ایسنا نوشت:

صادق زیباکلام گفت: وقتی که جریان آزاد اطلاعات باشد و فضا برای بیان عقاید و نظرات مردم و نخبگان باز باشد در آن صورت است که مردم با دانستن حقایق و برآورد هزینه و فایده تصمیم می‌گیرند که برنامه هسته‌ای باشد یا نه.

صادق زیباکلام در جلسه مناظره‌ با ناصر نوبری که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران غرب برگزار شد، گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین اتفاقی که در دولت فعلی برای برنامه هسته‌ای افتاده، این است که برای اولین بار ظرف یک دهه گذشته که بحران هسته‌ای در کشور مطرح شده است، اجازه داده شده که در محافل عمومی به ویژه توسط نخبگان و دانشجویان این برنامه بحث و نقد شود. در دهه گذشته من بارها بارها خواسته‌ام که مقاله‌هایم را برای روزنامه‌های مستقل و حکومتی در این رابطه ارسال کنم اما صراحتا گفته‌اند که چنین مطلبی غیرقابل چاپ است.

او با اشاره به برگزاری همایش «دلواپسم»، گفت: من مدیون آن آدم‌هایی هستم که چنین همایشی را ترتیب دادند و در آن شرکت کردند. شاید خود آنان ندادند که چه کار بزرگی برای باز شدن فضای نقد در حوزه هسته‌ای انجام داده‌اند. در دوران قبل فقط موافقان برنامه‌های هسته‌ای دولت می‌توانستند اظهارنظر کنند، اما این عزیزان با برپایی چنین همایشی نشان دادند که موافقان و مخالفان می‌توانند به نقد برنامه‌های سیاست خارجی در دولت گذشته و دولت فعلی بپردازند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت آزادی بیان در جامعه، گفت: بعضی از مسائل هستند که اجازه بروز در افکار عمومی را پیدا نمی‌کنند و تنها باید موافق آن برنامه بود. به طور مثال تسخیر سفارت آمریکا یا گروگان‌گیری و همچنین طولانی شدن جنگ یا پذیرش قطعنامه جنگ از جمله این مسائل بوده است.

زیباکلام همچنین گفت: عده‌ای معتقدند که برنامه هسته‌ای به نفع کشور است و چون کشور می‌خواهد مستقل و آزاد باشد و دو هزار شغل توسط برنامه هسته‌ای در کشور ایجاد می‌شود آمریکا نمی‌گذارد که ما به غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کنیم. من در اینجا به شما می‌گویم آنهایی که موافق برنامه هسته‌ای هستندمثل آقای احمدی‌نژاد، دو ایده بیشتر ندارند؛یکی آنکه برنامه‌های هسته‌ای باعث پیشرفت علمی کشور می‌شود و دوم آنکه برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های مربوط به آن باعث می‌شود که 250 رشته تولیدی و صنعتی در کشور ایجاد شود. نکته دوم را عینا از حرف‌های آقای احمدی‌نژاد نقل کردم.

در ادامه ناصر نوبری گفت: مهم‌ترین پیروزی برای کشور ما حاصل شده و آن این است که توانستیم در مورد مهم‌ترین مساله روز کشور که سیاست خارجی و برنامه هسته‌ای است صحبت کنیم. من از دولت جدید بابت این مساله تشکر ویژه می‌کنم.

او ادامه داد: من یکی ازافراد سخنران برنامه همایش دلواپسیم بودم. من به دنبال ایجاد فضای آزاد درکشور هستم. بحث سیاست خارجی یکی از آن مواردی بود که ما حق اجازه حرف زدن در مورد آن را نداشتیم. من معتقدم که سیاست خارجی باید مثل مسائل بازرگانی و اقتصادی مورد نظر همه مردم قرار بگیرد. شاخص و معیار تشخیص موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن مذاکرات یا مسائل سیاسی باید بر عهده خود مردم باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به درست بودن یا نبودن آمریکاستیزی گفت: من مثل آقای زیباکلام معتقد نیستم که تمام رفتار ملت ایران در مواجهه با آمریکاستیزی غلط بوده است. لزوما همه اشتباهات را نباید به سمت مردم نشانه گرفت. نهضت مشروطه‌ خواهی یکی از آن قیام‌هایی بود که در آن مردم آزادی را به دست آوردند. من معتقدم که جریان ضداستعماری در ملت ایران یک جریان کاملا خودجوش است.

او گفت: ما همیشه به دنبال درگیری با آمریکا نبوده‌ایم. شروع این درگیری‌ها با خود آقای روحانی و آقای ظریف بود. آن موقعی که هنوز آقای احمدی‌نژاد و تندروها بر سر کار نیامده بودند آمریکایی‌ها شروع کردند بر سر مسائل هسته‌ای ما را اذیت کنند. اگر به خاطر بیاوریم پلمپ هسته‌ای و غنی‌سازی به خواسته خود آقای خاتمی شکسته شد که بابت چنین کاری چند ماه بعد اولین قطعنامه صادر شد.

نوبری گفت: آمریکایی‌ها چهار بار خواستار مذاکرات با ما شدند که ما نیز با اجازه رهبری در زمانی که آنها در عراق گرفتار شده بودند با آنها مذاکرات سری انجام دادیم و به آنها کمک کردیم تا نیروهای خود را به راحتی از عراق خارج کنند اما باز هم آنها به ما ضرر زدند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که به توافقنامه ژنو انتقاد دارد، گفت: انتقاد من از آنجایی شروع می‌شود که در توافقنامه آمده ما در مدت زمان کوتاهی موظف به انجام خواسته‌های آنها هستیم در حالیکه آنها در طولانی مدت تحریم‌ها را برمی‌دارند و یا اینکه در جای دیگر از توافقنامه گفته‌اند که باید برای ما برنامه هسته‌ای را تعریف کنند، این فاجعه‌ای است که من در قالب نامه‌ سرگشاده‌ به رییس جمهور نسبت به آن توجه دادم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    157 7
    نظر سنجی باید چند سال پیش گرفته میشد که اینهمه هزینه ندیم اینهمه سال در فشار و مشکلات نباشیم نه الان که داریم به توافق میرسیم و بر اساس توافق میتونیم از تکنولوژی هسته ای برای تولید برق و دارو استفاده کینم
  • گیلانی A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    326 8
    بخدا صدا وسیما باید روزی صد بار این همایش رو پخش میکرد تا همه مردم بفهمند این افراد چه چهره ای دارند و سوادشون در چه حده
    • ایرانی RO ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      120 6
      دلواپس هستین دلواپس 8سال گزشته هستین نباشین هرچه کردین برخود کردین
  • م:ج IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    85 6
    بنظرمن راى مردم نه باشه
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    52 2
    در مورد چيزي كه هيچ شفاف سازيي توش نيست چه نظر سنجييي؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    با این تفکر آقای زیبا کلام، در زمان جنگ هم بایدنصف مملکتو می دادیم صدام،هزینه ش خیلی کمتر می شد.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      دلواپس نباش شما
    • محمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      6 2
      منفی ها رو دیدی دیگه باید ساکت بشی حاجی
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    32 57
    رهبر به آقای خاتمی امر کردند که قبل از رفتنش پلمپ تاسیسات هسته ای را بشکند.
  • ایرانی A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    9 4
    انرژی هسته ای و طولانی شدن جنگ را خوب امدی .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    7 1
    هزینه نیروی انسانی وپول اداره جنگ کمر کشور را در جنگ 8ساله شکست.
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    1 1
    جناب زیبا کلام ما که اخر شمارو نشناختم کدوم طرفی هستی یک روز به میخ می زنی یک روز به نعل این همه ادم دارای علم ودانش و نظریه توی این کشور هستند نمی دانم چه دستی که ایشان نخ ها اشی هستش با نظرات دو پهلو و نشسته اش
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    1 3
    راستی این قضیه مربوط به کدوم حوزه تخصص ایشونه شیمی؟سیاست؟تاریخ؟..... قضیه گل گرفتن در دانشگاه به کجا رسید؟