تسنیم نوشت:

روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: توافق بین آمریکا و ایران در آینده نزدیک ممکن است باعث شود که ژنرال جان قهوه چی فرمانده کنونی ارتش به ریاست جمهوری لبنان برسد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار نوشت: چند روز پیش، یک شخصیت آمریکایی مرتبط با جان کری وزیر امور خارجه این کشور و از معدود افرادی که رابطه خود را با نظام سوریه حفظ کرده است، درگفت وگو با تعدادی از نمایندگان پارلمان لبنان فاش کرد که "لبنانی ها باید خود را به خوبی در مرحله آینده برای توافق تقریبا انجام شده آمریکا و ایران آماده کنند".
وی افزود: با وجود اینکه لبنان همچنان خارج از فهرست اولویت های آمریکا در منطقه است اما به طور قطع، خارج از این توافق و به طور مشخص درارتباط با انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان نخواهد بود.
این شخصیت آمریکایی گفت: از جنبه منطقی، چنین توافقی بدان معنا است که شانس نامزدهایی برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان افزایش خواهد یافت که مزاحم واشنگتن و تهران نمی شوند.
به نوشته الاخبار، این شخصیت آمریکایی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان لبنانی درباره فرد مورد قبول دو کشور آمریکا و ایران در چنین شراطی کیست؟ اسم ژنرال جان قهوه چی فرمانده کنونی ارتش لبنان را از قفسه بیرون آورد و به طور تلویحی گفت که تاخیر در انتخاب رئیس جمهور در لبنان به نفع قهوه چی است.
روزنامه الاخبار نوشت: دربرابر سوالات زیاد این نماینده درخصوص علل افزایش شانس فرمانده ارتش، این شخصیت آمریکایی محبور شد تا شرح بیشتری بدهد و به طور مفصل به بحران طولانی مدت سوریه پرداخت که باعث شد تا قدرت های بزرگ به دغدغه امنیتی در داخل لبنان بیش از هر دغدغه دیگری توجه کنند و در نهایت گفت که مرحله آینده نیازمند یک فرد امنیتی (برای تصدی پست رئیس جمهوری لبنان) است.
این روزنامه افزود: دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان چند روز پیش در سفر به عربستان، سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان را در جریان این فضا قرار داد.
روزنامه الاخبار افزود: یکی از همراهان نزدیک حریری به نمایندگان فراکسیون او در پارلمان لبنان گفت؛ عجیب ترین چیزی که هیل در ریاض به حریری گفت این بود که از این لحظه به بعد خود را با ایده ایجاد خلأ در نهاد ریاست جمهوری لبنان سازگار نکنید زیرا این خلأ از نظر ما قطعی نیست و فشار بین المللی در زمینه موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان هرساعت افزایش می یابد. هیل این مطلب را در پاسخ به ابراز نگرانی حریری از تبعات ناتوانی در انتخاب رئیس جمهور جدیدی برای لبنان بیان داشت.
این روزنامه نوشت: دیوید هیل افزود که یک سری امور منطقه ای به زودی روشن خواهد شد. منتظر بمانید و صبر کنید زیرا گفت وگوی باز بین ایران و آمریکا جدی و مثبت است و یکی از نامزدهای مطرح را تحمیل خواهد کرد.
این روزنامه نوشت: با وجود اینکه حریری فضای سخنان هیل را کمی ابری احساس کرد اما هیل به حریری تاکید کرد که دولت آمریکا هیچ کس را به جز برخی نامزدها که می دانند شانسی در لبنان ندارند، وتو نخواهد کرد؛ هرچند که این امر علنا اعلام نشده باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =