گام های مشترک ایران و آژانس در آستانه مذاکرات اردیبهشتی وین

مذاکرات آتی ایران و آژانس انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات، امیدواری نسبت به نهایی شدن پیش نویس توافق ایران و 1+5 را افزایش داده است.

محمود عزیزی: «با توجه به این واقعیت که منابع غیرنظامی قدرت و به ویژه قدرت اقناعی و گفتمان های تاثیرگذار در شکل گیری ساختار آتی روابط بین الملل نقش برجسته ای دارند، می توان دریافت که جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش برجسته ای در مناسبات در حال تکوین جهانی ایفا کند.» این یادداشتی محمد جواد ظریف در مقدمه کتاب «دیپلماسی در عصر جهانی شدن - از تئوری تا عمل»- نشان دهنده نگاه وزیر امور خارجه به مناسبات عرصه بین الملل است.مناسباتی که در مذاکرات هسته ای ژنو نمونه ای از آن اجرایی شد تا روزنامه  انگلیسی گاردین موفقیت احتمالی این مذاکرات در وین را «بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک قرن» بخواند.

باز طراحی راکتور اراک از سوی ایران برای رفع دغدغه های غرب در عین حفظ ماهیت آن، از جمله اقداماتی است که روند  مذاکرات را بهتر از قبل کرده است.سیگنال های مخابره شده از سوی ایران و آژانس هم مثبت است. قرار است امشب ماسیمو آپارو، رئیس تیم بازرسان آژانس مدیرکل پادمان منطقه B آژانس به همراه دو تن دیگر از بازرسان آژانس و یک تیم سه نفره از ازبازرسان آژانس  وارد تهران شوند  تا در مورد رهیافت پادمانی رآکتور مذاکره داشته باشند.

مهر هم  خبر داده است این تیم روزهای همچنین روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می کنند. این بازدید مدیریت شده و در راستای توافق 7 ماده ای ایران و آژانس در تاریخ 20 بهمن ماه  92 در تهران است .

 بازدید مدیریت شده یعنی آنکه بازرسان آژانس با اطلاع قیلی مقامات ایران حق بازدید از تاسیسات  ایران را دارند.

هفت اقدامی که ایران متعهد به اجرای آن شد است به شرح زیر است:

ردیف

توضیح

1

ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت ‌شده مرتبط با معدن ساغند یزد،  

2

ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان

3

تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده راکتور IR-40 (اراک

4

اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک

5

ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد

6

ارائه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده‌است

7

ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW نسل جدید چاشنی‌های ایمن)

مذاکرات هفته آتی ایران و 1+5 در وین  در عین حال نشستی نفس گیر خواهد بود. جز ء جزء این توافق قطعا مورد بررسی دو طرف قرار خواهد گرفت. تعیین یک تیم حقوقی از سوی  وزیر امور خارجه برای حضور در  نشست ها با 1+5 هم از جمله راهکارهایی است که طرف ایرانی برای  حفظ حقوق هسته ای کشور  انجام داده است.

 مقامات ایران و 1+5 فعلا اظهار نظر خاصی در این خصوص نداشتند. روزهای هفته آینده و بعد از انجام بازدید های  مقامات آژانس از ایران، اظهارات مقامات غربی می تواند جهت گیری 1+5 در مذاکرات پیش رو را مشخص تر کند.

/27212 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    43 0
    جلیلی دیپلماسی وقت تلف کردن رو با همت ادامه میداد
    • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      16 1
      اون آقا که اصلا دیپلماسی بلد نبود