گزارش نیوزویک اسرائیلی ها را عصبانی کرد/ لیبرمن: حتی فکرش را هم نکنید!

گزارش هفته نامه اینترنتی نیوزویک از جاسوسی های گسترده اسرائیلی ها از آمریکا آنها را به شدت خشمگین کرده است.

رضا مهربانی:

گزارش هفته نامه اینترنتی نیوزویک از جاسوسی های گسترده اسرائیلی ها از آمریکا آنها را به شدت خشمگین کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت آنتی وار مقامات این رژیم ادعاهای هفته نامه اینترنتی نیوزویک را رد کرده و گفته اند آنها هرگز از آمریکا جاسوسی نکرده اند.

نیوزویک روز گذشته با انتشار گزارشی به قلم جف استین فاش کرده بود مقامات اداره ضدجاسوسی آمریکا در جلسه محرمانه با اعضای کنگره، از جاسوسی «بیش از حد و ناشایست» اسرائیل از آمریکا ابراز نارضایتی کرده اند.

آنگونه که این هفته نامه اینترنتی نوشته، یکی از مشاوران اسبق نمایندگان کنگره که ‌خواست نامش فاش نشود به خبرنگار نیوزویک گفته است: «با توجه به گفته‌های مقامات امنیتی، عملیات جاسوسی اسرائیل در خاک آمریکا، از نظر وسعت با فعالیت‌های اطلاعاتی هیچ یک از متحدین اروپایی این کشور قابل مقایسه نیست.»

این مقام آمریکایی با «تأمل‌برانگیز، هشدار دهنده و حتی وحشتناک» خواندن کار اسرائیل در سوء استفاده از روابط گرم با آمریکا گفت: «اسرائیلی‌ها چندین دهه است که از ما جاسوسی می‌کنند و حال فهمیده‌ایم که در بحث جاسوسی، خطوط قرمز را رده کرده‌اند.»

این نشریه که دو سال پیش نسخه چاپی خود را تعطیل کرده و اکنون به صورت اینترنتی منتشر می شود همچنین به نقل از فردی به نام پل پیلار افسر سابق سازمان سیا آمریکا نوشت که اسراییلی ها در چند دهه گذشته نه تنها اسرار صنعتی را سرقت کرده اند، بلکه قطعات کلیدی بمب اتمی را نیز به چنگ آورده اند.
انتشار این گزارش اما که با سفر سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل همزمان شده خشم مقامات این رژیم را برانگیخته است به گونه ای که آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم ضمن رد اتهامات وارده از سوی نیوزویک گفته است اتهام های مطرح شده بدخواهانه است و هیچ پایه و اساسی ندارد. او تاکید کرد اسرائیل حتی فکر این کار را و کاری شبیه به جاسوسی از آمریکا انجام نمی دهد و او به هیچ وجه با جاسوسی از آمریکا، مستقیم یا غیرمستقیم، موافق نیست.
لیبرمن با «مغرضانه» خواندن این اتهامات گفته است ما درباره دروغ و اکاذیب صحبت می‌کنیم؛ افترایی که بی‌پایه و اساس است. من متاسف هستم که ظاهرا برخی عناصر ناشناس در آمریکا وجود دارند که فقط تلاش می‌کنند به‌طور مغرضانه، اتهامات کذب، پخش کنند.

ادعای لیبرمن در رد جاسوسی اسرائیل از آمریکا در حالی است که واشنگتن و تل آویو پیشتر در خصوص دستگیر شدن یک جاسوس اسرائیلی و افشای هویت او به نام جاناتان پولارد یک دوره بحرانی در روابط را تجریه کردند.
جاناتان پولارد یک آمریکایی یهودی از اهالی تگزاس بود که برای مدت 18 ماه، هزاران سند محرمانه را در خصوص فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در جهان عرب در اختیار اسرائیل قرار داده بود. او در سال 1995 تابعیت اسرائیل را دریافت کرد و سه سال بعد از آن رسما به عنوان جاسوس اسرائیل معرفی و دستگیر شد. از آن زمان تا کنون او در کارولینای شمالی در زندان به سر می برد و در ماه های اخیر شایعاتی مبنی بر آزادی احتمالی او از زندان به سر زبان ها افتاده است.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند گزارش نیوزویک می تواند مرتبط با موضوع جاناتان پولارد جاسوس اسرائیلی باشد و نوعی هشدار به سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که هم اکنون در اسرائیل به سر می برد.
اسرائیلی ها سال هاست که از آمریکا می خواهند شرط روادید برای سفر به آمریکا را برای شهروندان سرزمین های اشغالی بردارد اما آمریکا تا کنون زیر بار نرفته است. اگرچه هیچ مقام رسمی آمریکا تا کنون دلیل لغو ویزا برای سفر اسرائیلی ها به آمریکا را فاش نکرده اما گزارش های رسانه ای از جمله گزارش نیوزویک در این راستا است که دلیل عمده ، نگرانی مقامات امنیتی آمریکا از زیاد شدن میزان جاسوسی اسرائیلی ها از آمریکا در صورت لغو روادید سفر برای اتباع این رژیم است.

در همین حال با وجود سروصدای زیادی که گزارش نیوزویک به راه انداخته است مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از ورود به اسرائیل ضمن تمجید از همکاری‌های امنیتی واشنگتن و تل‌آویو، تأکید کرد: روابط آمریکا و اسرائیل هم اکنون از هر زمان دیگری مستحکم‌تر است.
رایس امروز چهارشنبه ضمن سفر به فلسطین اشغالی قرار است با مقامات اسرائیلی در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کند. در این سفر «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نیز رایس را همراهی می کند و مستقیما از فلسطین اشغالی راهی محل مذاکرات می‌شود. قرار است طرفین از این دور، بحث بر سر پیش‌نویس توافق جامع را، که باید تا 29 تیر به دست آید، آغاز کنند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من خودم تنها IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    4 1
    کم کم آمریکا هم داره چوب دوستی با این رژیم رو میخوره...این رژیم پست تر از اون چیزیه که فک میکردیم.