۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۴

ایرنا نوشت:

عقب نشینی تروریست های ضد نظام سوریه از شهری که ادعا می شد «پایتخت انقلاب» ضد اسد است، یک امتیاز مهم و راهبردی دیگر برای نظام سوریه ثبت کرد، امری که رسانه های خارجی نیز نتوانستند آن را پنهان کنند.
رادیو فرانسه شامگاه شنبه در این باره گزارش داد: به دنبال امضای توافق نامه و خروج نیروهای مسلح مخالف رژیم اسد از بخش محاصره شده شهر حُمص، نیروهای ارتش سوریه وارد مناطق تخلیه شده شدند و امور امنیتی را به دست گرفتند.

به گزارش رادیو فرانسه در همان دقایق اولیه ورود نیروهای امنیتی به بخش قدیمی حُمص صدها تن از غیر نظامیان نیز اشک در چشم، وارد محلات امن گردیده و به جستجوی خانه و کاشانه خود پرداختند.

این شبکه رادیویی افزود: همزمان با ادامه عملیات تخلیه حُمص از بخشی از نیروهای مخالف رژیم، در واشنگتن، جان کری، وزیر امور خارجهٔ آمریکا از احمد جربا رهبرائتلاف مخالفین اسد استقبال گرمی به عمل آورد ولی با درخواست او مبنی بر ارسال تسلیحات جنگی برای در هم شکستن مقاومت ارتش حکومت اسد موافقت نکرد.

شبکه اسکای نیوز نیز در گزارشی به بازگشت مردم شهر حمص به موطن خود و مشاهده منازل ویرانشان «با چشمانی اشکبار» پرداخت.

بی بی سی نیز در گزارشی با اشاره به خروج شورشیان از مناطق تحت کنترل خود در شهر حمص، گفت بعضی از ساکنین این مناطق به خانه هایشان بازگشته اند و شبکه تلویزیونی دولتی سوریه تصاویری از هزاران نفری را نشان داد که در میان ویرانه های خانه های خود به دنبال لوازم و اموالی که احتمالا باقی مانده بود، می گشتند.

بگزارش بی بی سی ، در سه سالی که از جنگ داخلی سوریه می گذرد، حمص که از سوی شورشیان مسلح پایتخت انقلاب نام گرفت بود، صحنه برخی از شدیدترین درگیری ها بوده است.

بی بی سی همچنین با انتشار گزارشی از توافق بازپس گیری حمص، تلاش کرد با طرح سوالاتی از مخاطبان، ارزیابی درباره سود و زیان این پیروزی اسد را به مشارکت کنندگان در این سووال و جواب واگذار کند و در پایان سه سوال را مطرح کرد: 1- نشانه های سیطره دولت بر حمص چیست؟ 2- چه کسی برنده و چه کسی بازنده این توافق است؟ و 3- آیا سناریوی حمص در شهرهای دیگر هم تکرار می شود؟

یورونیوز نیز شامگاه شنبه گزارش داد: شورشیان دو سال در شهر حمص جنگیدند تا آنرا به نماد مقاومت علیه رژیم بشار اسد تبدیل کنند. اما آنها جمعه گذشته حمص را ترک و آن را به ارتش واگذار کردند. بیش از ۱۵۰۰ نفر از شورشیان و افراد غیر نظامی تحت پوشش نیروهای سازمان ملل متحد با اتوبوس شهر را ترک کردند.

بگزارش یورو نیوز ، برای رژیم بشار اسد این یک پیروزی سمبلیک بشمار می آید و دولت سوریه قول داده است که هرچه زودتر به بازسازی مناطق ویران شده بپردازد.

اسکای نیوز نیز در گزارشی به بازگشت مردم شهر حمص به موطن خود و مشاهده منازل ویرانشان «با چشمانی اشکبار» پرداخت.

فرانس 24 گزارش داد: این اولین بار است که توافق بین دو طرف برای خروج معارضان از یک شهر بزرگ سوریه حاصل می شود.

یکی از ساکنان حمص که به شغل خیاطی اشتغال داشته است، با اشاره به اقدامات تروریست ها به فرانس 24می گوید: همه چیز ما را دزدیده اند، چرخ های خیاطی را به سرقت برده اند، من در اینجا 30 سال کار می کردم حالا یخچال و ژنراتور برق من را هم برده اند.

فرانس 24 توافق حمص را به نقل از یک شهروند سوری به مثابه پیروزی برای نظام سوریه دانست و افزود: تلویزیون سوریه تصاویری را به صورت زنده پخش کرد که در آن بشار اسد با اهالی حمص دیدار می کند و آنها از ارتش و شخص اسد تشکر می کنند.

روزنامه الشرق عربستان نیز ضمن اشاره به تسلط ارتش اسد بر حمص، محور دیگری را هم در تیتر خود گنجاند و نوشت: حمص تحت سیطره ارتش سوریه ... آمریکا از تسلیح مخالفان امتناع کرد.

تیتر روزنامه الشرق نیزاشاره ای به بازی دو سر باخت برای مخالفان سوری دارد که هم حمص را از دست دادند و هم از جلب حمایت مستقیم نظامی آمریکا در دیدار احمد جربا رییس ائتلاف معارضان سوری با جان کری وزیر خارجه آمریکا ناکام ماندند.

روزنامه القدس العربی نیز در آخرین شماره اش هم به محورهای مشابهی پرداخت و نوشت: مردم به حمص بازگشتند و واشنگتن از تسلیح مخالفان با این جمله ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طفره رفت: می توانیم اسد را به مذاکره بکشانیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    18 16
    این متوهم از کدام پیروزی صحبت میکند ؟ پیروزی در نهایت از ان مردم مطلوم سوریه است که با سرنگونی رژیم بعثی سوریه محقق میشود .انشاالله .
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      1 6
      فعلا که مردم مظلوم تا دندان مسلح عربستان و لیبی و اردن و نیجریه و تونس و ترکیه و افغانستان .... نتوانسته اند کسی رو سرنگون کنند و فعلا هم سرگرم قتل عام یک دیگرند.