۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

وصیت جاودان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد» فرمول رفع هر گونه دلواپسی را نشان داده است؛ و روایات و احادیث بزرگان ما حرکتِ جلوتر از امام را بدترین و زیانبارترین انحراف می داند. تا آنجا که برای فهم بهتر این مهم؛ حتی در احکام دینی و عبادات روزمره نیز به ما آموخته اند که «مأموم نباید جلوتر از امام بایستد»!

چکیدۀ معرفتی مذهب ما نیز همین است که «شیعه تندتر و جلوتر از امام خود حرکت نمی‌کند». چه بسا عظمتِ مقام مالک اشتر نخعی به لحظه ای است که او بر دشمن فائق بود، اما سلیقه و تفوّق خود در رزم را به فرمان علی (ع) ترجیح نداد و از معرکه به سوی او برگشت. 

طی روزهای اخیر، عده ای جمع شدند و به بهانۀ دلواپسی از توافق ضعیف، دولت را به سازشکاری؛ و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و «فرزندان انقلاب» را به ضعف، نادانی و ناتوانی، نا دیده گرفتن حقوق ملت، بر باد دادن منافع ملی، ترجیح بیگانه به شهدا، رفتار باندی در سیاست خارجی، رفاقت خصوصی با بیگانه و ... متهم کردند. این گروه البته خود را «انقلابی» نامیدند و با تبلیغات وسیعی که قطعا از پشتوانه های مالی سنگین برخوردار بود، عدم اعتماد به دولت و تیم مذاکره کننده، وادادگی و غربزدگی آنان، استحاله و ... را به افکار عمومی منتقل کردند. ادعا کردند چون از جزئیات مذاکرات خبر نداریم، دلواپسیم. گویی عدم دلواپسی شان در طول سالیان گذشته به خاطر این بوده که از واو به واوِ مذاکرات مطلع بوده اند...
قضاوت در مورد انگیزه و رفتار این عده را به مرور حمایت های صریح رهبر معظم انقلاب از دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده هسته ای می سپاریم:
* در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان (۱۳۹۲/۰۸/۱۲)
• یک تذکّر مهم و لازمی را بدهم: هیچ‌کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌ اصطلاح پنج بعلاوه یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده آنها است انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست. این را هم توجّه داشته باشید، این مذاکره‌ای که امروز دارد انجام می‌گیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌ای است و لاغیر.
• ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه‌ دیپلماسی فعّالیّت می‌کنند، کار می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم، امّا ملّت باید بیدار باشد، بداند چه اتّفاقی دارد می‌افتد [تا] بعضی از تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‌های بی‌مزد و مواجب - از روی ساده‌لوحی - نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.
* در دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور با رهبر انقلاب (۱۳۹۲/۰۸/۲۹)
• یک نکته هم درباره‌ مسائل اخیر و این بگومگوهایی که در صحنه‌ سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای و گفتگو و مذاکره و از این حرف‌ها هست... اوّلاً بنده اصرار دارم بر حمایت از مسئولانی که اجرای کار برعهده‌شان است، از همه‌ دولت‌ها بنده حمایت می‌کنم، از مسئولان حمایت می‌کنم و وظیفه ما است. من خودم مسئول اجرایی بوده‌ام، وسط میدان بوده‌ام، سنگینی کار و سختی کار را با همه وجود احساس کرده‌ام؛ می‌دانم که کار اداره کشور کار سختی است. لذا اینها به کمک احتیاج دارند، من هم کمک‌شان می‌کنم، حمایت‌شان می‌کنم؛ این یک طرف قضیّه است که قطعی است. از آن طرف اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملّت ایران، از جمله مسئله حقوق هسته‌ای؛ اصرار داریم بر اینکه از حقوق ملّت ایران یک قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البتّه در جزئیّات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم؛ یک خطوط قرمزی وجود دارد، یک حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود.
* پاسخ به نامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای (۱۳۹۲/۰۹/۰۳)
• حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کردند: بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد.
* در دیدار مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در روز ملی فناوری هسته‌ای (۱۳۹۳/۰۱/۲۰)
• موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل‌بردار نیست.

و اما بعد؛ از دین و سنت اهل بیت علیهم السلام آموخته ایم که اگر کسی دلواپس امور و زندگی مردم نباشد و برای بهبود معیشت آنها اهتمام نکند، مسلمان نیست. و نیز «محبوبترین بندگان نزد خدا، نافع ترین آنان به حال مردم است.» علی (ع) دلواپس احوال مردم بود. برای این دلواپسی به تالار نمی رفت و معرکه راه نمی انداخت، بلکه شبانه و نا شناس بار به دوش می گرفت، طعامی بر کام گرسنگان می رساند، دست محبت بر سر یتیمان می کشید و..
هر روز مسلمان باید به محاسبه ختم شود. از خود بپرسیم؛ آیا اسبابِ دلواپسی مردم هستیم یا دلواپسِ احوال آنها؟!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسافر A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    44 8
    اینها فکر میکنند رهبری تقیه میکند، و برای کارهایشان بعضی وقت ها به این استناد میکندد که عمار در جریان دستگیری امیرالمومنین چشم به چشمان حضرت دوخته بود تا با حرکت چشمان حضرت کار دشمنان را بسازد در حالی که نمیدانند که هم سخن گفتن و هم حرکت چشم ها هر دو فعل اند و عمار هیچگاه از پیش خود وبی اذن مولا کاری نمی کرد. این ها را رها کنید بگذارید هر کاری می خواهند بکنند؛ زمستان می رود و رو سیاهیش برای ذغال می ماند.
  • بی نام RO ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    آقای اسماعیلی شما شخصیتی با ارزش و از حامیان دکتر قالیباف عزیر هستید به خاطر پست دو روزه از اشتباه دولت بی تدبیری و ناامیدی دفاع نکنید انرژی هسته ای تحویل آمریکا دادند هیچی هم نگرفتند.
    • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      10 5
      شما کجا بودی این هشت سال که میلیارد میلیارد به غارت رفت و نگران نشدی جانم تاجران تحریم را باید شناخت
    • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      5 5
      میخواستی یه عراق رو بدن با کویت اضافه و کارخونه بویینگ رو به نامت بکنن ؟ . عجب ملت ... پیدا میشنا
    • مريم FI ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      9 5
      باوركن عزيزمن كه خود تو دودقيقه هم نميتوني راجع به مزاياي هسته اي صحبت كني واين مساله فقط شده دست اويزي براي سركوب كردن هر نوع بيشرفت در مذاكرات
    • امین A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      2 3
      من سوابق آقای اسماعیلی رو خوندم ، همیشه مشی اعتدالی داشتند، بیخود نباید تهمت زد، ایشون اوایل دولت احمدی نژاد مقاله ای در حمایت از سیاست های هسته ای آن زمان دکتر روحانی نوشتند و از خبرنگاران همیشه همراه دکتر روحانی در سفرهایشان بودند
    • من A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      2 1
      مگه برا دریای خزر و پارس جنوبی و خط لوله صلح چیزی گرفتیم که حالا برا هسته ای چیزی بهمون بدن ؟؟؟؟؟؟؟همین که یه کاری کنن از این به بعد چیزی ازمون نگیرن کار بزرگیه
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    26 5
    حرف حساب زدي خدا پدرتو بيامرزه
  • معین A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    36 7
    بلاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو از یک تریبون عمومی بزنه دم شما گرم آقای اسماعیلی
  • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    143 5
    بعضی ها کاسه داغ تر از آش شدن چرا که منافعشون در خطر هست و نه منافع ملت
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    181 8
    والا اینها خودشون اسباب دلواپسی هستن
  • رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    38 7
    درود برشما
  • مسعود A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    18 8
    نوشته ی زیبایی بود.باید از این به اصطلاح دلسوزان و دلواپسان مردم و نظام پرسید که از نظر آنان معنی واقعی دلواپسی چیست و در واقع دلواپس واقعی کیست.اگر نگرش حزبی و جناحی داشتن به دستاوردهای دولت کنونی و رفع دغدغه های اصلی مردم از جمله چالشهای اقتصادی و فرهنگی از سوی دولت در ذهن آنان دلواپسی هایی ایجاد کرده که جای بسیار تاسف و نگرانیبرای خودشاندارد,چراکه این عده نشان داده اند که فاصله بسیار زیادی با همین مردمی که دلواپس آنها هستند دارند و حرف و سخنشان با عملکرد و کردارشان زمین تا آسمان متفاوت است.غالب مردم و در واقع همه ملت دوست و دشمن را بخوبی شناخته اند و فریادهای این عده اندک تاثیری بر روند "عزم ملی" شان در عمران و آبادی کشور نخواهد داشت.ضمنا بدانند که ایرانی جماعت سرش را برای کشورش میدهد..
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    112 8
    دلواپسان رانت و منافع شخصی نه امام می شناسند نه وطن و نه آخرت
    • نقی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      5 31
      دوست عزیز کسی که نظر شمار را ندارد ، تخریب نکن. اگر تیم مذاکره کننده بچه های انقلاب باشند، که هستند؛ منتقدین دولت هم فرزندان انقلاب هستند.
  • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    56 5
    اينها كاسه داغ تر اش هستند و البته دلواپس اينكه كاسه شان از آش يا مفت و رانتى خالى شود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    92 15
    دیر نباشد روزی که اینها در مقابل رهبری صف بکشند...
  • محمد IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    31 6
    خدا خیرتون بده
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    34 24
    احسن به شما برادر محترم ولی کو گوش شنوا فقط برای این آقایان حمایت از رهبری لق لقیه زبانیه و دیگر هیچ.
  • احسنت A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    78 7
    الله واکبر...برای همینه که بشون میگن افراطی
  • عباس م 61 IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 17
    عجب.
  • احسان EU ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    17 6
    ایول
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    75 2
    دلواپس از دست دان قدرت و حکومت جناح خودمان در کشور در اثر موفقیت جناح دیگر و دلواپس شفافتر شدن اقتصاد که دیگر نمیتوان از اب گل الودی که کمی زلالتر شده ماهی بیشتری گرفت
  • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    15 81
    دفاع خوبی نبود. من مخالفم که در هر امری پای رهبری را میان بکشیم. ایشان هم با توجه به سخنرانی اشان فکر نمی کنم که مایل به این امر باشند.
  • رضا عرب A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    66 71
    احسنت به این مقاله ..کسی که رهبر دارد دلواپسی ندارد
  • سميع A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    27 40
    اجركم من الله برادر گراممان خوب فرموديد كسي كه رهبر دارد دلوابسي ندارد اين كلام اعتقاد ماست.
  • مجید ا IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    13 3
    قیمت کالاها در هشت سال هفت برابر شد، دلواپس نشدیم، ارزش پول ایران در هشت سال به یک چهارم رسید دلواپس نشدیم، تعداد بیکاران چهار برابر شد اصلا دلواپس نشدیم، صد میلیارد پول نفت گم شد و هفتصد میلیارد به باد رفت کسی دلواپس نشد،سن فحشا به سیزده سال رسید ... یکی از این ناموس پرست ها دلواپس نشد، کشور تا پای جنگ رفت و هر جوجه حاکمی در منطقه به ایرانیت توهین کرد یک نفر از این آقایان دلواپس نشد. وزیر خارجه در قبرس چند ساعت مثل دزدها در فرودگاه بازداشت شد، یک نفر دلواپس نشد، به رئیس جمهور معجزه هزاره سوم در نیویورک گفتند دیکتاتور حقیر کسی دلواپس نشد حالا دلواپس شدن برا چی
  • بی نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    10 1
    کسی که خدا دارد و همواره خدا را در نظر می گیرد دلواپسی ندارد.
  • بی نام IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 6
    ترسو نباشید
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    5 5
    اینا سنگ رهبری را به سینه میزنند ولی جلوتر از رهبر حرکت میکنند .
  • علی IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 8
    اصلن دوستان متن اصلی توافق نامه ژنو را دیده اند ؟ و دومن مقام معظم رهبری فرمودند من خوشبین نیستم . سوم ماچه بدست آوردیم ؟ چهارم هنوز تهدید ، توهین ، انگشت نگاری ، روی میز ، تحریم جدید ، ندادن اصل دارایی ، .... ودر عوض بخش هسته ای کلن تعطیل و ..... اگر ایرانی هستید نگذارید آیندگان ضرر کنند ......
    • عباس م 61 IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      7 3
      عزیزم یه شبه اینایی که گفتی رو نمیارن تقدیمت کنن که اونام تو کشور خودشون مسئولند.
  • sunshane IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 10
    خوب که چی؟ حقوق مردم این وسط به هیچ حقوقی از مردم اشاره نشده است. شما اصلا می دانید حق و حقوق مردم چیست؟ حتما یارانه ناچیز؟ با سبد کالای تحقیر آمیز؟ شما که در مذاکرات بین المللی اینقدر پرقدرت و مقتدر هستید چرا در احقاق حقوق و منافع مردم جامعه اقتدار ندارید؟ پس عدالت و توازن چی میشه؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 3
    اینا دلواپس منافع خود که همان بیت المالست که طی 8 سال از مشت مردم درآوردند ودر حال مصرف آن هستند میباشند
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    2 3
    احمدی نژاد به اندازه کافی از رهبری خرج کرد.شما دیگه راه اون فرد رو ادامه ندین.اگه استدلال دارین مطرح کنید اما صحیح نیست که وقتی کم میارید از رهبر هزینه کنید. خب فردا اگه از مذاکره نتیجه نگیرید همه رو میندازین سر رهبر. به خاطر همین بود که به قالیباف رای ندادم.چون میدونستم کسی هست که از رهبری خیلی هزینه خواهد کرد. انصاف داشته باشین و منتشر کنید. از روزیکه شما اینجا شروع به مقاله نویسی کردین دیدم که در انتشار نظرات منصف نیستین جناب اسماعیلی.
  • علیرضا IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    3 3
    خیلی شاعرانه و شعاری و غیرمنطقی بود خیلی شاعرانه و شعاری و غیرمنطقی بود
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    اسماعیلی از حامیان سیاست های هسته ای روحانی بود یادمه همیشه به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای برای پوشش خبری با اشتهاردی می رفتند
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 1
    همین همایش دلواپسی ها است که اعضای تیم مذاکره کننده را نسبت به حساسیت های نظام فعالتر و محکمتر می کند