واحدمرکزی خبر نوشت:

صدراعظم آلمان گفت: در تلاشیم تا اروپا حداکثر ظرف پانزده سال آینده از گاز روسیه بی نیاز شود.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، آنگلا مرکل در جلسه پرسش و پاسخی که بعد از کنفرانس خبری مشترکش با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در محل کاخ سفید برگزار شد، اظهار داشت: ارزیابی های بسیار متفاوتی از رخدادهای اوکراین میان آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد. البته ما تمامی اقداماتمان تاکنون اشتراکی بوده است. وی ابراز امیدواری کرد روسیه در آینده، مسئولیت پذیری بیشتری از خود نشان دهد.
او تاکید کرد: بدیهی است که ما نیز باید اقدام کنیم. ما از ماجرای گروگانگیری شماری از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله چهار آلمانی ناخرسندیم. برای ما کاملا مهم است که این مرحله را با موفقیت پشت سربگذاریم. مساله دوم آن است که هیچ تغییر و تحولی را بعد از توافقنامه اخیر ژنو شاهد نبوده ایم.
مرکل با بیان آنکه طرف اوکراینی و طرف روس، گامهایی را در این خصوص برداشته اند، خاطر نشان کرد: سازمان امنیت و همکاری اروپا باید در حل و فصل مناقشه اوکراین، بیشتر نقش آفرین باشد. این سازمان باید مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اواخر این ماه را تدارک ببیند. صدراعظم آلمان در زمینه وضعیت تحریمها علیه روسیه نیز ابراز داشت: رئیس جمهور آمریکا نیز می داند که تحریمها تنها راه ممکن نیست. در واقع تحریمها در ترکیب با راه حلهای دیپلماتیک معنی می دهد. باید در فکر اقدامات دیگر نیز بود. تمهید طیف گسترده ای از گزینه ها برای حل این بحران ضروری است. ما در اروپا فاز دوم و برای افزایش ثبات اوکراین، فاز سوم (تحریمها علیه روسیه) را تصویب کرده ایم. من اینجا تاکید می کنم که ما بدنبال اجرای این مراحل نیستیم. اما باید خود را برای اجرایی کردن چنین اقداماتی آماده کنیم. هدف اصلی من آن، در وهله نخست، بهبود ثبات این منطقه و تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین است. ما ظرف روزهای آینده نیز روی این موارد کار خواهیم کرد. ما برای اجرای فاز دوم (تحریمها) آماده ایم. رئیس جمهور آمریکا پایبندی (اروپا) به تعهدات گازی روسیه را مهم نمی داند در حالی که عمل به این تعهدات بشدت برای اروپا مهم است. مرکل با اشاره به برنامه های میان مدت اروپا برای تامین انرژی گفت: هم اکنون ما در اروپا بدنبال تشکیل یک اتحادیه انرژی هستیم. هدف ما آن است که ظرف ده پانزده سال آینده از گاز روسیه بی نیاز و مستقل شویم. امروز شش کشور عضو اتحادیه اروپا تا یکصد درصد به گاز روسیه وابسته اند. ما باید خطوط لوله خود را بهبود بخشیم و «انتقال معکوس گاز» را در تمامی کشور اروپایی فراهم کنیم. این برنامه ها به سه بخش کوتاه، میان و بلند مدت تقسیم می شوند؛ اینجا است که توافق نامه تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.
صدراعظم آلمان با بیان آنکه بزودی وزاری خارجه اتحادیه اروپا در خصوص اوکراین با یکدیگر دیدار خواهند کرد، افزود: آنها می خواهند روی مسیرهای مختلفی کار کنند. ما و آمریکایی ها نیز در این میان تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا با کمک سازمان امنیت و همکاری اروپا از موضوعات مهم و رو به جلوی اوکراین حمایت سیاسی کنیم. این حمایتها شامل تعیین ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع اوکراین، بحث در مورد اصلاح قانون اساسی این کشور، برگزاری همه پرسی و نیز توجه به تمرکززدایی بیشتر در اوکراین است. تمامی بخشهای اوکراین باید امکان دریافت اطلاعات یکسان را داشته باشند. سازمان امنیت و همکاری اروپا حاضر به همکاری مفید در این موارد است و ما نیز حمایتهای ضروری سیاسی را در برنامه خواهیم داشت. من تنها می توانم بگویم که انتخابات بیست و پنجم ماه مه در اوکراین، انتخاباتی سرنوشت ساز است. چنانچه بی ثباتی در اوکراین ادامه یابد، شرایط نیز سخت تر خواهد شد. قویا اطمینان دارم که آمریکا و اتحادیه اروپا در مساله اوکراین، گامهای مشترکی برخواهند برداشت. تاکنون همه ما کارهای بسیاری را انجام داده ایم و از این به بعد نیز انجام خواهیم داد.
مرکل ادامه داد: ما تلاش می کنیم تا شاید در میان یا بلند مدت بتوانیم بر اختلافات خود در خصوص دنیای مجازی و حفاظت از حقوق شهروندی میان آلمان و آمریکا فائق آییم. به نظرم تبادلات پارلمانی میان آلمان و آمریکا در این زمینه کمک کننده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =