دختران بیشتری ربوده شدند/ دعوت از آمریکا برای کمک به آزادی دختران

هشت و به روایت دیگری یازده دختر دیگر نیجریه ای توسط بوکو حرام ربوده شده اند و حالا زمزمه های دعوت از آمریکا برای کمک به خانواده دختران ربوده شده توسط این گروه ترویستی در شمال نیجریه به گوش می رسد.

محمدرضا نوروزپور

هشت و به روایت دیگری یازده دختر دیگر نیجریه ای توسط بوکو حرام ربوده شده اند و حالا زمزمه های دعوت از آمریکا برای کمک به خانواده دختران ربوده شده توسط این گروه ترویستی در شمال نیجریه به گوش می رسد.
منابع خبری از سه هفته پیش گزارش داده بودند که 276 دختر مدرسه ای بین سنین 12 تا 15 سال توسط گروه اسلامگرای بوکو حرام ربوده شده اند و حالا پلیس محلی نیجریه اعلام کرده است افراد مسلح مظنون به عضویت در این گروه، شبانه تعداد دیگری از دختران مدرسه ای در یک روستا در شمال شرقی نیجریه را ربودند.
وب سایت شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داده است خانواده ها شب ها در منزل نمی خوابند و در لابلای بوته ها و حتی در جنگل مخفی می شوند تا دختران آنها توسط اعضای این گروه دزدیده نشوند.

ماجرا از کجا آغاز شد
حدود سه هفته پیش در نیمه های ماه آوریل 276 دختر دانش آموز از روستای شیبوک در شمال شرقی ایالت بورنوی نیجریه توسط افراد ناشناس مسلح ربوده شدند. ترس و واهمه هولناکی در میان والدین این دخترکان و جامعه پدید آمد.
پلیس نیجریه بلافاصله درخصوص این آدم ربایی گسترده اعلام موضع کردو گروه تروریستی بوکو حرام را مسئول این آدم ربایی دانست و گفت اقداماتی را برای آزادی این دختران از دست بوکو حرام آغاز خواهد کرد اما تا کنون نه تنها هیچ کاری از پلیس برنیامده بلکه روز به رو تعداد بیشتری از دختران از مناطق مختلف شمال شرقی نیجریه ربوده می شوند.

بوکو حرام یعنی چه؟

بوکو حَرام (Boko Haram) در زبان محلی نیجریه ای یعنی تحصیل غربی حرام است. اما اکنون به یک گروه گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه گفته می شود که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است.
به نوشته ویکی پدیا قوانین شریعت اسلامی از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا می‌شود ولی شورشیان اسلامی از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای قوانین اسلامی در سراسر نیجریه هستند. درگیری‌های مسلمانان تندرو با دولت نیجریه در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ صدها کشته برجای گذاشت.
گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده‌است. محمد یوسف به‌شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود. او سلفی‌‌ست و به شدت تحت تاثیر نظرات ابن تیمیه است. آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب سلفی است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده است. با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکوه رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانکها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دست به کشتارهای بی‌رحمانه ای زده است.

بوکو حرام : دختران را مانند برده می فروشیم
در همین بین روز دوشنبه یک نوار ویدیویی از سرکرده گروه افراطی بوکوحرام در اینترنت منتشر شد که در آن ابوبکر شیکاو سرکرده گروه بوکوحرام ضمن قبول مسئولیت ربودن 276 دختر محصل در نیجریه، قسم یاد می کند که همه آنها را در بازار بعنوان برده خواهد فروخت.
او در این فیلم می گوید: من دختران شما را ربودم و آن‌ها را در بازار خواهم فروخت. او اینگونه ادامه می دهد: این آدم‌ربایی باعث خشم و عصبانیت مردم شده چرا که این گروگان‌ها برای ما همانند "برده" هستند. ‌شیکاو در این فیلم 57 دقیقه‌ای هدف خود از این آدم ربایی را اینگونه اعلام می کند: من یک دختر را از یک مدرسه غربی ربودم و شما مضطرب و نگران شدید. من گفته بودم که آموزش‌های غربی باید پایان یابند. دخترهای شما باید ترک تحصیل کرده و ازدواج کنند. او سپس اقدام خود را به خدا نسبت داده و مدعی می شود: خدا به من دستور داد آنها را بفروشم، آنها اموال خدا هستند و من دستورات او را اجرا می کنم.

دختران مسلمان هستند یا مسیحی؟

براساس گزارش کاملی که وب سایت شبکه خبری سی.ان.ان از این آدم ربایی منتشر کرده دختران ربوده شده شامل مسلمانان و مسیحیان می شوند و کلا مدارسی که متعلق به سکولارها است اعم از مسلمان یا مسیحی مورد حملات آنها قرار می گیرد. با این همه تعداد دقیق دختران مسلمان و دختران مسیحی ربوده شده در این آدم ربایی مشخص نشده است. اسلام گرایان افراطی بوکو حرام اول اینکه تحصیلات و آموزش برای دختران را حرام می دانند و معتقد که دختران فقط باید درخانه بمانند و به امور خانه رسیدگی کنند و در ثانی پسران نیز فقط حق دارند در مدارس شریعه که بر اساس قوانین اسلامی مبتنی بر سلفی گری است درس بخوانند.


شایعات پیرامون دخترها
در همین بین شایعات خوب و شایعات هولناکی درباره این دختران ربوده شده منتشر شده است که تا کنون هیچ کدام از آنها ثابت نشده است. از جمله شایعات خوب این است که 53 تن از این دختران توانسته اند از دست تروریست ها فرار کنند اما تا کنون این خبر تایید نشده و هیچ منبع خبری نتوانسته با این دخترانی که گفته می شود فرار کرده اند مصاحبه بگیرد.
شایعات ترسناک اینکه ابوبکر گفته است خود با دو نفر از این دختران یکی 9 ساله و دیگری 18 ساله ازدواج خواهد کرد. برخی دیگر از این گزارش هایی تایید نشده حاکی از این است که برخی از دخترها را به زور به عقد گروگان گیرها درآورده‌اند و تعداد دیگری را در کشورهای چاد و کامرون به عنوان عروس به قیمت 12 دلار (9 یورو) فروخته‌‌اند.

واکنش ها به آدم ربایی
برغم هیاهوی رسانه ای شدیدی که در خصوص این آدم ربایی بزرگ در جهان پدید آمده ارتش و پلیس نیجریه عملا اقدامی جدی در خصوص نجات جان این دختران انجام نداده اند. با این همه گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری نیجریه متعهد شده تا این دختران را پیدا و آن‌ها را به خانه‌هایشان بازگرداند. وی در یک برنامه تلویزیونی زنده گفت: این دخترها هر کجا که باشند، آن‌ها را پیدا خواهیم کرد.
این کم کاری مشهود نیروهای امنیتی سبب شد تا در سه هفته اخیر چندین تظاهرات توسط والدین این دختران جوان ربوده شده در شهر شیبوک و تظاهرات های دیگری از سوی صدها زن در مقابل پارلمان این کشور در ابوجا برگزار شود. انجمن «زنان برای صلح و عدالت» راهپیمایی یک میلیون زن بر علیه عدم موفقیت مسئولان در یافتن ردی از افراد ربوده شده را خواستار شده بود. مسئولان این تظاهرات وعده دادند اقداماتشان را تا زمان آزادی دختران ربوده شده ادامه خواهند داد. تظاهرات مشابهی نیز در ایالت‌های کانو و اویو در شمال و غرب نیجریه در این خصوص برگزار شد.

تئوری توطئه:
در همین بین برخی از تحلیلگران معقتدند در پس این گروگانگیری توطئه ای نهفته است و ممکن است اصل قضیه دروغ یا یک نمایش برای رسیدن به اهدافی خاص باشد. کم کاری ارتش و پلیس در برخورد با بوکوحرام نیز این تئوری ها را تقویت کرده است. به گزارش رویترز یکی از رهبران معترضان گفته است : همسر رئیس جمهوری نیجریه ، بانوی اول این کشور نسبت به این رویداد مشکوک است و گمان می‌کند که این آدم ربایی اصلاً اتفاق نیفتاده است. با این همه تشخیص درستی یا نادرستی این ادعا با وجود سوابق خونینی که گروه بوکو حرام از خود برجای گذاشته بسیار سخت است. این گروه حتی به مسلمانان نیز رحم نمی کند و مسلمانانی را که حاضر به پذیرش عقاید سلفی و تحریم آموزش و مدرسه نیستند را قتل عام می کند. این گروه تنها در سال گذشته میلادی 1500 نفر را قتل عام کرده که بخش زیادی از آنها مسلمان بوده اند. آن‌ها تاکنون تعداد زیادی از مدارس نوین را در نیجریه مورد حمله قرار داده‌اند و با بی‌رحمی تمام دانش‌آموزان این مدارس را قتل عام کرده‌اند. از سوی دیگر اهداف پشت پرده در صورت وجود یک توطئه مشخص نیست. حرف های کلی از قبیل باز کردن پای غربی ها و از جمله آمریکا به نیجریه به بهانه نبرد با اسلام گرایان افراطی و ماندگار شدن آنها در این کشور و یا تضعیف رئیس جمهوری این کشور و تقویت و تجهیز گروه های مسیحی در برابر گروه بوکو حرام می توانند بخشی از اهداف پشت پرده این توطئه باشد. از جمله اینکه کنترل ایالت و منطقه ای که این ادم ربایی در آن واقع شده در اختیار حزب مخالف رئیس جمهور نیجریه است.

واکنش سازمان ملل
از سوی دیگر ادعای سرکرده بوکو حرام مبنی بر فروش دختران در بازار با واکنش سازمان ملل مواجه شد. روپرت کولویل سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به شبه نظامیان گروه تروریستی بوکوحرام هشدار داد که اگر تهدید رهبرشان برای فروش بیش از 200 دختر نوجوان ربوده شده نیجریه ای به عنوان برده را عملی کنند، صدور حکم علیه آنها مشمول مرور زمان نخواهد شد. وی افزود: این امر تحت شرایط خاص، جنایت علیه بشریت محسوب می شود. کولوبل اضافه کرد:این بدان معناست که می توان افراد مسوول را در هر زمان در آینده بازداشت و متهم کرد، تحت پیگرد قانونی قرار داد و به زندان انداخت. از اینرو، اگر فکر می کنند اکنون در امان هستند، الزاما در آینده اینگونه نخواهد بود. کولویل با اشاره به اینکه ایالت های محلی نیجریه از قدرت و کنترل بالایی بر قلمروی خود برخوردارند و مقامات ایالت بورنو عضو حزب سیاسی رییس جمهوری این کشور نیستند، گفت: از اینرو بسیار مهم است که همکاری نزدیکی برای آزادی این دختران وجود داشته باشد.

اعلام آمادگی انگلیس برای کمک به دختران
از سوی دیر در حالیکه برخی مقامات نیجریه رسما از آمریکا برای کمک به حل گروگانگیری کمک درخواست کرده اند، یلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس به دولت نیجریه اعلام کرد که آماده کمک برای یافتن 276 دختر نوجوان ربوده شده آن کشور است. هیگ گفته است ما پیشنهاد کمک واقعی را به نیجریه داده ایم. آنچه روی داده است اقدامات گروه بوکو حرام برای استفاده از عده ای دختر نوجوان به عنوان بهانه ای برای آغاز جنگ مشمئز کننده و غیراخلاقی است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    12 64
    این چه حرفیه، پدر و مادر این بچه ها هم دارند دروغ میگند
    • ایلیا GB ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      34 3
      شما از کجا اطلاع داری که دارند دروغ میگویند
    • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      24 2
      متاسفانه دوست بی نام منظورشو درست منتقل نکرده
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    58 1
    آتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت حافظ این خرقه ی پشمینه بنداز و برو...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      1 6
      ما فقط بلدیم شعر بخونیم و هیچ کار دیگه ای نکنیم
  • نیما A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    14 44
    وقتی این تکفیری های متحجر بوسیله امریکا و انگلیس با پول رژیم هاوشیوخ مرتجع عرب نقش منفی برای اسلام تعریف می شود وعده های گرسنه مانند کفتار زوزه کشان مجری می شوند بعد هم فقطانها می توانند ناجی شوند وتمام دنیا را به بازی بگیرند از زبان هیچ یک از مسلمانان اعتراضی علنی چه روی منابر و چه شبکه های خبری در رد ان انجام نمی شود بهترین تبلیغ برای امران به این جرم شنیع و علیه اسلام ومسلمانی است چه خوب بود حداقل ملت ایران یک را پیمایی جانانه علیه این ادم خوران را می انداختند تا مظلومان بدانند که هنوز حامیانی دارند که اگر قدرت اتششان ممکن است به انجا نرسد ولی دلشان مثل مولای متقیان علی به درد امده
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      2 2
      وقتی سازمان کنفرانس اسلامی فقط یه بیانیه صادر میکنه وقتی همه ی سایتهای جمع آوری امضا فیلترند وقتی تو نمیتونیصدات رو به گوش دنیا برسونی و بگی که ازاین واقعه شرمنده ای ،خانواده های این مظلومان از کجا بدانند حامیانی دارند؟همه ی دنیا اعتراض کردند به جز ما که ادعای مسلمانی مان گوش فلک را پر کرده. یه مشت ادعای مسخره
  • بی نام US ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    1 4
    دشمنان از کودنی و خرفتی این اقشار بهره برداری میکنند و دنبال پیدا کردن افراد کاریزماتیک احمق و عقب افتاده اند تا اهدافشان را برآورده کند.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    6 1
    چرا خبرهای بیشتری دراین باره منتشر نمیکنید؟ سی ان ان ساعت به ساعت داره خبر میده بیرون. بعضی هاشون فرار کرده ند. ناسلامتی 200تا بچه ربوده شده ن. انقدر مسئله ی بی اهمیته؟یا چون اسلامگرا هستند میترسید امتیازتون قطع بشه؟لطفا نظرم رو کامل منتشر کنید