ترمز دلار کشیده شد/ نیلی: نتیجه مثبت مذاکرات برای بازار ارز مهم است

نوسان قیمت ارز که طی روزهای گذشته رخ داده، نگرانی هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

 

احسان میزانی: برخی روایت ها نشان می داد خرید خودروسازان از بازار ارز دلیل اصلی رشد قیمت ها بوده است ولی بررسی های دیگر نیز تایید می کند بانک مرکزی نیز به یکسان سازی نرخ ارز بی علاقه نبوده است. با این حال سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گوی با رسانه ها اعلام کرد، سیاست بانک مرکزی تعدیل نرخ ارز است ولی از همان زمان تاکنون روند حرکتی قیمت دلار در بازار صعودی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در صورتی که صنایع پتروشیمی یک میلیارد دلار ، ارز صادراتی خود را به بازار کشور انتقال دهند، احتمال کاهش قیمت دلار قوت می گیرد. با این حال همچنان روند حرکتی نرخ دلار در بازار صعودی است.

مسعود نیلی مشاور ارشد ریاست جمهوری اعتقاد دارد، وضعیت بازار ارز در قیاس با سال گذشته بهبود یافته است. او در تحلیل بازار می گوید:« شرایطی که در بازار ارز وجود داشت بسیار نابسامان بود. از یک طرف تحریم‌ها فشار نامحدود به کشور و اقتصاد اعمال کرده بود و از طرف دیگر اقتصاد کشور به دلیل این تحریم‌ها در شرایط تورم‌زا قرار گرفته بود. محدودیت دسترسی  به ارز نیز عرضه را دچار مشکل ساخته بود. بنابراین در سال 90 و 91 تا پیش از انتخابات 92 روندی افزایشی در نرخ ارز مشاهده می‌شد و البته این نوسانات خیلی زیاد بود. جهت حرکت بازار به سمت بالا و گاهی پایین پیش می رفت اما از تیر ماه 92 به بعد شاهد برقرار شدن ثبات نسبی در بازار ارز بودیم. اگر نوسانات بازار ارز طی سال های اخیر مورد بررسی قرار گیرد، برآورد تغییرات نرخ ارز تا پایان سال 91 رقم بسیار بالایی را نشان می دهد اما اگر شرایط موجود را با سال 91 مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم آرامش زیادی در بازار برقرار شده و نوسانات بازار به شدت کاهش یافته است که در این راه موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای بسیار موثر بود.»

او براین باوراست که در سال جاری و همزمان با ادامه موفقیت آمیز مذاکرات، وضعیت بازار ارز هم بهبود می یابد. نیلی در این مورد هم می گوید:« در سال جاری نیز انتظار داریم با توجه به ادامه موفقیت تیم مذاکره کننده، همچنان در این مسیر حرکت کنیم. تصویر مثبتی نسبت به این موضوع وجود دارد و این روند رو به جلو در حرکت است. با شرایطی که ذکر کردم انتظآر می رود نرخ ارز هم در طی این روند کاهشی ادامه مسیر دهد. البته در این راه باید منتظر گشایش در زمینه تحریم ها با پیش روی بیشتر مذاکرات هسته ای باشیم.»

او معتقد است:« البته شرایط به وجود آمده در طول ماه های گذشته به غیر مذاکرات هسته ای، دلایل دیگری نیز داشته است به طوری که چند دلیل عمده را می توان برای آن در نظر گرفت.از آنجا که یک چشم‌انداز امیدبخش نسبت به آینده در کشور ایجاد شد، شرایط با گذشته متمایز گشته است. البته نتیجه مذاکرات با کشورهای 5+1 گشایشی را در بازار ارز بوجود آورده که نقش آن انکارناپذیر است. با این شرایط دیگر سرمایه‌گذاری در خرید ارز جذابیت ندارد و در حال حاضر کسانی که قبلا پس‌انداز خود را به صورت ارز نگه می‌داشتند تمایلی به این کار ندارند. سیاست های اقتصادی در جهت کاهش تورم و برقرار شدن ثبات در پیش گرفته شده‌اند به طوری که با دنبال کردن این سیاست ها، آهنگ تورم نرخ نزولی را با سرعت زیادی می‌پیماید. نتایج این سیاست ها بلافاصله در کاهش سریع نرخ تورم به سطح پیش بینی شده، خود را نشان داد. البته نباید فراموش کنیم که در گذشته و در دوره فعالیت دولت نهم بخصوص دولت دهم، نرخ تورم رقم های بالایی را تجربه کرده است. با وجود اعمال سیاست های ضد تورمی باید تاکید کرد که  عملکرد اقتصادی ما با سیاست خارجی توام شده و ثبات در بازار به این امر بستگی دارد. نگاه به آینده نیز در گرو این سیاست و موفقیت آن است.»

او براین باوراست که نتیجه مذاکرات می تواند برقیمت ارز اثرگذار باشد:«در این شرایط اگر کاهش قیمت دلار را پیش بینی می کنیم، بر اساس پیش بینی از نتیجه مذاکرات هسته ای است. تحریم ها در این بخش بسیار تاثیرگذار است. موفقیت دیپلماسی و کاهش تحریم ها باعث می شود که چنین انتظاری از نرخ ارز داشته باشیم. پیش بینی می شود که موفقیت قابل تحسین تیم مذاکره کننده هسته ای در سال جدید هم ادامه یابد به همین دلیل به تاثیر این موضوع در اقتصاد، کاملا امدواریم. در این راه هر چه شرایط به سمت ثبات و در نهایت یکسان سازی نرخ ارز برود، عالی خواهد بود. ثبات یعنی امنیت و امنتیت یعنی توسعه. برای ایجاد ثبات و یکسان سازی نرخ ارز نیاز است تا ارز کافی در اختیار بانک مرکزی باشد. اگر ارز از محل فروش نفت بدست بیاید و قابل مبادله با ارز کشورهای دیگر باشد، مقدمات یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم خواهد شد.»

امروز قیمت ارز در بازار تهران به صورت نسبی به ثبات رسید و روند افزایش قیمت ها حداقل به صورت موقتی متوقف شد. تحلیلگران بازار براین باورند که حتی ثبات نسبی قیمت دلار روی مرز 3 هزار و 300 تومان، همچنان برای فعالان اقتصادی مطلوب تر از نوسان قیمت ها با جهش های ناگهانی خواهد بود.

در صورتی که امکان انتقال ارز به داخل کشور پس از رفع تحریم ها مهیا شود، قیمت دلار نیز در بازار کاهش می یابد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =