۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۱

تسنیم نوشت:

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت که کار گروه اخوان‌المسلمین یکسره شده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ژنرال عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در اولین نطق تلویزیونی‌اش هر گونه چشم‌انداز آشتی با گروه اخوان‌المسلمین را رد کرد و اظهاراتی مطرح کرد که نشان داد دامنه تنش‌ها با این گروه سیاسی در صورت پیروزی وی در انتخابات گسترده‌تر خواهد شد.
السیسی که سال گذشته با خلع محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر بر اریکه قدرت تکیه زد در این اظهارات تلویزیونی اخوان‌المسلمین، حزب رئیس جمهور مصر را به داشتن ارتباط با گروه‌های شبه نظامی متهم کرد و مدعی شد که او دو بار از توطئه ترور این گروه جان سالم به در برده است.
این ژنرال بازنشسته ارتش مصر خطاب به مردم گفت: «می‌خواهم به شما بگویم این من نیستم که کار اخوان‌المسلمین را یکسره کردم؛ شما، مردم مصر هستید که کار این گروه را یکسره کردید.»
سخنرانی آقای السیسی را شبکه‌های «سی‌بی‌سی» و «آن‌تی‌وی» به طور مشترک پخش می کردند.
السیسی به این سوال که آیا در صورت انتخاب به ریاست جمهوری موجودیت گروه اخوان به پایان خواهد رسید، گفت: «بله! همین‌طور است.»
انتظار می‌رود السیسی در انتخابات پیش رو در مصر که در روزهای 26 و 27 ماه مه می (6 و 7 خرداد ماه) برگزار می‌شود کار دشواری برای پیروزی پیش رو نداشته باشد. تنها رقیب وی در این انتخابات «حمدین صباحی» است که در رقابت انتخاباتی سال 2012 در رقابت با محمد مرسی سوم شده بود.
طرفداران السیسی وی را شخصیتی مقتدر می‌دانند که می‌تواند آرامش را به کشور مصر که از زمان خیزش‌های مردمی سال 2011 علیه حسنی مبارک همواره صحنه اعتراضات خیابانی و خشونت‌های سیاسی بوده، بازگرداند. هواداران اخوان که خودشان را فعالانی متعهد به اعتراضات صلح‌جویانه می‌دانند، از سوی دیگر، می‌گویند السیسی مغز متفکر طراحی‌کننده کودتایی بوده که دولت محمد مرسی را سرنگون کرده است.
این مقام مصری که در زمان حکومت حسنی مبارک فرمانده واحد اطلاعات نظامی مصر بود شایعه‌های پیشین پیرامون توطئه برای قتلش را تأیید کرد تا از چالش‌های امنیتی‌ای سخن بگوید که این کشور متحد آمریکا با آنها مواجه خواهد بود.
سیسی گفت: «دو بار برای ترور من تلاش شده است، اما من به سرنوشت معتقدم و نمی‌ترسم.»
مقامات مصری دلگرم به حمایت‌های ارتش، حزب اخوان را که پس از سرنگونی مبارک با انتخابات روی کار آمده بود، غیرقانونی اعلام کرده‌اند. هزاران نفر از طرفداران این حزب اکنون دستگیر و صدها نفر آنها کشته شده‌اند. سران ارشد آن، از جمله محمد مرسی، دادگاهی شده‌اند.
هفته گذشته دادگاهی در مصر محمد بدیع، رهبر حزب اخوان و صدها نفر از طرفداران آن را به اعدام محکوم کرد. مخالفان غیراخوانی دولت مورد حمایت ارتش هم در زندان‌ها محبوس هستند تا صدای هرگونه مخالفت سازمان‌یافته علیه اقدامات دولت محو شده باشد.
علی‌رغم این، حزب اخوان‌المسلمین با آنکه این روزها شدیداً تحت فشار قرار دارد سابقه تاریخی جالبی از لحاظ دوام و حیات سیاسی تحت سلطه حاکمان سرکوبگر نظامی داشته است. جدال این جنبش برای حیات که سازمان‌یافته‌ترین جنبش اسلامی مصر محسوب می‌شود از زمان جمال عبدالناصر در سال 1954 ادامه داشته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    14 8
    انگل ها را باید حذف کرد، دست السیسی درد نکنه که خدمت بزرگی به منطقه کرد
    • مهدی EU ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      3 8
      آقای انگل شناس شما باید بری مدرک دکترات رو توی این رشته بگیری، حتما موفق می شی
  • بی نام US ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 9
    قکر کنم السیسی تفکر سیاسی برای اداره ی مصر ندارد هر چند چند صباحی رییس جمهور شود اما نمی توان حق حیات سیاسی و اجتماعی را از یک گروه گرفت .
  • فرید A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 13
    به همین خیال باش آقای سیسی کودتاچی ،دولت قانونی راسرنگون کردی.مطمئن باش دولت وحدت ملی چاره سازاست تونمیتونی 50درصد ملت مصرراحذف کنی وبه سلفی های سعودی حزب نوردلخوش باشی اخوان المسلمین 80سال هست فعالیت میکند وآن هم مسالمت امیز انسانهای تحصیلکرده اروپاوآمریکادارد خود دکترمحمدمرسی دکترای فیزیک ازامریکاداشت .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 13
    مگر سیسی در خواب ببیند. زنده باد اخوان المسلمین.
  • hf A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 11
    سیسی داره مرگ سیاسی خودش رقم میزنه اخوان سخت تر از اینا رو تجربه کرده این سیسی در خدمت یهوده
  • سیامک A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    12 8
    خیلی خوشحالم که دست گروه تروریستی و افراط گر اخوان از مصر کوتاه شد.به امید روزی که این افراط گری ها در مملکت ما هم به پایان برسد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 1
    آفرین ... طرز برخورد با همه افراطیون باید همین باشه
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 2
    کسانی که از کشتار مردم بیگناه سوریه حمایت کردند تمامی گروه های تروریستی جهان و حامی اصلی شان حکومت تروریستی فاشیستی امریکا هیچ جایی در اینده ی ازاد بشریت ندارند. درود بر ازادی ، ننگ بر تروریسم