رئیس جمهوری سابق کشورمان گفت:انتخابات خرداد 92 نشان داد خواست عمومی مردم چه بوده است.معلمان می‌توانند بزرگترین نقش را در ترویج حقوق شهروندی ایفا کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد باران، رئیس‌ جمهور سابق کشورمان با تاکید بر این‌که معلمان می‌توانند بزرگترین نقش را در تدوین و ترویج حقوق شهروندی برای کودکان و نوجوانان ایفا کنند، گفت:« ما باید دانش‌آموزان را شهروند خوب تربیت کنیم به آن‌ها بگوییم تو صاحب حق هستی و حکومتی که بر تو هست صاحب ‌حد است اولین مساله این است که او را به کرامت ذاتی خودش توجه دهیم و بگوییم این کرامت ذاتی از جمله بصورت حق حاکمیت بر سرنوشت متجلی می‌شود و تو باید این حق را پاس بداری، بدانی و باید بدانی که حکومت متمرکز نماینده توست و در مقابل تو مسئول است و اگر مسئولیتش را انجام نداد تو می‌توانی به او انتقاد و اعتراض کنی.»

سید محمد خاتمی که به مناسبت روز و هفته معلم ، میزبان جمعی از معلمان و مربیان بود، بعد از شنیدن نظرات و اظهارات معلمان و مربیان گفت:« از نظرات خانم‌ها و آقایان خیلی استفاده کردیم البته آن قسمت‌هایی که راجع به خودم بود را نمی‌گویم؛ من کوچک همه ملت ایران هستم، این انقلاب ما به یک معنا انقلاب معلم‌هاست. خود امام معلم بزرگی بودند قبل از اینکه در عرصه سیاست وارد بشوند و تا آخر هنگامی که در نجف بودند معلمی کردند. »

بخشهایی از سخنان خاتمی: 

-کاش اعلام می‌شد ما از این فضا عبور کردیم؛ بخصوص بعد از انتخاباتی که شد و مایه قوت و تثبیت نظام بود و نشان داد که خواست عمومی مردم چه بوده است هنوز هم می‌گوییم باید از این فضای امنیتی به فضای اخلاقی و سیاسی گذر کنیم که همه بتوانند در خدمت انقلاب و جامعه باشند و‌ ای کاش طوری بود که ما اصلا زندانی نداشتیم البته نمی‌توان گفت که اصلا زندانی نباشد، چون بهرحال مجرم وجود دارد، لااقل زندانی سیاسی و عقیدتی و آن‌هایی که متهم به اتهامات خاص شدند نداشتیم؛ اگر فضا باز شود دل‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شود و همه در خدمت انقلابی خواهند بود که برایش هزینه زیادی داده‌ایم البته این آرزوی ما بوده که تا به حال عملی نشده است. انتظار بود چنین چیزی انجام شود.

-باز هم امیدوارم با تدبر و آینده‌نگری به سمتی برویم که دل‌هایی که به هم نزدیک شده نزدیک به هم بماند، کینه‌ها از بین برود و انسان‌ها در موقعیت خوبی قرار بگیرند، هر کسی حرمت خاص خودش را داشته باشد و بتواند در خدمت جامعه باشد.

-متاسفم که گاهی انسان خیال می‌کند که اصلا اندیشیدن ممنوع است. این مساله بسیار سختی است. اگر دین را در ظواهر ببینیم آن هم بعضی از ظواهر و باطن دین که راستی و صداقت و اخلاق است، این‌ها را نادیده انگاشتن، اندیشه و انسان دچار مشکل می‌شود.شان انقلاب ما که انقلاب فکر، انقلاب معلمی، انقلاب تحلیل و انقلاب تربیت است مورد لطمه قرار می‌گیرد.
-امیرالمومنین(ع) فرمود: مقدس نیست امتی که در آن مظلوم حق خود را از ظالم بدون لکنت زبان نتواند بگیرد. این بدان معناست که حتی در مقابل حکومت نباید زبان شهروند بگیرد و انتقادت نباید هیچ گونه هزینه‌ای برای او داشته باشد. حضرت امیر می‌گوید با من این طور رفتار کن. این حق شهروندی است و مسائلی است برای تربیت شهروند در جامعه.بخصوص برای جوامعی که آفت استبدادزدگی در طول تاریخ تا عمق وجودشان نفوذ کرده است.»

-طبعا وقتی ما شهروندان صاحب حق شهروندان مسئول داشته باشیم به دنبالش تشکل‌ها و نهادهای لازم بوجود می‌آید و حکومت‌ها نمی‌توانند سوء استفاده بکنند و مجبورند در حد خود بایستند.

-امروز هنوز در ایران بخش قابل توجهی از فرزندان ما محروم از تحصیل هستند یعنی کسانی که به سن آموزش رسیده‌اند بخاطر مسائل اقتصادی کمبود‌ها و مشکلاتی که هست کمبود امکاناتی که دولت دارد از تحصیل یا ادامه تحصیل محروم می‌شوند اگر نهضت سوادآموزی ما که جای تقدیر هم دارد توجه بیشتری به این امر بکند شایسته است. با امکاناتی که دولت دارد، نمی‌تواند جوابگوی همه کمبود‌ها و مشکلات باشد ولی از اولویت‌های دولت می‌تواند این باشد که در تمام استان‌ها بخصوص محروم آموزشگاه‌های شبانه روزی داشته باشد تا آن‌هایی که مستحق تعلیم و تربیتند محروم نمانند.

-نباید انتظار داشت همه کار‌ها را دولت انجام دهد. دولت امکانات کمی دارد نمی‌تواند بار سنگین را بردارد امیدوارم این جمع بنشینید و امکانات مختلف را جمع کنید و جمعی را زیر پوشش خود قرار دهید. چه کار خیری بالا‌تر از اینکه انسان‌های مظلوم و محروم دارای سواد بشوند رشد فکری پیدا کنند و خیرین بیایند برنامه ریزی کنند و کار کنند.


29231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    43 33
    درود بر سه سید فاطمی، خمینی و خامنه ای، خاتمی.
  • حسین FI ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    یه دونه ای سید، فقط و فقط یه دونه...
    • محمدمحمد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      سید دوست دارم به مولا
    • ali A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      69 20
      قدرتو ندوستن سید یه روزی میفمن،یا شاید هم بعد از اون 8 سال کابوس فهمیدن به امید روزی که برگردی.همگی منتظریم........
  • بی نام RO ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    88 16
    درود بر سید محبوب
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    68 14
    توی هر جمله از حرفهای سید عزیز ، نکته پندآموزی نهفته است.حیف که گوش شنوایی نیست.شما ببین سخنان ایشان قابل مقایسه با سخنان کدام تریبون به دستهای فعلی است؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    69 13
    درود بر با اخلاق ترین سیاستمدار کشور .
  • ایرانی ES ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    درود بر سید اصلاحات خاتمی محبوب.
  • علی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    69 14
    سید عزیزی
  • حسین hm IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    66 15
    ای جوونم
  • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    63 13
    سید دوستت داریم
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    57 13
    ارزوی اکثریت مردم ایران رهایی ازین فضای امنیتی است ولی متاسفانه قدرت اون اقلیت مدافع این وضع خیلی بیشتره :
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    78 17
    به امید آزادی...
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    56 13
    درود بر خاتمي،‌روحاني دلسوزان واقعي ايران.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    18 69
    سید جریان آن خواب درجوانی شما دیده بودید چیست تعبییر آقای فکور چه بود؟ فضا باز باز است الان حضرتعالی ازکی داری انتقادمیکنی؟ دولت قبلی امکانات داشت این دولت ندارد ؟ و....
  • زمان انروز IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    19 53
    منظورش اینه که فضای براندازی رو براشون باز بذاریم.
    • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      25 12
      مستعارزمان انروز خاتمی خودش از صاحبان انقلاب است مثل شما تازه به دوران رسیده ی افراطی نیست. زنده باد خاتمی بزرگ. خیلی ادعا دارید بین محبوبترین شخصیتتون وجناب خاتمی از مردم نظرسنجی کنید تا ببینید خاتمی در قلبها حضور دارد و با پف شما خاموش نمی شود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    33 7
    دسته گل محمدی
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    34 9
    مرد ادب اخلاق سياست دين سيدمحمدخاتمي
  • محمد اکبری A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    14 5
    اقای خاتمی با فضای امنیتی جلوی سخنرانی نوه امام را گرفتند دیگه وای به حال دیگران نه اینجوری نمیشه از این دولت حمایت کرد