پاسخ کارشناس مسائل آمریکا به یک سوال: چرا مونیکا لوینسکی دوباره مطرح شد؟

اظهارات خانم مونیکا لوینسکی استارت پروسه ضربه زدن به هیلاری گلینتون بود. از این پس باید منتظر تک و پاتک‌های بسیاری از سوی رقبای هیلاری کلینتون باشیم.

سعید جعفری پویا

با جدی شدن نسبی بحث ورود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دوباره اقدامات معکوس برای ضربه زدن به رقیب آغاز شده است. مونیکا لوینسکی که رابطه نامشروعش با بیل کلینتون در زمان ریاست جمهوری سر و صدای زیادی به پا کرد و رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل دروغ‌گویی تحت فشار فراوانی قرار گرفته بود، این روزها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. او در گفتگویی ضمن انتقاد از برخوردها صورت گرفته از سوی کلینتون اعلام کرده پس از داستان رسوایی اخلاقی بسیار تحت فشار قرار داشته و دیگر نتوانسته زندگی عادی خود را انجام دهد. پیرامون این قصه و مجموعه اقداماتی که رقبا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ضربه زدن به رقیب استفاده می‌کنند با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مونیکا لوینسکی پس از چندین سال سکوت و بی‌خبری این روزها دوباره مطرح‌شده و صحبت‌هایی را علیه کلینتون به زبان آورده است. چقدر این مسئله را می‌توان با جدی تر شدن احتمال ورود هیلاری به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط دانست؟

واقعیت این است که در شرایط فعلی هیلاری کلینتون جدی‌ترین نامزد دموکرات ها است. البته سنت سیاسی در آمریکا بدین شکل است که اگر رئیس‌جمهور مستقر دو دوره ریاست جمهوری خود را پشت سر گذاشته باشد و دیگر نتواند در دوره بعدی شرکت کند، معاون رئیس‌جمهوری بیش‌ترین شانس را برای جایگزینی دارد. از آنجا که آقای جوزف بایدن هنوز رسماً اعلام نکرده که در انتخابات شرکت نخواهد کرد، همچنان به عنوان یک نامزد بالقوه مطرح است. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر هیلاری بافاصله بسیار زیادی بالاتر از تمام رقبای دموکرات خود قرار دارد. نباید فراموش کنیم که در سال 2008 هم هیلاری 18 میلیون رأی درون حزبی از میان مردم و اعضای مردمی دموکرات ها کسب کرد. بر این اساس به لحاظ آرای ملی فاصله بسیار کمی با باراک اوباما که در نهایت به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی شد داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که چه در درون حزب دموکرات از طرف رقبای هیلاری و چه از درون حزب جمهوری‌خواه حملات و یا اقداماتی صورت گیرد که تلاش کند موقعیت هیلاری کلینتون را در انتخابات سال 2016 تخریب کند. در چنین فضایی صحبت‌های مونیکا لوینسکی چه عامدانه و با هدف تأثیرگذاری بر دیدگاه‌ها نسبت به هیلاری کلینتون چه به صورت غیر اتفاقی تأثیرات خود را بر جای خواهد گذاشت. این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که در زمانی که رابطه غیراخلاقی بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی مطرح شد از طرف اکثریت زنان آمریکا واکنش منفی نسبت به مصلحت‌اندیشی هیلاری صورت گرفت که چرا او در مقام یک زن نسبت به اقدام ناشایست همسر خود واکنش جدی نشان نداد و بعد از چند روز که رسانه‌ها گفته شد که بیل و هیلاری پس از یک مشاجره خانوادگی، در نهایت تصمیم گرفتند که به آن مسئله پایان دهند و هیلاری اعلام کرد از شوهرش حمایت می‌کند. گرچه این اقدامی در جهت حمایت از همسر صورت گرفت، اما گروه زیادی از زنان آمریکایی از این مسئله ناراحت شدند و اعلام کردند هیلاری غیرت و غرور زنانه خود را فدای مصلحت‌اندیشی سیاسی کرده است. طرح دوباره آن مسئله و اینکه لوینسکی اعلام کرده مورد سوءاستفاده قرارگرفته، تحت فشار بوده و همچنین ضربات کاری و روحی شدیدی را متحمل شده است دوباره توجهات را به آن موضوع معروف جلب کرده است و همان طور که شما اشاره کردید طرح این مسئله در این شرایط بی‌ارتباط با موضوع نامزدی هیلاری نیست.

موارد دیگری هم بوده که در تاریخ برگزاری انتخابات آمریکا رقبا از چنین مسائلی برای ضربه زدن به حریف استفاده کنند؟

اصولاً انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا یک جنگ تمام‌عیار بین احزاب و رقباست و طرفین از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند به پیروزی برسند. از طرح موضوعات اخلاقی و کشیدن مسائلی که در گذشته رخ داده، گرفته تا طرح نقل‌قول‌هایی از نزدیکان نامزد ریاست جمهوری. به عنوان مثال برای ضربه زدن به اوباما هم عنوان شد که کشیشی که اوباما مراسم مذهبی خود را در نزد او انجام می داده، سال‌ها قبل اظهارات نژادپرستی داشته است. در مورد جرج دبلیو بوش سوابق شراب‌خواری او مطرح شد و گفته شد که دائم‌الخمر بودن او باعث شده بود که او و همسرش حتی تا مرحله طلاق هم پیش روند. یا آقای جان ادوارد که قصد داشت در سال 2004 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، مشخص شد زمانی که همسرش سرطان داشته به او خیانت کرده است. رسانه‌ها و رقبای آقای ادوارد چنان به این مسئله دامن زدند که در نهایت همین مسئله باعث شد که او در دور مقدماتی و درون حزبی مجبور به کناره‌گیری شود.     

در حال حاضر در درون حزب دموکرات شرایط به چه نحوی است؟ آیا به جز هیلاری و بایدن گزینه دیگری هم برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است؟

در حال حاضر خیر، هرچند زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است. در سال 2008 و قبل از اینکه انتخابات کلید بخورد و نامزدها رسماً وارد انتخابات شوند، شانس هیلاری کلینتون بسیار بالا بود و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که او رئیس‌جمهور بعدی خواهد بود. این روند تا اواسط روند انتخابات مقدماتی و درون حزبی دموکرات ها هم ادامه داشت. اما فعل‌وانفعالات درون حزبی و ظهور یک چهره جدید به نام باراک اوباما وضعیت را تغییر داد و کسی که خود را رئیس‌جمهور بعدی قلمداد می‌کرد از صحنه خارج شد. در حال حاضر شخص پیشتاز هیلاری کلینتون است ولی به هر حال او چند نقطه‌ضعف دارد. یکی اینکه به شوهرش بیل کلینتون وابسته است و شاید مردم آمریکا تمایل نداشته باشند که چهره‌های تکراری روی کار بیایند و بوش‌ها و یا کلینتون‌ها پیروز شوند. تلاش برای حضور چهره‌های جدید شاید یک ضربه جدی به هیلاری باشد و باعث شود در مراحل پایانی فرد جدیدی ظهور پیدا کند. اگر جو بایدن وارد صحنه انتخابات شود به نظر می‌رسد از آنجایی که معاون رئیس‌جمهور بوده و می‌تواند به شکل غیرمستقیم حمایت‌های درون حاکمیتی را جلب کند، شانس بالاتری خواهد داشت. اما به هر حال هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم چه کسی پیروز می‌شود یا خیر، ضمن اینکه صحبت‌های خانم لوینسکی هم در مقطع کنونی نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد.

ولی با این تفاسیر احتمالاً روند تخریبی به مرور زمان قوی‌تر خواهد شد و مسائلی مشابه این بیشتر علیه کلینتون‌ها مطرح می‌شود.

قطعاً همین طور است. به همان اندازه که نامزدهایی که وارد میدان می‌شوند، اسمشان بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد و بیشتر از وضعیت بالقوه به بالفعل تبدیل شوند، تخریب‌ها هم علیهشان بیشتر خواهد شد، پرونده‌سازی‌ها و افشاگری‌ها هم افزایش خواهد یافت. اظهارات خانم مونیکا لوینسکی استارت پروسه ضربه زدن به هیلاری بود. از این پس باید منتظر تک و پاتک‌های بسیاری از سوی رقبای هیلاری کلینتون باشیم.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 20
    بیل و هیلاری با هم پسرعمو و دخترعمو هستند؟
    • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
      0 5
      اگر نیستند پس چرا هر دو کلینتون هستند؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    2 1
    كاش جو بايدن شركت كنه؛ اين زنك زياد با جمهوريخواه ها فرق اساسى نداره...