ایسنا نوشت:

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: بهترین راه برای حفظ امنیت مرزها استفاده از اقوام مرزنشین است. این یک توصیه کارشناسی و با استفاده از تجارب گذشته به‌شمار می‌رود.

علی یونسی شامگاه شنبه در پایان سفر دو روزه‌اش به شیراز، در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از اهل تسنن سیستان و بلوچستان در پست‌های سیاسی، گفت: بسیاری از تابوها را استاندار سیستان و بلوچستان شکسته و حتی پست فرمانداری را به مدیر زن و اهل تسنن سپرده است.

او ادامه داد: برای تأمین امنیت نقاطی نظیر سیستان و بلوچستان و کردستان، کاری بهتر از این که به مردم اعتماد کرده و از خودشان استفاده کنیم وجود ندارد. این حاصل تجارب کسانی است که سال‌ها در آن استان‌ها فعالیت کرده‌اند. سپاه پاسداران از این تجربه استفاده کرده و امنیت بخش‌هایی از مرز را به بسیجیان اهل تسنن سپرد اما سایر ارگان‌ها و نهادها عقب مانده‌اند.

یونسی گفت: نگاه‌های تنگ‌نظرانه معدودی وجود دارد و افرادی ذهن متوهم امنیتی دارند ولی این مسائل را نباید ملاک قرار داد. عده‌ای نمی‌توانند به قومیت‌ها اعتماد کنند، اما باید باور کنیم که ایران یعنی همین اقوام و کسانی که به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند. همین‌ها در انتخابات بیشترین حضور را داشته‌اند، آنان به دولت اعتماد کردند و مدیران و دولت هم باید به آنان اعتماد کنند.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها گفت: از طرفی ظلم مضاعف تاریخی نسبت به زنان روا شده است و مدیریت و قانون ما مردسالارانه است، بطوریکه وقتی یکجا اعتماد می‌شود و یک زن به عنوان فرماندار انتخاب می‌شود، عده‌ای ترش می‌کنند. این یک مشکل فردی است. زنان در ایران برای مدیریت، سالم‌تر از مردان عمل کرده‌اند، کمتر در مقابل رشوه وسوسه شده‌اند و کمتر مزاحمت برای ارباب‌رجوع ایجاد کرده‌اند، قانون‌مدار، اخلاقی و صبور هستند ولی برخی مردها نمی‌خواهند این را بپذیرند و این یک حس خودپسندی مردانه است.

او با اشاره به برخی نگاه‌های نادرست به مسأله اقوام، گفت: مشابه همین موضوع در رابطه با اقوام نیز صدق می‌کند. در سیستان و بلوچستان این موضوع رنگِ دینی دارد و در خوزستان رنگِ قومی؛ حال آنکه اینگونه نیست و قانون امکان حضور تمام اقوام در رده‌های مدیریتی را فراهم کرده است و نمونه‌ آن را می‌توان در سطح وزرا و فرماندهان نظامی دید.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور گفت: شاید اگر تمام بلوچ‌ها شیعه هم بودند،عده‌ای برنمی‌تابیدند و این حس خودپسندانه است. برای دولتی که متعلق به همه است، اگر اینگونه رفتار کند، شایسته نیست. تجربه نشان داده که هرجا اعتماد کردیم، موفق بودیم؛ البته باید دقت کرد تا افراد لایق انتخاب شوند.

یونسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.

او همچنین درباره سفر خود به شیراز و برخی اتفاقاتی که در دومین نشست عمومی این سفر رخ داد و برای سخنرانی وی مشکلاتی بوجود آمد، گفت: من برای این اتفاقات اهمیتی قائل نیستم. به نظرم اتفاق مهمی در جلسه نیفتاد و ما طبق برنامه عمل کردیم و بسیاری از افراد هم اجازه پیدا کردند حرف بزنند.

یونسی گفت: البته عده معدودی می‌خواستند جلسه را بر هم بزنند که موفق نشدند. هدف آنها این بود که جلسه را به هم بریزند که نتوانستند به هدفشان برسند و در عین حال به کسانی که انتقاد و سئوال داشتند، اجازه و فرصت داده شد تا حرف‌هایشان را بزنند. البته اکثریت جلسه پاسخ بسیاری از سئوالات را دادند.

او در ادامه، مهمترین خواسته‌های اقلیت‌های دینی ساکن در استان فارس و بویژه شیراز را یادآور شد و گفت: ارامنه ساکن در شیراز خواستار احیای کلیسای 400 ساله خود توسط سازمان میراث فرهنگی بودند که البته حق هم دارند، چراکه این یک اثر تاریخی است و قبل از آنکه کلیسا باشد، یک میراث به شمار می‌رود و متعلق به تمام ایرانیان است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین خواسته جمعیت کلیمیان را تعطیلی مدارس در روزهای شنبه و اعیاد مذهبی‌شان اعلام کرد و گفت: آنان می‌خواهند همانگونه که در تهران این مهم حاصل شده است، در شیراز هم که دومین جمعیت یهودی را در کشور دارد،‌ محقق شود.

او با تاکید بر اینکه "تمام اقلیت‌های دینی در ایران اعتقاد دارند که اول ایرانی هستند، بعد یک اقلیت دینی یهودی یا مسیحی"، گفت: با تمام اقلیت‌ها که صحبت داشتیم، آنان کاملاً از برخورد شهروندان و مسئولان ابراز رضایت می‌کردند و تاکید داشتند که به هیچ عنوان سر سازش با رژیم اشغالگر اسرائیل ندارند و مخالف آنان هستند و از ما خواستند که این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم.

یونسی به دیدار خود با علمای اهل تسنن اشاره و این دیدار را بسیار مؤثر خواند و گفت: حرف‌های زیادی مطرح شد و مهمترین موضوع اینکه آنان اعتقاد داشتند اینکه مدام بگوییم وحدت داشته باشیم، به‌گونه‌ای القا کننده آن است که اکنون وحدتی نیست؛ حال آنکه بهترین شرایط وحدت در بین مسلمانان در ایران وجود دارد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درپایان گفت: هیچ‌کدام از آنها موافق جریان‌های سلفی‌گری، وهابیت و ... نیستند و همواره در دفاع از حکومت اسلامی پیشرو و پیشقدم هستند و مثل هر شهروندی انتظاراتی داشتند که پیگیری خواهیم کرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    حمایت می کنیم از این طرز تفکر
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    این صدای مردم در انتخابات است که هم روحانی و هم مخالفانش باید بشنوند
  • سید A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    27 3
    ترس منتقدین این طرز فکر اینه که جوانان ما جذب ادیان دیگر بشن اما اگر واقعا روحانیون ما جواب قانع کننده ای برای شاعبه جوانان داشته باشن و با نسل جوان اشتی کنن مشکل حل میشه که البته باید قبول کنیم اعتماد بین روحانیون و جوانان کمرنگ شده.
  • جواد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    40 2
    صحبتهای منطقی بود.آقای یونسی تشکر و خسته نباشید.
  • حمید IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    29 2
    درود به شرفت یونسی.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    9 0
    اقای یونسی دوست داریم مرسی ممنون از افکار خوب شما خوشحال شدم
  • پرهیزگار IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 4
    با سلام متاسفم به آقای یونسی در پاسخ به ادعاهای ایشان باید عرض کرد، امام خمینی ره جزو آن عده‌ای بوده‌اند که نماد شیر و خورشید را یک نماد سلطنتی می‌دانستند و بر اساس همین ایشان 36 سال پیش در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور هستند، می‌فرمایند:... بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.