعیت سرانه از سال گذشته بهتر باشد و به تدریج با تامین نیازهای واقعی مدارس بتوانیم سنت ناصوابی را که به شکل دریافت وجه از اولیای دانش آموزان شکل گرفته از بین ببریم.
- ‌البته مدارسی هم به شکل هیئت امنایی داریم که فعالیت های اضافی دارند و مبالغی را دریافت می کنند که کاملا قانونی است.
هوشمند سازی مدارس
- مدرسه هوشمند تعریف مشخصی ندارد و ما به دنبال آن هستیم که پیش از تجهیز به سخت افزار، انگیزه لازم و توانمندی و مهارت استفاده از آن ایجاد شود از این رو در حال تعریف و مرحله بندی این موضوع هستیم.
مقابله با جریانات نوین جریانات مشکلی را از ما حل نمی کند، بلکه مدیریت آن باید انجام شود، مثلا ما شبکه رشد داریم که می تواند خیلی کمک کند و یک شبکه اجتماعی در داخل آموزش و پرورش می تواند کارساز باشد.
- استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است وممکن است در کلاس درس دانش آموزان با ارسال پیامک به یکدیگر به کلاس و درس توجه نکنند.
شهریه مدارس - ما به الگویی برای تعیین شهریه مدارس غیردولتی رسیدیم که بر مبنای آن شهریه در استانها و شهرهای مختلف تعیین و به مدارس ابلاغ می شود.
این سطح در برگه ای نوشته و مدارس غیردولتی موظف هستند در محل مراجعه مردم نصب و اطلاع رسانی کنند البته در برخی مدارس فعالیت های فوق برنامه اجرا می شود که انجمن اولیا و مربیان آن مدرسه به عنوان فعالیت های ویژه به تصویب می رسانند و شهریه ای را هم دریافت می کنند.
اگر اولیا اعتراضی داشته باشند هم به واحد مدارس غیردولتی و هم به قسمت رسیدگی به شکایات می توانند مراجعه کنند.
تعطیلی پنج شنبه ها - یکی از خلاء های نظام آموزش، آشنایی کمتر دانش آموزان با مهارت های زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و ظرفیتی به نام 5 شنبه ها وجود دارد که الان تعطیل است.
- قرار بود فعالیت های پرورشی بدون کیف و کتاب در این روز انجام شود و ما برای سال 93-94 به صورت اختیاری و آزمایشی برنامه هایی را با پرداخت هزینه توسط اولیای دانش آموزان اعلام و بعد هم با ارزیابی آن، نقاط ضعف را استخرج می کنیم.
مربیان پیش دبستانی - مجلس حدود یک و نیم سال قبل قانونی تصویب کرد که هر گونه برگزاری آزمون استخدامی منوط به اجازه معاونت توسعه انسانی رئیس جمهور است، ما هم به دنبال جلسه مشترک هستیم تا هماهنگی های لازم انجام شود،‌ما هم دستورالعمل های برگزاری آزمون از مربیان پیش دبستانی را آماده کرده ایم.
سند تحول نظام آموزش - سال 1383 سند تصویب و امروز در اختیار ما و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است.
- این سند 6 زیر سند هم دارد که یکی از آنها برنامه درسی است که سند آن آماده شده و 5 زیر سند دیگر شامل مدیریت، تربیت معلم، پژوهش، فضای آموزشی و مدیریت مالی در حال تدوین است.
- یک سند از زمان تدوین تا اجرا حلقه واسطی به نام نقشه راه دارد که در ان پیش نیازها و اولویت های آن و منابع مورد نیاز مشخص که نقشه را هم در حال آماده شده است و فکر می کنم امسال بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم تا در بودجه سال 94 پیش بینی لازم برای اجرای آن انجام شود.
فرهنگ حجاب و عفاف - آموزش و پرورش در حوره شناختی آموزش هایی را پیش بینی کرده است اما کافی نیست.
- ما 4 مرحله انتقال دانش، نگرش یا بینش، تغییر در رفتار فردی و تغییر در رفتار اجتماعی را داریم که در فعالیت های فوق برنامه، در رفتار معلم و در حوزه شناختی از راه کتابهای درسی هم در موضوع عفاف و حجاب و هم امر به معروف و نهی از منکر در حال انجام است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    8 10
    معلم به تحقیق و پژوهش نیاز نداره. معلم باید آموزش قوی داشته باشه. اهمیت دادن زیاد به مولفه های پژوهشی باعث میشود که معلم از آموزش درست و شایسته درس به دانش آموزان باز بماند. تجربه شخصی من نشان میدهد که دبیرهای لیسانس خیلی بهتر از فوق لیسانس و دکتری درس می دهند.
    • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      17 3
      دوست عزیز فقر و گرسنگی بیش از حد معلمان رو فراموش کردی والا من 5 ساله دارم تدریس می کنم ولی نشد یه پراید بخرم از بس توی مناطق فوق العاده محروم تدریس می کنم نصف دریافتی ام می ره برای کرایه تاکسی واقعا از داشتن چنین شغلی چیزی جزء فحش به خودم نمی دم واقعا بدبختیم اونوقت این آقا نمی گه ما معلمین مناطق محروم باید یه تفاوتی با معلمین مناطق برخوردار داشته باشیم نه گروه تشویقی و نه طبقه تشویقی و نه هیچگونه هزینه ایاب و ذهابی نداریم
  • سجاد A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 5
    با سلام و خسته نباشید به دوستان فرهنگی اقایی که میگی لیسانسم بهتر می تونم از فوق لیسانس و دکتر درس بدم حرف شما قبول اما اینو بدون فقط درس دادن مهم نیست معلم کارش درس دادن نیست راهنمایی کردنه یه ادم دیپلمه هم شاید بتونه از یه لیسانس بهتر درس بده این دلیل نمیشه . با نظر علی هم موافقم باید تفاوتی بین معلما باشد منم همین وضع رو دارم حدودا 100 هزار تومن پول کرایه ماشین میدم
  • فرهنگی شاغل A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    14 0
    دکتر فانی فرمودند که انگیزه و مهارت معلم باید بالا بره.درست میفرمایند ولی تا زمانی که یک معلم تامین نیست و دغدغه مالی داره نمیتونه در خودش ایجاد انگیزه کنه یا بره سمت مهارت ورزی.معلمان امروز عمدتا میگن حقوق و مزایای ما فقط در حد حاضر شدن تو مدرسه است و بابت تدریس چیزی دریافت نمیکنیم و فی سبیل الله کار میکنیم.البته واکاوی حقوق این قشر و مقایسه اون با حقوق دیگر اقشار حقوق بگیر حقانیت این حرف رو به اثبات میرسونه.دکتر شما که نتونستید سر وسامونی بدید به کارت طلایی فرهنگیان بقیه خدمت پیشکش. والسلام
  • حسن IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    13 2
    آموزش ، بدون پژوهش معنی ندارد. نظام رتبه بندی معلمان باعث ایجاد انگیزه در نیروهای توانمند خواهد شد تا ضمن ارتقاء مهارتهای آموزشی و پژوهشی خود باعث تحول نظام آموزش و پرورش شود.
  • سینا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    16 2
    پس تبدیل وضعیت معلمان پیمانی استخدام سال 89که قراربودمهرماه سال92به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت پیداکنندوهنوز نشدن چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    20 0
    واقعا با این حرف فقط مشکلاتو پنهان میکنید چرا ی کلمه از فقر فرهنگیان نگفتن مشکل فرهنگیان معیشته نه سند تحول
  • سارا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    14 4
    پس ما معلماي ابتدايي چي بگيم از كارمون.زحمتمون از بقيه بيشتره حقوقمون كمتر
  • مرب باسابقه A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    9 4
    تروخدا مارو از این بلا تکلیفی در بیارید یا رومی روم یا زنگی زنگ
  • سارا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    12 4
    چراکم وکیف آزمونو اعلام نمیکنن؟مردیم دلواپسی
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    3 9
    با سلام به فکر نیرو های ابتدایی باشید
  • فرهنگی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    6 1
    جناب دکتر فانی وقتی دانش آموز با یه ماشین مدل بالا بیاد مدرسه و معلم با پای پیاده یا تاوقتی که معلم دغدغه ی پرداخت اجاره بها و دهها مشکل مالی دیگه رو داشته باشه بعید می دونم آموزش و پرورش و به تبع اون جامعه اصلاح بشه... حتما بقیه بیشتر از فرهنگیا کار می کنن که حقوقاشون و حق مسکن و... شون از ماها بیشتره ، یه ساعت تدریس معادل 4 ساعت کوهنوردی انرژی می بره .....
  • مربي پيش دبستاني IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    25 7
    سلام اقاي وزير خسته نباشيد.آخه خداوكيلي خدا رو خوش مياد كه تكليف مربيان پيش دبستاني بعد از چندين سال سابقه با آزمون مشخص بشه؟آزموني كه هنوز منابعش هم مشخص نشده.پس تكليف چندين سال سابقه و زحمت ما چي ميشه؟اگه احيانا ازمون قبول نشديم بعدش تكليف مابقي مربيان چيه؟ما مربيان پيش دبساني نه بيمه هستيم نه حقوق دريافت ميكنيم حقوق ما بستگي به شهريه نواموزان داره كه خيلياشون يا شهريه رو نصف ونيمه ميده بعضياشون چند ماه ميان مدرسه و بعد از چند ماه چون دوره پيش دبستاني اجباري نيست مدرسه رو ترك ميكنن. خواهشا تكليف ما رو طوري مشخص كنيد كه حق چندين سالمون ضايع نشه نه اينكه با برگزاري آزمون بقيه رو بذاريد كنار خدا رو خوش نمياد.
    • امیر IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      9 1
      منم همین طور نا موافق
    • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      5 0
      بنده خدا ما پیمانی های 89 که با آزمون و گزینش جذب شدیم جناب وزیر تبدیل وضعیت ما رو کنسل کرده اونوقت شما می گی خدا رو خوش میاد وضعیت معلمان پیش دبستانی این باشه ؟
  • فرهنگی مظلوم A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    5 0
    معیشت معلم در پیچ و خم های وعده های توخالی گم شد . ای کاش می رفتم سراغ کار آزاد حیف که دیر متوجه شدم ، اقای وزیر لطفا ، از وعده های جنابعالی گوشمون پر شده
  • سحر IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    3 5
    سلام . این استخدامی آموزش وپرورش قبلا نیروهاشو جذب کرده یا جدیده؟
  • محبوبه A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    8 4
    با سلام اقای وزیر تورو خدا هر چه سریتر منابع ازمون رو مشخص کنید تکلیف ما مربیا چی می شه مایی که پدرمون 30 سال تو اموزش پرورش خدمت کرده الان باید مربی پیش دبستانی باشیم نه بیمه ای و نه حقوقی امسال برامون طرف قرار داد 15 روز بیمه ریخته اخه این انصافه در مقابل این همه زحمتی که مربیا می کشن تو رو خدا به وضمون رسیدگی کنید
  • آموزش دهنده نهصت سواد آموزی A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    5 4
    سلام خسته نباشید آقای وزیر تکلیف ما آموزش دهنده ها چی میشه؟؟
  • حاتمی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    12 0
    حالا که می خواهید برای استخدام مربیان پیش دبستانی آزمون بگذارید حداقل سوابق کاری را قبل آزمون لحاظ کنیدو امتیازی براش قائل باشید تا حق کسی از بین نره منابع آزمون هم زودتر مشخص کنید تا بتونیم مطالعه مفید داشته باشیم
  • فاطمه A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    5 6
    باسلام خدمت وزیرمحترم .میخواستم بدونم مایی که 2سال سابقه کارداریم میتونیم تو این آزمون شرکت کنیم.مدرک تحصیلیم نیز فوق لیسانس است آیا این هم لحاظ میشود
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 0
    سلام من ۸ سال بدون بیمه با حقوق پایین با مدرک کارشناسی مربوطه در مقطع پیش دبستانی صرفا جهت علاقه به کودکان فعالیت داشتم ما هیچ حق و جایگاهی در جامعه نداریم در صورتیکه این دوران بسیار حایز اهمیت است یا فقط تظاهر میکنیم کودکان سرمایه های جامعه هستن
  • پارسا IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    باسلام خدمت اقای فانی .باید به اطلاع جناب دکتر برسونم اگه بخواهید بحث رتبه بندی رو با تحقیق و پژوهش مطرح کنید بعد معلمین از اینکه بیشت به فکر تدریس باشن به فکر مقاله اند. لطفا از معلمین هم سوال بفرمایید .با تشکر
    • بی نام RO ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
      0 0
      باسلام اگه تکلیف اموزشیاران نهضت سوادموزی سال 92 راهم مشخص کنید ممنون میشویم باتشکر همه اموزشیاران شهرستان مشگین شهر