علی خرم معتقد است مدت زمانی که آژانس برنامه راستی آزمایی خود درباره برنامه هسته ای ایران را به اتمام برساند قابل پیش بینی نیست.

علی خرم نماینده اسبق ایران در سازمان ملل در گفت وگو با خبرآنلاین درباره دور جدید گفت و گوهای ایران و 1+5 که از روز سه شنبه در وین برگزار خواهد شد با اشاره به مذاکرات کارشناسان گفت: در 4 روز گذشته کارشناسان ایران و 1+5 مقدمات این مذاکرات را فراهم کرده اند و اکنون به مرحله شروع نوشتن متن رسیده ایم. قطعا برای نوشتن متن چندین جلسه وقت نیازخواهد بود و با یک بار نشستن تمام نمی شود. هر دفعه روی قسمت هایی از متن بحث می کنند و باید برخی نقاط را با پایتخت هایشان چک کنند.

وی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اختلاف ایران و 1+5 بر سر مدت زمان راستی آزمایی از برنامه هسته ای ایران گفت: چه آنهایی که مدت 3 تا 5 سال را ذکر می کنند و چه آن هایی که مدت زمان 15 تا 20 سال را مطرح می کنند، هر دو اشتباه می کنند و اظهار نظر غیر تخصصی می کنند. این زمان را نه غربی ها معین می کنند و نه طرف ایرانی. ایران می تواند اراده کند که در کوتاه ترین زمان ممکن این راستی آزمایی به نتیجه برسد، اما این باز می گردد به آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کارشناسشان که به ایران بیایند و بازرسی و تحقیق کنند. در تمام دنیا این مسئله به همکاری کشورها و آژانس بستگی دارد.در مورد سایر کشورهایی که همین مرحله را طی کردند مدت زمان 10 تا 18 سال سابقه دارد.

خرم درباره این مدت زمان احتمالی در مورد ایران گفت:این باز می گردد به برنامه جامعی که نوشته خواهد شد. همچنین این مسئله باز می گردد که ایران چقدر آمادگی همکاری داشته باشد. معمولا آژانس سوالاتی را مطرح می کند و ایران هم پاسخ می دهد . ممکن است برای ایران 5 یا 3 سال طول بکشد، ممکن هم هست که بیشتر طول بکشد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    3 3
    اگر دوستان دلواپس سنگ اندازی نکنند زیاد طول نمیکشه
  • منتقد A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    2 1
    جال اینجاست خود ظریف هم نمیداند چه کلاهی سرش رفته
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 2
    خوش به حالمون ، احتمالا به 8 سال اقای روحانی نمریسه، میره به دوره بعدش که احتمالا دوستان اقای احمدی نژاد میان و بعد دوباره همه چیز به حالت دولت دهم برمیگرده و تحریم ها تا میان لغو شن دوباره تصویب میشن. فقط این وسط 8 سال ملت انتظار کشیدن بلکه در ازای همکاری هسته ای ایران اوضاع تحریمی اوکی بشه ... ولی هیچی نمیشه .