ایسنا نوشت:

علی مطهری بار دیگر موضع خود مبنی بر این‌که «باید به دنبال پایان حصر موسوی و کروبی باشیم» را تکرار کرد و با این پیشنهاد که «برگزاری دادگاه علنی برای تمام عوامل حوادث ۸۸  یکی از بهترین راه‌های پایان حصر است» بر ضرورت پاسخگویی قوه قضائیه تاکید کرد.

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت شهید مطهری در سالن شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به بیان برخی مطالب مبنی بر این‌که «سران فتنه باید توبه کنند» ادامه داد: توبه در حالی است که شخص خود را گناهکار دانسته و با رضایت قلبی اقدام به توبه کند، اما درشرایطی نباید انتظار توبه داشت.

وی با بیان این‌که «عده‌ای مردم و مسئولین را تنها به دو دسته دوستدار نظام و مخالف نظام و ولایت فقیه تقسیم می‌کنند» خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی مانند موسوی و کروبی در بین این گروه باشند، آن‌ها نظام و کشور را دوست دارند اما شاید به برخی فرآیند‌ها نیز انتقادات داشته باشند.

وی گفت: دو طرف داستان حوادث ۸۸ باید بپذیرند که در عملکرد خود دارای خطا بوده‌اند. اعلام زود‌تر از موعد پیروزی در انتخابات یکی از اشتباهات موسوی در حوادث سال ۸۸ بود. البته قسمت اعظمی از عملکرد اشتباه موسوی مربوط به عملکرد طرف مقابل در برابر او بود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «نمایندگان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستند»، ابراز عقیده کرد: متأسفانه عده‌ای در مجلس خود را نماینده نظام می‌دانند و به همین واسطه به حقوق مردم کمتر توجه می‌شود و تضاد نانوشته‌ای میان حقوق مردم و نظام قائل هستند.

وی در عین حال در پاسخ به سوالی در رابطه با عملکرد مجلس تصریح کرد: مجلس کارهای علمی و کار‌شناسی انجام می‌دهد و این‌طور نیست که برنامه‌های آن فقط منحصر به کارهای افرادی باشد که دائما سروصدا و انتقاد می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت «عذرخواهی مسئولین از مردم» در برخی موارد، ابراز عقیده کرد: در حوادثی مانند مرگ ستار بهشتی یا مرگ خانم هاله سحابی عذرخواهی و یا پیگیری عادلانه می‌تواند موحب رفع نقاط ضعف و اعتماد بیشتر مردم به نظام شود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «باید برای جرم سیاسی تعریف مشخصی قائل باشیم»، تصریح کرد: حمایت از زندانیان سیاسی که به دنبال تقویت نظام هستند، باید در قانون جرم سیاسی در نظر گرفته شود. این امر موجب تقویت آزادی بیان در کشور می‌شود. در واقع باید جرم سیاسی را از جرم‌های دیگر جدا کنیم و به مانند جرم‌های دیگر به آن نگاه نکنیم.

وی با بیان این‌که «باید جنبش‌های دانشجویی که به دنبال تقویت نظام هستند در دانشگاه دوباره فعال شوند»، گفت: همه گرایش‌های فکری مادامی که در حوزه فکر و گفت‌وگو و اندیشه هستند باید آزاد باشند و بتوانند حرف خود را بزنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق ژنو توضیح داد: این توافقنامه به نفع کشور است و در درازمدت آثار خود را بر کشور نشان خواهد داد. امروز غرب و دنیا به قدرت ایراد حل مسائل منطقه پی‌برده و از سویی قدرت هسته‌ای ایران به دلیل بومی بودن قابل پایان نیست و نباید نگران بسته‌شدن توان هسته‌ای ایران باشیم.

مطهری با اشاره به برگزاری همایش دلواپسیم اظهار کرد: باید در برابر تندروی‌های عده‌ای در درون کشور به دنبال امنیتی کردن فضای کشور هستند ایستاد.

وی در عین حال برگزاری نشست‌ها در فضای دانشگاه را بسیار برای کشور و فضای آزادی بیان مفید دانست و خاطرنشان کرد: باید به همه اجازه اظهار نظر و آزادی بیان بدهیم تا جامعه حرف‌های مختلف را بشنود و مردم درباره آن نظر بدهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که «شهید مطهری همواره بدنبال استقلال روحانیت و حوزه‌های علمیه در درون کشور بود»، ابراز عقیده کرد: جرم بزرگانی همچون آیت‌الله دستغیب این بود که خواستار حضور خاتمی، موسوی و کروبی در صحن مجلس خبرگان و شنیدن حرف‌های آنان بودند، اما عده‌ای آن را نپذیرفتند و شاهد حذف ایشان از مجلس خبرگان شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بازخوانی آثار شهید مطهری و با بیان این‌که «از نظر شهید مطهری نسل جوان متعلق به آینده است» گفت: جوامعی که به دنبال پیشرفت در درون جامعه هستند همواره بر روی نسل جوان برنامه‌ریزی می‌کنند. باید با نسل جوان به زبان خود او صحبت کرد. نسل جوان به دنبال حقیقت و همواره در جستجوی عدالت است و از همین رو جامعه باید برای هدایت این نسل از بهترین روش‌ها و راه‌ها استفاده کند. نسل جوان نسلی است که دارای تفکر جدید است. نباید جوان بودن را در سن دانست بلکه افراد زیادی هستند که سن بالایی دارند اما به واسطه جوان بودن تفکر، باید به آن‌ها عنوان جوان را داد.

وی دانشجو را دارای فطرت پاک، جستجوگر و عدالت طلب دانست و در عین حال گفت: دانشجو در برخی مسائل دارای علم ناقص است و اگر به دنبال خروج از این علم ناقص نباشد به جهل مرکب خواهد رسید. نباید فعالیت جنبش دانشگاهی را محدود کرد و باید همیشه از جنبش‌های دانشجویی پرسشگر در محیط دانشگاه بهره‌برد. هر حکومتی نیاز به نقد دارد و نباید خود را از نقد دور کرد.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «جامعه اسلامی به دنبال برقراری عدالت است»، گفت: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن تبعیض و تفاوت وجود ندارد و عدالت کامل در آن وجود دارد. نبود عدالت در جامعه باعث بوجود آمدن دوطبقه اجتماعی در جامعه می‌شود؛ طبقه اول، طبقه‌ای نامحدود و دارای عقده‌های روانی و طبقه دوم پرتوقع و لوس خواهد بود.

وی با بیان این‌که «شهید مطهری همواره به دنبال تقویت حوزه‌های علمیه و استقلال آن بود»، خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات روحانیت شیعه استقلال آن است. شهید مطهری معتقد بود روحانیت حتی در جمهوری اسلامی باید همچنان در کنار مردم باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    حکم دادگاه راهم قبول میکنید جناب مطهری حکم دادگاه کمتر از اشد مجازات برای عوامل فتنه پذیرفتنی نیست حتما دادگاهی صوری می خواهید که همه چیز ماس مالی بشه و دوستانتان را نجات دهید نه خیر دادگاه برای فتنه انشا.. تشکیل خواهد شد شما عجله نکنین خائنین به نظام در جرمشان در حد ارتداد بوده ارتداد یعنی برگشت از اسلام ولی امام ره فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است در حالیکه این خائنین و شماهایی که از انها حمایت می کنید جرمتان شوریدن و از بین بردن ارزشهای نظام و اسلام است پس دیگر پرگویی نکنید و در حد خودتان حرف بزنید
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      23 4
      مگه قاضي دادگاه شما باشيد
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      10 1
      حكم رااز حالا شما صادر كرديد؛ حكم ارتدادهم كه داديد ،قرون وسطى هم بعد از تشكيل دادگاه حكم مى دادند ،
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      6 2
      شما که حکم رو صادر کردید . برادر علی لطفا کمی هم فکر کنید و با خدای خود خلوت کنید دنیا فانی است و فقط حق .....
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      5 2
      شما که قبل از دادگاه حکم صادر کردید. خدا هدایتتان کند
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      8 1
      شما هم اندازه کپنت حرف بزن. اسلام و ارزشهای اسلام را کسانی از بین بردند که خود را منزه از همه می دانند و حرف خود را مطلق می دانند. حکم را هم باید براساس عدالت اجرا کرد. شما که از اسلام حرف می زنی . حتی ادب معمولی هم رعایت نمی کنی. ماس مالی چه حرفی است که شما میزنی. خائنین هم مشخص می شود البته در جایی که عدالت به طور مطلق اجرا شود نه در جایی که زور بر عدل جانشین می شود. شما که از اسلام حرف می زنی. سعی کن اسلام را بشناسی بعد حرف بزنی. خبرانلاین سعی کن همه کامنت ها چه مخالف ها و چه موافق ها رو پخش کن تا عدالت رعایت بشع
    • علی US ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      7 1
      شما که بدون دادگاه حکم رو هم صادر کردی. اعضای شورای نگهبان که برای یک نامزد خاص تبلیغ کردند حکمشان چیست؟ چرا کسی با آنها کاری ندارد؟
    • مهدی A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      4 1
      شماکی هستیدکه درموردنماینده عزیزمان باستیدنکند......
    • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      6 1
      لحن حرفات یاد آور بی ادبی های هر روزه مجلسیان هم تیر و طایفه شماست. ازین دادگا هایی که شما گفتی کی تشکیل شده که ما ندیدم؟؟ دادگاهی صوری؟؟ دادگاه های صوری 88 یادته؟ اعترافات تحت شکنجه؟ این کلمات شما رو یاد تاج زاده نمیندازه که از یه هفته قبل انتخابات بازداشت بود؟ این حرفارو برو تو فارس نیوز بزن نه اینجا
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      3 1
      ناز باشی
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      4 0
      درحد خودش؟ایشون نماینده ی مجلسه و حق داره در حد ِ کل ِ ملت حرف بزنه. کجای حرفهایی که الان گفته، خلاف ِقانونه؟ ما باید از مسئولان قوه قضاییه بپرسیم که تاالان چرا قانون اجرا نشده؟حصرخانگی بدون ِ تشکیل دادگاه در کجای قانونه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    یه دونه ای
    • بی نام RU ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      60 4
      راستی یک مرد قلبش درد می‌کند
    • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      125 2
      درود بر توایی که به فکر قلب مرد در بندی و خیلی ها نامش رو هم فراموش کردند...
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      53 5
      تو قلب ملته. با همون درد قلبش
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    191 7
    زنده باد نماینده ی صالح ملت.
  • محمد A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    بابا این علی مطهری فوق العاده اس این دیگه کیه خداست
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    90 7
    این طفل معصوم یه چیزیش میشه ها ول کن نیست
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    162 9
    دادگاه آنهایی که 8 سال با ماجراجویی هایشان کشور را به این روز انداختند و اونهایی که 8 سال این آقایان را دفاع کردند کی تشکیل می شود ؟؟
  • سیامک A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    جناب آقای مطهری شما نماینده واقعی مردم هستید و بدانید که روزبه روز بر محبوبیتتان بین مردم افزوده خواهد شد.ولی کاش کمی نظر خود را در مورد حجاب تغییر دهید.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      14 7
      با نظرات آقای علی مطهری در خصوص حجاب اجباری مخالفم اما همینکه به خاطر خوشایند فرد یا گروهی اعتقاد و حرفش را تغییر نمی دهد نشان از صاحب فکر و سالم بودن ایشان است.
  • حمید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    110 5
    امکان داره دادگاهی تشکیل بشه و پخش زنده بشه و آزادانه باشه؟
    • نیما IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      7 2
      هر وقت تاج زاده عزیز به سبکی که شما گفتید محاکمه بشه این دو عزیز هم میشن
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    96 8
    درود بر شرف خودتو پدرت
  • مهدی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    اگر محاکم شوند صدرصد محکوم به اعدام می شوند اینها چه جوابی برای ملت دارند
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 11
    جالبه که به حرف حق من منفی میدید افراطی هاااااااااااااااااا
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 2
    نماينده واقعي مردم تهران و ايران
  • محمد A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 0
    درود بر استاد شهید مرتضی مطهری و فرزند برومندش . شجاعت و حق گویی شما قابل تحسین است . به امید روزی که ملت شاهد عدالت و صداقت و دمکراسی در کشور باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 0
    چرا دادگاه مفسدان اقتصادی نباید علنی برگزار شه؟ کاری که اون ها با مملکت و مردم کردن بدتره یا عوامل حوادث 88؟؟ حادثه 88 به لطف خدا ختم به خیر شد ولی پول مردم که توسط چند نفر خورده شد یه آبم روش چی؟ اصلا کسی پیگیر هست؟
  • سید محمد A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    55 4
    دلواپس مظلومان مطهری قهرمان
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 2
    آقای مطهری از کی تا حالا واکنش در مقابل ظلم آشکار خطا شده یعنی از نظر شما باید در مقابل سرعت گرفتن روند تخریب ایرانمون سکوت می کردیم؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 1
    آقای مطهری کاش پدرتون زنده بودن.بقیه نماینده هارو با ایشون مقایسه کنید.احسنت
  • رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    13 29
    سلام ،آفرين برشما كه هميشه تلاش ميكنيد واقعييات جامعه را بيان كنيد ، اي كاش بقيه نمايندگان هم شجاعت شما را داشتند و واقعييات جامعه را ميديدند و اين همه جناحي برخورد نمي كردند ، اميدوارم روزي كه چندان هم دور نيست واقعييات وقايع سال 88 مشخص شود ، مطمئنا آقايان مير حسين موسوي و كروبي و ديگر زندانيان سياسي سال 88 قربانيان فريبكاري جريان مخالف اصلاحات هستند . به اميد رهائي از اين جنجالهاي سياسي كه فقط كشور و مردم متضرر ميشوند
  • م:ج IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    8 0
    درودبرمطهرى
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    22 17
    "موسوی در سال ۸۸ اشتباه کرد که مانند امام علی حاضر نشد از حق خود بگذرد" موسوی از حق خودش گذشت ولی از حق مردم نگذشت و نباید هم می گذشت
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 0
    وی با بیان این‌که «شهید مطهری همواره به دنبال تقویت حوزه‌های علمیه و استقلال آن بود»
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 1
    خدا حفظت کنه هر چه از دل برآید. لاجرم بر دل نشیند
  • ایرانی A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 12
    مطهری زیادی حرف میزنه . کی ازتو نظر خواست در مورد دکتر محمود دیگه حرف نزن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 2
    آقای مطهری را بسیار قبول دارم و طرف صحبتم با ایشان نیست. جدیدا خیلی از سیاسیون برای محبوب شدن و دیده شدن میان در مورد برخی از مسائلی که مردم به شدت انها را دنبال میکنند نظرات و صحبت هایی میکنند صرفا برای اینکه حرفی زده باشند و از گروهی حمایتی بگیرند. مردم باید خیلی هوشیار باشند تا انسان دلسوز و نیرنگ باز اشتباه نگیرند.
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    8 1
    درودبرمطهري عزيز
  • بهرام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 1
    دادگاه؟مگه چیکار کردن که دادگاه تشکیل بشه؟قاضیش رو کی انتخاب می کنه؟
  • سا م A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    9 0
    مطهری معدود مخلفی که قابل احترا است من باخیلی ازافکار اقای مطهری مخلف ولی به شهامت انصاف وحق مداری ایشلن احترام میذارم