۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰

فارس نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام گروه‌های جدایی‌طلب برای برگزاری همه‌پرسی در شرق اوکراین را «غیرقانونی» خواند و اعلام کرد واشنگتن نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا، «جن ساکی» در بیانیه‌ای با اشاره به رفراندومی که در برخی بخش های شرقی اوکراین برگزار می شود گفت: «همانطور که آمریکا اعلام کرده، رفراندومی که گروه‌های مسلح جدایی‌طلب برای 11 می در بخش‌های شرقی اوکراین برنامه‌ریزی کرده‌اند، طبق قانون اوکراین غیرقانونی است و تلاشی برای ایجاد اختلاف و بی‌نظمی محسوب می‌شود.»

وی افزود: «اگر این رفراندوم انجام شود، آنها قانون بین‌المللی و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده‌اند. آمریکا نتیجه این همه‌پرسی غیرقانونی را به رسمیت نخواهد شناخت.»

جن ساکی ادامه داد: «به علاوه، با توجه به پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای به تعویق افتادن این همه‌پرسی، ناامید شدیم از اینکه دولت روسیه از نفوذ خود برای ممانعت از انجام این رفراندوم استفاده نکرد.»

وی با اشاره به تعهد پوتین برای عقب نشینی نیروی‌های روس از مرز اوکراین، گفت: «متاسفانه ما هنوز شاهد عقب‌نشینی ارتش روسیه از مرز اوکراین نیستیم. به علاوه، امروز رسانه‌های اجتماعی و خبری مورد حمایت کرملین، ساکنان شرق اوکراین را به رای دادن تشویق می‌کنند. حتی یکی از این رسانه‌ها پیشنهاد بر پایی یک محل رای‌گیری در مسکو را مطرح کرده است. رسانه دولتی روسیه نیز بدون اشاره به پیشنهاد پوتین برای به تعویق انداختن این همه‌پرسی، کماکان به شدت از برگزاری این رفراندوم حمایت می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود آورده: تمرکز جامعه بین‌المللی باید بر حمایت از تلاش‌های مداوم دولت اوکراین برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 25 ماه «می» باشد. ناظران بین‌المللی متذکر شده‌اند تدارکات برای برپایی این انتخابات، به سرعت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در حال انجام است تا همه مردم اوکراین در آینده کشورشان نقش داشته‌ باشند.

به گفته وی، بر اساس نظرسنجی مستقلی که اخیرا انجام شده، بخش عظیمی از اوکراینی‌ها قصد دارند 25 می رای دهند. هر گونه تلاشی برای بر هم زدن این روند دموکراتیک، تلاشی برای ممانعت از حقوق شهروندان اوکراین برای بیان آزادانه اراده سیاسی‌شان تلقی می‌شود.

جن ساکی افزود: همانطور که رئیس‌جمهور اوباما و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در 2 می بیان کردند، رهبران روسیه باید بدانند که اگر به بی‌ثبات‌سازی شرق اوکراین ادامه دهند و انتخابات ریاست‌جمهوری ماه جاری را مختل کنند، هزینه بسیار سنگین‌تری بر روسیه اعمال خواهیم کرد. دولت روسیه هنوز می‌تواند اجرای تعهدات ژنو و نیز عملی کردن اظهارات پوتین در ۷ می را برگزیند. از آنها می‌خواهیم چنین کنند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =