واحد مرکزی خبر نوشت:

دولت های عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه بر سر افزایش ضوابط قانونی برای تحریم اتباع روسیه و شرکت های روسی به منظور تشدید فشار بر روسیه بر سر اوکراین به توافق اولیه دست یافتند.
به گفته دیپلمات ها، این توافق اولیه زمینه را برای تحریم اشخاص و شرکت های دیگری از دوشنبه هفته آینده فراهم می کند.
این تصمیم، امکان تحریم شرکت های روسی را توسط اتحادیه اروپا فراهم خواهد کرد- اقدامی که این اتحادیه بر خلاف آمریکا تاکنون انجام نداده است-. با وجود این وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در نشست دوشنبه هفته آینده خود حمایت رسمی خود را از این تصمیم اعلام کنند تا این اتحادیه قادر به تحریم شرکت های روسی باشد.
اتحادیه اروپا تاکنون به علت حمایت روسیه از الحاق منطقه کریمه اوکراین به خاک خود، دارایی های 48 تبعه روسیه و اوکراین را مسدود و صدور روادید را برای آنان ممنوع کرده است.
هنوز ماهیت این ضوابط قانونی جدید مشخص نیست ، و معلوم نیست آیا این ضوابط زمینه را برای تحریم شرکت های بزرگ انرژی روسیه همچون گازپروم و روسنفت فراهم می کند یا خیر.
پیشتر، اتحادیه اروپا افرادی را تحریم کرده بود که فکر می کرد مسئول مستقیم به خطر افتادن تمامیت ارضی اوکراین هستند.
اما برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که لهستان و انگلیس در راس آنها قرار داشتند، تلاش کردند دامنه این تعریف را تا حد زیادی گسترش دهند و افرادی که از دولت روسیه حمایت می کنند نیز مشمول تحریم ها شوند؛ اقدامی که امکان تحریم مقامات روس را فراهم می کرد.
دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایلی به این اقدام نداشتند و معتقد بودند اتحادیه باید مراقب باشد دامنه تحریم ها را به اندازه ای گسترده نکند که به اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه لطمه وارد شود.
اتحادیه اروپا همچنین تمایل دارد یک مبنای قانونی محکم برای تحریم های خود علیه روسیه داشته باشد تا مانند گذشته که در مورد تحریم های اعمال شده علیه ایران رخ داد، با چالش های قانونی رو به رو نشود.
جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا و جرج آزبرن، وزیر دارائی انگلیس دیروز درباره تحریم ها تلفنی گفتگو کردند.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد این دو مقام درباره « تسریع برنامه ریزی ها هم از سوی دو کشور و هم با اتحادیه اروپا درباره گزینه های احتمالی پیش رو از جمله تحریم شرکت های بخش های مهم اقتصادی روسیه، در صورت ادامه فعالیت های بی ثبات کننده این کشور » تبادل نظر کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، هرمان فان رومپوی، رئیس شورای اروپا نیز اوایل دیروز روسیه را تهدید به تحریم ها بیشتر کرد و گفت :« ما از روسیه می خواهیم از هر گونه اقدام که موجب بی ثبات تر شدن اوضاع اوکراین می شود خودداری کند و به جای آن در تعامل دیپلماتیک برای حل بحران مشارکت کند.»
وی گفت : « اقدامات بیشتر روسیه برای بی ثبات کردن اوضاع اوکراین تحریم های بیشتر را در پی خواهد داشت.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =