حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عمل به فتوای رهبر معظم انقلاب در سطح جهان را راهی برای کاهش تسلیحات هسته ای در سطح جهان می داند.

به گزارش خبرآنلاین ، حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در یادداشتی که برای الشرق الاوسط نوشته است با یاد آوری توافق مقدماتی ایران و غرب بر سر مسئله هسته ای نوشت: موضع ایران در مورد منع سلاح های هسته ای و دیگر انواع سلاح های کشتار جمعی با فتوای آیت الله خامنه ای نیز تقویت شده است.

موسویان در ادامه این یادداشت به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی از لحاظ فکری و نظری و فقهی، نگهداری سلاح های هسته ای را گناه بزرگ می داند و معتقد است تکثیر این سلاح ها کاری بیهوده، پرضرر و پرخطر است و ایران "شعار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای" را مطرح کرده و ما به آن پایبندیم.» نوشت: این فتوا که ریشه در باورهای قوی اسلامی دارد می تواند نقش مؤثری بسیار فراتر از حل بحران هسته ای ایران ایفا کند.

وی در ادامه پیشنهادات خود درباره اجرایی شدن فتوای رهبر انقلاب را اینگونه مطرح می کند:

*به عنوان اولین قدم، می توان در اقدامی هماهنگ، رهبران مذهبی جهان اسلام اعم از سنی و شیعه با هم همراه و در مورد تحریم سلاح های کشتار جمعی یک صدا شوند. برای این منظور حتی می توان پیشنهاد داد که ایران با دعوت از رهبران مذهبی برای شرکت در نشستی با هدف بحث و بررسی ممنوعیت استفاده از سلاح های هسته ای و صدور یک "فتوای جامع الاطرف" پیشقدم شود.

*در قدم بعدی، برای جلب حمایت جهانی، سازمان کنفرانس اسلامی می تواند ضمن تایید این "فتوا"، آنرا به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند. اینچنین اقدامی فرصتی را در اختیار دبیر کل سازمان ملل بان کی مون قرار می دهد تا مجمعی متشکل از رهبران دینی از همه ادیان ابراهیمی اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی را تشکیل داده تا این مجمع از دیدگاه مذهبی ممنوعیت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را تایید کنند.تایید رهبران دینی به نمایندگی از میلیاردها پیرو ادیان ابراهیمی، گام بلندی به سمت ایجاد هماهنگی و وحدت در میان ادیان مهم جهان و تقویت تلاش ها در پایان دادن به اشاعه سلاح های هسته ای است.

*پس از تایید رهبران دینی جهان، مجمع عمومی سازمان ملل می تواند در حمایت از این "فتوای جهانی"، آن را به صورت قطعنامه ای در مورد عدم اشاعه صادر کند. این قطعنامه می تواند مبنایی شود تا کمیته ای متشکل از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف شناسایی نقاط ضعف و کاستی های معاهده های کنونی مربوط به سلاح های کشتار جمعی تشکیل و پیشنهادات لازم برای تقویت معاهدات کنونی و رفع تبعیض ها را تدوین کند.

موسویان در ادامه این یادداشت درباره اثرات ایده "جهانی سازی فتوا"  می نویسد:

این ایده نه تنها موقعیتی فراهم خواهد کرد تا ایران بتواند به طور کامل در روند عدم اشاعه نقش آفرین باشد، بلکه در چندین جبهه منطقه ای و بین المللی نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

معاهده ان‌پی‌تی و "جهانی سازی فتوا" هر دو می توانند هدف مشترکی را دنبال کنند. تبدیل این فتوا به سند قانونی در سازمان ملل می تواند مزیت های زیر را به دنبال داشته باشد:

۱)         ان‌پی‌تی را تقویت کرده و به تلاش ها برای رسیدن به ایده امحای کامل سلاح های هسته ای در جهان، ایده "صفر جهانی" (Global Zero ) کمک کند.

۲)         در پیشبرد تلاش ها برای رسیدن به خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی مؤثر باشد.

۳)         با حمایت های دینی، اجتماعی و بین المللی، همه کشورهای مسلمان منطقه ملزم می شوند در سطح ملی قوانینی را به منظور ممنوعیت استفاده از انواع سلاح های کشتار جمعی به تصویب برسانند.

۴)         فشار بیشتری به اسرائیل وارد می کند تا به این حرکت پیوسته و سلاحهای هسته ای خود را رها کند.

۵)         به شفاف سازی موثرتر در زمینه منع فعالیت های تکثیر سلاح های کشتار جمعی توسط کشورهای غربی - عضو و غیر عضو ان‌پی‌تی - منجر می شود؛ مانند کمکهای آنها در تامین فناوری و دانش لازم برای ساخت سلاح هسته ای در اسرائیل و ارسال سلاح های شیمیایی برای صدام حسین جهت استفاده در جنگ علیه ایران در دهه ۱۹۸۰٫

این جنبش جدید بین المللی برای رسیدن به آرزوی "صفر جهانی" و امحای تسلیحات اتمی می تواند فشار مؤثر و مضاعفی به دولت های جهان وارد کند تا در سطح ملی قوانین محکم تری را برای جلوگیری از اشاعه هرگونه سلاح کشتار جمعی تصویب کنند.

اهمیت توافق هسته ای موقت اخیر در این است که نشان می دهد قدرت های جهانی بالاخره از مقاومت در برابر حقوق قانونی ایران برای غنی سازی در چارچوب ان‌پی‌تی و تهدید این کشور به تحریم های بیشتر دست کشیده اند. اکنون زمان مناسب برای قدرت های جهانی است تا از ظرفیت موجود در فتوا و توافق جامع هسته ای با ایران به عنوان الگویی برای عدم اشاعه استفاده کنند.

اینچنین اقدامی ما را به آرزوی اوباما رئیس جمهور آمریکا در به صفر رساندن تسلیحات اتمی که در سخنرانی اش در (Nuclear-Zero) دروازه براندنبورگ برلین به آن اشاره کرد نزدیک تر می کند: «صلح همراه با عدالت به معنی ایجاد امنیت در جهان بدون سلاح هسته ای است».

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    8 2
    اگه این چیزا جواب میداد، 8 سال فرصت داشتید چرا به نتیجه نرسیدید؟
    • بنده IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      3 0
      ایشون رو مشناسید که میگید " 8 سال فرصت داشتید" ؟
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    1 0
    موسویان که اونوری نیست بنده خداموسویان با هاشمی و روحانیه.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    معذرت میخوام اما نظر جناب موسویان خیلی ساده لوحانه هست. این عملی نیست.ضمنا دلیلی نداره که مسلمانانی که سلاح هسته ای ندارند البته به استثنای پاکستان بخوان دست و بال خودشون رو با همچین فتواهایی ببندن در حالیکه میدونن دنیای غرب به تنها چیزی که اهمیت نمیده دین و احکام دینی هست.