۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

درپی تشدید بحران اوکراین ،بزرگترین نمایش توان نظامی ودفاعی روسیه امروز در میدان سرخ مسکو آغاز شد. همزمان مخالفان دولت غربگرای اوکراین در مناطق شرقی این کشور ،با تعویق برگزاری همه پرسی مخالفت کرده اند.

 

 

 

رئیس جمهور روسیه گفت : نیروهای مسلح روسیه همانطور که در جنگ بزرگ میهنی نازی ها را تا لانه شان عقب راند، امروز هم تامین کننده صلح در جهان است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از مسکو، ولادیمیر پوتین روز جمعه در آیین رژه نیروهای مسلح روسیه که به مناسبت شصت و نهمین سالگرد پیروزی این کشور در جنگ بزرگ میهنی مقابل ارتش آلمان نازی  برگزار شد افزود : ارتش ما آن زمان اروپا را از بردگی نجات داد .

وی تصریح کرد : ارتش ما در جنگ بزرگ میهنی نازی ها را تارومار کرد و فراموش کردن این حقیقت خیانت به قهرمانان جنگ بزرگ میهنی است .

دراین آیین که با حضور مقامات عالی روسیه و بازماندگان جنگ جهانی دوم و دیپلماتها و وابستگان نظامی سایر کشور ها برگزار شد ، علاوه بر رژه یگان های نمونه نیروهای مسلح روسیه ،  انواع تجهیزات تاکتیکی و راهبردی از جمله انواع  نفربر زرهی ، تانک ،  سامانه های موشکی اسکندر -ام ، تور- ام29 ، بوک- ام2 ، پانتسیر-8 ،  اس-400 و موشک راهبردی توپول و همچنین انواع هواپیماها و بالگردهای نظامی به نمایش در آمد .

همزمان با رژه نیروهای مسلح روسیه در مسکو ، نیروهای مسلح این کشور در شهرهای مهم این کشور  از جمله در بندر راهبردی سواستوپول و شبه جزیره مورد مناقشه کریمه نیز آیین مشابه برگزار کردند .

نخست وزیر اوکراین درباره احتمال اقدام تحریک‌آمیز روسیه ابراز نگرانی کرد

درحالیکه کیف روزجمعه تدابیر امنیتی را در اطراف مراسم جشن پیروزی نیروهای شوروی در جنگ جهانی دوم تشدید کرد، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد نگران آنست که اظهارات معتدل‌تر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مقدمه‌ای برای اقدام تحریک آمیز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، آرسنی یاتسنیوک در گفتگو با تلویزیون اوکراین اعلام کرد: «من نگران اظهارات ولادیمیر پوتین هستم. این (سخنان) حس بدی را به وجود آورد. آنها یک چیز می‌گویند و کاری دیگر انجام می‌دهند. پس از این سخنان، من از ماموران انتظامی خواستم تدابیر امنیتی را افزایش دهند».

روز چهارشنبه، پوتین با درخواست از جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین برای به تعویق انداختن برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه که قرار است اوایل هفته آینده برگزار شود، همچنین از انتخابات ریاست جمهوری بیست و پنجم ماه مه در این کشور استقبال کرد.

با این‌حال، شورشیانی که ساختمان‌های دولتی را در بیش از 10 شهر در شرق اوکراین تصرف کرده‌اند، این درخواست را رد کردند و وعده دادند همه‌پرسی روز یکشنبه را برگزار خواهند کرد؛ همه‌پرسی که به‌طور حتم تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.

مخالفت مخالفان دولت غربگرای اوکراین با تعویق همه پرسی

مخالفان دولت غربگرای اوکراین در مناطق شرقی این کشور ، تعویق زمان برگزاری همه پرسی را خیانت به خون کسانی دانستند که برای برگزاری همه پرسی جان خود را از دست داده اند . شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: طرفداران روسیه با پیشنهاد پوتین در خصوص تعویق زمان برگزاری همه پرسی مخالفت کرده اند . بگزارش این شبکه تلویزیونی مخالفان دولت غربگرای اوکراین در بیانیه هایی از پوتین به دلیل اظهاراتش در خصوص شرق اوکراین تشکر کردند . اما آن ها قصد دارند استقلال خود را در برخی مسایل در برابر روسیه ثابت کنند .

خبردیگر اینکه  ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش از تصمیم فرانسه برای فروش ناو جنگی میسترال به روسیه نگران است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرارداد یک میلیارد و دویست میلیون دلاری فروش دو فروند ناو جنگی میسترال به روسیه که در سال 2010 امضا شد ، پس از پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه و اعمال تحریم‌های غربی‌ها بر ضد این کشور، به حال تعلیق در آمد . اولین ناو جنگی فرانسه قرار است در ماه اکتبر تحویل روسیه داده شود . وزیر دفاع فرانسه هر گونه تصمیم‌گیری در این باره را به ماه اکتبر موکول کرده است . روسیه نیز به فرانسه هشدار داد در صورت لغو این قرارداد، تمام حقوق خود را پیگیری خواهد کرد . همزمان رئیس جمهور فرانسه گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یکی از مهمانان مورد استقبال مراسم یادبود هفتادمین سالروز ورود متفقین به نورماندی در جنگ جهانی دوم خواهد بود .کاخ کرملین تایید کرد که در حال بررسی این مسئله است .

این مراسم ششم مه در نورماندی برگزار می‌شود و ملکه الیزابت دوم، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در شرکت کنندگان در این مراسم هستند . از تحولات نظامی منطقه هم شبکه المیادین گزارش داد نیروهای مرزبانی روسیه اعلام کردند افراد ناشناس در حالی که لباسهای دارای نشانه ها و علایم روسی پوشیده بودند پاسگاه مرزی اوکراینی « ازفارینو » را نزدیک مرز با روسیه آتش زدند .

روسیه وعده داد تحریم‌های غرب را تلافی خواهد کرد

در حالیکه آمریکا با انجام رزمایش با کشورهای شرق اروپا فشار را بر روسیه افزایش داده است، مسکو وعده داد تحریم‌های جدید غرب را تلافی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از مسکو، الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد این کشور تحریم‌ها جدید آمریکا و کانادا را تلافی خواهد کرد.

لوکاشویچ با اعلام اینکه: «البته، ما چنین اقدامات غیردوستانه‌ای را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت»، افزود: «تحریم‌ها، انتخاب ما نیست ولی اقدامات غیردوستانه، ما را وادار به تلافی می‌کند».

احتمال تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا

دبیرکل ناتو با هدف اطمینان دادن به کشورهای شرق اروپا در پی بحران اوکراین به استونی سفر کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو

در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با نخست وزیر استونی، گفت ناتو ممکن است حضور خود را در منطقه تقویت کند.

آندرس فوگ راسموسن گفت :« ما در نظر داریم تدابیر بیشتری برای تقویت دفاع جمعی خود به کار گیریم. این تدابیر جدید ممکن است شامل به روز رسانی برنامه های دفاعی، تهیه طرحهای جدید دفاعی ، رزمایشهای گسترده تر و استقرار جدید نیرو شود. »

شماری از چتربازان کانادایی و آمریکایی در حال حاضر در چارچوب رزمایشهای ناتو در جنوب لهستان در حال تمرین هستند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =