اظهارات مقامات ایران و آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات؛ محتاطانه اما رو به جلو

کمتر از چند روز تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، لحن مقامات ایران و آمریکا «محتاطانه اما رو به جلو» است.لحنی که طرفین را دلگرم به ادامه مذاکرات می کند.

محمود عزیزی:در روزهایی که منتقدان داخلی دولت با رمز «دلواپسی»دولت و وزیر امور خارجه را به کنج رینگ برده اند و تلاش می کنند او را هم لباس خود کنند، ظریف و سخنگوی  وزارت خارجه از تلاش برای رفع دلواپسی ها می گویند.

ظریف در مجلس در مقابل منتقدانش، پایداری را انتخاب کرده و سخنگویش تاکید می کند:«درصددیم دلواپسی ها رفع شود و از پیشنهادهای افراد دلسوز دراین زمینه استقبال می کنیم .»

اگر منتقدان داخلی فعلا راضی به  قانع شدن از پاسخ های ظریف شده اند تا در آستانه مذاکرات متهم به تضعیف تیم مذاکره کننده نشوند، در خارج از کشور مقام های آمریکایی فعلا در اظهار نظر هایشان دست به تقسیم کار زده اند و به پلیس خوب و بد تقسیم شده اند.

اگر اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در جریان سفر اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آمریکا با لحنی مثبت از تعهد آمریکا و اروپا برای پیشبرد مذاکرات جاری با ایران سخن گفت.جان کری وزیر امور خارجه این کشور در نشست خبری مشترک با «کاترین اشتون» در مورد دور جدید مذاکرات همان حرفهای پیشین خود را تکرار کرد و گفت:«ایران تصمیمات بسیار دشواری پیش رو دارد. ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد و باید ثابت کند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.» بعد هم تاکید کرد:اهداف آمریکا در مذاکرات تغییری نکرده است.عدم دستیابی به یک توافق، بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.

فارس به نقل ازکری گزارش داده که مذاکرات هفته آتی در وین یک« موقعیت دیپلماتیک» است که مدیران سیاسی 1+5 تلاش می‌کنند از آن برای بالا بردن امنیت خود استفاده کنند.در مقابل عراقچی گفته است:«تا آنجا که به طرف ایرانی مربوط می شود، ما در پیش برد مذاکرات جدی هستیم و حسن نیت داریم. اگر طرف مقابل هم متقابلا همین‌گونه عمل کند، امیدواریم که مذاکرات را به نتیجه برسانیم. اما باز هم احتمال هر اتفاقی وجود دارد.»

عبارت « هر اتفاقی» در سخنان عراقچی یک نوع پیش دستی در خصوص مذاکرات آتی است. ایران خطوط قرمز خود را به طرف غربی اعلام کرده است، با این حال 1+5 امیدوار است بتواند در مذاکرات 23 اردیبهشت در وین بتواند راه نفوذی برای پذیرش درخواست هایش بیابد.

راه نفوذ آنها از  مذاکرات کارشناسان فنی ایران و 1+5  میگذرد.  مذاکراتی که این روزها در نیویورک در حال انجام است و به گفته دو طرف با هدف« تعیین دستور کار» مذاکرات جاری صورت می گیرد.

 ریاست هیات ایرانی را بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده بر عهده دارد.مذاکراتی سخت و نفس گیرکه سر بلند آمدن ایران در آن و حفظ خطوط قرمز می تواند راه را برای مذاکرات آتی هموار کند.

 مذاکرات فنی در واقع گام اول برای تدوین پیش نویس نهایی مذاکرات است. مذاکراتی که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران گفته است که در صورت جدیت طرف مقابل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، توافق هسته‌ای تا جولای(تیر ماه) به دست ‌آید.

29212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انرژی هسته ای IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    13 29
    این اخرین دوره مذاکره ما با غرب هستش پس غرب باید حواصش جمع کنه و گرنه ما دیگه با غرب روی میز مذاکره نخواهیم نشست درود بر اعتدال
  • سورنا A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    19 1
    انشالله خیر باشه...
  • دلواپس نیستم A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    1 2
    بنده دلواپس نیستم چون اگر توافق به ضرر ما هم باشه ان شاالله خرداد 96 لغوش خواهیم کرد. آمریکا هم اگه خواب دیده خیر باشه. دوستان فعلا وقت استراحته.خودتون رو برای بعدها آماده کنید. ههههههههه