۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
مطهری هنوز هم تک است

به نظرم تا به امروز هنوز هیچ کس جای مطهری را نگرفته است این به رغم آن است که کارها و گرایشها تخصصی تر شده و اما به یک صد دلیل همچنان مطهری یکه تاز میدان تفکر در ایران است. مهم ترین ویژگی او هم قدرت نقادی و توانی است که در تفکر دارد. دیگران در هر دو زمینه مشکل دارند و غالبا عبارت پردازی می کنند.

همچنان مثل قدیم چنین می اندیشم که استاد مطهری نه یک بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. آدمی فکور، معتدل، جستجوگر. کسی که تلاش می کرد بفهمد، و این مهم ترین خصلت او بود. او به مهم ترین مسائل اجتماعی می اندیشید و جامعه را از طریق تفکر دنبال می کرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش می گشت و وقتی می یافت، یافته هایش را کنار هم می گذاشت، روی آنها می اندیشید، حلاجی می کرد، در سخنرانی ها با مخاطبان در میان می گذاشت، گاه چند بار، همه جزئیات آنچه را یافته بود می نوشت، و نتیجه را به صورت یک کتاب منتشر می کرد. این درست است که برخی از افکار مطهری به دلیل رواج برخی از مسائل جاری آن زمان مانند مارکسیسم، رنگ گذشته به خود گرفته، اما همچنان و همچنان تفکری است پویا، جهت دار، معتدل و معقول و سرشار از تازه ها. بحث هایی که بسیاری از آنها همچنان تازه است و مدعیان اندیشه، تاکنون از آنها غفلت ورزیده اند. مطهری نه شعاری است، نه تفریطی و جمودگر، نه سطحی و بی عمق، بلکه تفکرش، تلاشی است یکسره پویا، با تعمق در سنت ها، با ملاحظه واقعیات خارجی، همراه با مثلهای زنده اجتماعی، و خودش، معتقد به تحول و تطور و در عین حال مخالف با تندروی، روشی که دشمن تفکر است.

مطهری نه فقط در کتابها که بیش از همه در یادداشت هایش نشان داده که چطور مسائل را حلاجی می کرده، چه مقدار بر افکار جاری جامعه تسلط داشته و به رغم آن که در چهارچوب زندگی عادی اجتماعی و دانشگاهیش بوده، اما از روند تفکر جریان های مهم فکری دنیا و از دیدگاه های رایج مطلع بوده است. مطهری دنبال جریان های سیاسی فعال نرفت، چون اهل فکر و اندیشه بود. و مگر همه باید انقلابی باشند و اگر نباشند مطرودند؟ مطهری انقلابی انقلابی نشد، چون مجبور بود همه چیز را تحلیل کند، مطهری یکسره دل به کسی نسپرد، چون برای هر کسی بهره ای از دانش می شناخت. مطهری یک کارگاه فکری بود که عناصر و موادش از هر جایی فراهم می آمد. رنگ اسلامی داشت، اما نه اسلام اخباری و صوری. او درک می کرد که باید برای هر فکری، حرمت قائل شد. طبعا صاحب آن فکر را هم باید حرمتش را داشت. از چنین آدمی، انتظار نمی رفت که به سادگی کسی را طرد کند. چنان که درباره کتابهایی هم که می دید همین حرمت را قائل بود. آنها را با دقت می خواند، از آنها استفاده می کرد، یادداشت بر می داشت و به موقع، جای آنها را در یک نظام فکری مشخص می کرد. انتقاد داشت، اما نه هیچ گاه یکسره رد می کرد و نه دربست آن را می پذیرفت. جنس مطهری، جنس فکری بود، نه سیاسی.
مطهری مردی دانشی بود، مردی که می کوشید با فکر و اندیشه دنیای خودش را بسازد. برای او عمل سیاسی اصالت نداشت، برای او تندروی جایی نداشت، برای او تفکر همه چیز بود. اگر با فکری و اندیشه ای مخالفت می کرد، نوعی تندروی در آن ها می دید. دوری از تفکر می دید. کودکی تفسیر نوشته بود برای او پدیده ای شگفت بود. او به دنبال تفکری اصیل بود و از آدم های بی ریشه که اهل تفکر نیستند، به خصوص وقتی درباره مهم ترین مباحث اظهار نظر می کردند، نگران می شد. بخشی از نگرانی های او را می دانیم. بدون شک، هیچ کس جای مطهری را نگرفته است و همچنان ما نیازمند اندیشه های او هستیم. باشد کسانی که متولی نشر افکارش هستند، بیش از پیش به این مهم بپردازند و به خصوص تازه های فکر او را به جامعه بشناسانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آوین A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    33 1
    سلام، خداقوت استاد ضمن گرامیداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری، روز معلم را به شما استاد فرهیخته هم تبریک عرض میکنم. مطلب قابل تأملی بود؛ باشد که اهل علم و دانش به ویژه جامعه روحانیتی که در عرصه های علمی فعال تر هستند، بیشتر از شهید مطهری الگو بگیرند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    4 2
    دقیقا همینطوره. استاد مطهری صاحب اندیشه است و برای همین کهنه نمی شود.
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    12 1
    راستی چرا بعد گذشت 35 سال از انقلاب حوزه های علمیه مانند مطهری و علامه طباطبایی تربیت نکرده اند؟آقایان جوادی آملی و حسن زاده که متعلق به قبل از انقلاب هستند. آیا حوزه های ما کم کاری نداشته اند؟آقای قرائتی هفته پیش گفتند برای درس تفسیر در دانشگاه ها 120 مفسر نیاز داشتند. به آقایان مصباح و مکارم مراجعه کردند و حضرات گفتن ما این تعداد طلبه که یک دوره تفسیر قرآن را بلد باشد نداریم. جای تاسفه.
  • س A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    8 1
    تمام مشکلات جامعه ما این هست که اهل فکر و اندیشه نیستیم حتی دانشگاهیان و حوزویان. با تاخیر روز معلم بر شما مبارک.
  • مصطفی صادقی A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    6 1
    جانا سخن از زبان ما می‌گویی. کاملاً موافقم جناب استاد به رغم آنکه کارها و گرایشها تخصصی تر شده اما همچنان مطهری یکه تاز میدان تفکر در ایران است. روحش شاد
  • ثقلین IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 3
    فاتحه مملکتی را که امثال عباسی و پورازغدی و رایفی پور و پناهیان و....به اصطلاح تیوریزیسین آن هستند باید خواند. مطهری کجا و اینها کجا؟ جامعه ما متفکری چون مطهری می خواهد نه قمقمه های پرسر و صدای خالی الحمد لله تا حدودی مشی شهید مطهری را می توان در افکار و آثار و مواضع دکتر جعفریان دید.
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      1 6
      حال که بازار ادعا داغ است این مورزد اخیر را هم اضافه کنید که فرزند دکتر علی شریعتی نیز با تاکید بر اینکه شخصیت پدرش شخصیتی منحصر به فرد است، اظهار کرده است: همه ما وارث شریعتی هستیم و در ابعاد مختلفی می‌توانیم بیانگر تفکر شریعتی باشیم؛ هرچند در سال‌های اخیر تعداد شریعتی‌ها زیاد شده است
    • کتابخانه A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      1 2
      ثقلین ببخشید من اشتباه به شما منفی دادم اینبار را درست گفتی درود بر شما
  • ریحانی از خوزستان IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    3 1
    با سلام و احترام و با احترام به مطالب جنابعالی که در مورد استاد مطهری فرمودید. اگر در مقاله ای جداگانه حداقل بخشی از افکار استاد مطهری را مثلاً در زمینه ی اصول، فقه یا فلسفه از نظر روش و بینش بررسی می کردید، بهره ی بیشتری داشت. موفق باشید
  • س A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 1
    استاد چرا عدالت رو رعایت نمیکنید پیام های دوستان خودتون رو بالاتر میزارید در صورتی که من زودتر پیام دادم با توجه به ساعتش میگم این آقای ثقلین همیشه مینویسه همیشه هم اشتباه میگیه والا بخدا هههههههه
    • خبرنگار A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      0 0
      نظرات بر اساس ساعت ارسال یا ساعت انتشار چیده نمی شوند بلکه بر اساس تعداد مثبتها به ترتیب چیده می شوند. یعنی اگر کامنتی دارای بیشترین رأی مثبت باشد در بالا قرار می گیرد.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      2 0
      خبرنگار عزیز با تشکر از توضیح شما
  • ثقلین IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 1
    جناب "س" اتهام زدن و قضاوت کردن بدون اطلاع ظاهرا به سبب تاثیرپذیری از به اصطلاح تیوریزیسینهای فوق الذکر است. اتهام بی عدالتی و پارتی بازی حقیقتا شرم آور است.آن هم به شخصی چون دکتر جعفریان. ضمنا متاسفانه حقیر ارتباطی با ایشان ندارم.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      1 1
      جالب است کار خودتون رو اتهام نمیدونید پارتی بازی را شما اضافه کردید. درهر صورت ازغدی پور و غیره هم باید حرفهای خودشان را بزنند هر کسی را که شما دوست ندارید نمیشه حذف کرد جامعه که تحمل حرف مخالف را ندارد پیشرفت نمیکند. در صورتی که من هم از امثال این اقایان دلخوشی ندارم.
    • ثقلین IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      1 0
      اولا حقیر اگر برای ادعایی دلیل نداشته باشم هرگز بیان نمی کنم که آن دنیا ضامن شوم. آن هم برای چه کسانی ثانیا آیا استعمال عباراتی چون "عدم رعایت عدالت" و "دوستان خودتان" و...مقصودی غیر از زدن اتهام پارتی بازی است؟ ثالثا ما جلوی امثال پورازغدی و پناهیان و...را جهت اظهار نظر می گیریم؟ اینها که در هشت سال گذشته تمام تریبون ها دستشان و صدا و سیما ملک شان بوده و هست آیا در این جهت عدالت رعایت شده؟ افراد بسیار باسوادتری هستند که چنین امکاناتی ندارند رابعا در تمام علوم و زمینه ها تنها افرادی شایسته اظهار نظر هستند که در آن زمینه متخصص باشند نه افرادی که نه تحصیلات درست و حسابی دانشگاهی و حوزوی دارند و مدرکشان مورد مناقشه است و با سر وته زدن کتب بزرگان سخنرانی می کنند