حالا دیگر معروف است که توماس پیکتی - اقتصاددان فرانسوی و نویسنده کتاب پرفروش 700 صفحه ای "سرمایه در قرن بیست و یکم"- معتقد است بازار آزاد نابرابری ثروت تولید می کند که موروثی و ضد شایسته سالاری است.

 راه حلی که همگان درباره آن صحبت می کنند گرفتن مالیات از ثروتمندان است. اما با خواندن کتاب، کاملا واضح است که پیکتی تشخیص می دهد در طی یک دوره زمانی طولانی، نیروی اصلی در حمایت از برابری بیشتر اشاعه دانش و مهارت بوده است.
به هرحال، کشورهایی مانند هند و برزیل در دهه های 1970 و 1980 بدون آنکه رشد مشترک گسترده ای را ایجاد کنند، نرخ های بسیار بالای مالیات را داشته اند. کشورهای آسیای شرقی در عوض، با نرخ بالای سواد و یک نیروی کار به طور فزاینده ای ماهر، موفق شدند هم رشد و هم عدالت نسبی را به دست آورند. این بحثی در مخالفت با مالیات های بالاتر نیست بلکه بحثی در تاکید بر این است که برای رسیدن به بهترین نتایج بلند مدت، آموزش و پرورش همچنان ضروری باقی می ماند. افسوس که این حوزه ای است که ایالات متحده آمریکا در آن شکست خورده است.

اگر خواندن کتاب پیکتی، نابرابری در ثروت را به یاد ما می اندازد، گزارش اخیر ارائه شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) درباره مهارت افراد بالغ در کشورهای ثروتمند به همان اندازه یک تصویر غم انگیز از نابرابری در دانش به ما ارائه می کند- چیزی که برای ایالات متحده امریکا ترسناک است. 36 میلیون آمریکایی بالغ مهارت پایینی دارند و این ها فقط کارگران مسن نیستند. جوانان آمریکایی- 16 تا 24 ساله - که در آستانه ورود به بازار کار هستند، در دو رشته از سه رشته امتحان گرفته شده، حساب و مهارت های فناوری، در رتبه آخر قرار دارند.

این اولین مطالعه جامع درباره مهارت هایی است که بزرگسالان برای کار در دنیای امروزی به آن نیاز دارند، سواد، حساب و فناوری. همانطور که برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان PISA مشخص می کند که ارزیابی OECD برای دانش آموزان پایه های چهارم تا هشتم انجام شده، این مطالعه برای سنجش قدرت حل مسئله و نه حفظ کردن مرسوم طراحی شده است. مشخص شد که کسب نمرات خوب در این امتحانات مستقیما به شغل، افزایش حقوق و بهره وری، سلامت و حتی به مشارکت مدنی و سیاسی مرتبط است و نابرابری در مهارت تا اندازه زیادی به نابرابری در درآمد مربوط است.

این امتحانات نشان می دهد که مردم هرجایی مهارت ها را در سن جوانی توسعه می دهند، در سن 30 سالگی حرفه ای می شوند و بعد شروع به زوال می کنند. بنابراین اگر مردم با آموزش بد و مهارت های پایین آغاز کنند، این معضلات به احتمال زیاد در سراسر عمر همراه با آنها رشد کرده و باقی می ماند.
تصویر ایالات متحده عمیقا نگران کننده است. برغم داشتن دومین تولید ناخالص ملی، کشور تقریبا در همه ابعاد ضعیف عمل می کند. آمریکا در سواد و مهارت های فناوری زیر خط متوسط است و در زمینه حساب در میان افراد 16 تا 65 سال از آخر، سوم است. جالب اینکه، فرانسه، کشور پیکتی هم در عمده رشته ها همینگونه ضعیف عمل می کند.

نابرابری در مهارتها نیز درحال تبدیل شدن به موضوعی ریشه دار و نسل به نسل است. ایالات متحده یک شکاف عمیق بین بهترین و بدترین اجراکنندگان خود داشته است- اگرچه در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و هلند، درصد کمتری در سطح بالا داشت. آمریکا همچنین گسترده ترین شکاف در نمرات میان افراد با والدین ثروتمند و تحصیل کرده و والدین فقیر فاقد تحصیلات را داشت.

ایالات متحده دارای سطح بالایی از تحصیلات است و یک درصد بالایی از کارگرانش در برنامه های آموزشی و تربیتی حضور دارند و پول زیادی برای این فعالیت ها هزینه می کند و با این همه از بسیاری کشورهای دیگر که از مزایا و منابع کمتری برخوردارند بدتر عمل می کند. ( و این اصلا به خاطر مهاجران نیست. در حدود نیمی از کشورهای OECD هم اکنون نسبت به آمریکا درصد بیشتری از بزرگسالان به دنیا آمده در خارج را دارند.)

آنچه ما از این مطالعه می آموزیم، در واقع فقط توسعه چیزی است که ما قبلا در نتایج PISA کشف کرده بودیم. بزرگترین نیرو در پشت سقوط رتبه آمریکا این نیست که ایالات متحده آمریکا کارها را بسیار بدتر انجام می دهد بلکه سایر کشورها بالا آمده و دارند بهتر عمل می کنند. سیستم آموزش و پرورش آمریکا در محیط جدید جهانی نا متناسب و نا کار آمد است.

و هیچ چیز نشان از بهبودی ندارد. واکنش های هر دو حزب نسبت به هسته مشترک-یک سری استانداردهای ملی پذیرفته شده توسط دولت-یک نمونه غم انگیز است. والدینی که با یک فرهنگ استانداردهای پایین اما اعتماد بنفس بالا رشد کرده اند از اینکه می بینند این امتحانات نشان می دهد عمده مدارس آمریکا به خوبی به بچه های آنها درس نمی دهند دل آزرده و خشمگین شده اند. ( آنها مشکل را از امتحانات می بینند چرا که می دانند فرزندانشان شاهکار هستند.) برخی از لیبرال ها و گروه های معلمی از تاکید بعمل آمده روی امتحانات ناراحت هستند. و جمهوریخواهان اکنون با هسته مشترک مخالفت می کنند -برغم اینکه همین چند سال پیش از آن یک قهرمان ساخته بودند- فقط بخاطر اینکه دولت اوباما از این پروژه حمایت می کند.

پیکتی می نویسد : تنها بخشی از نیروی اصلی برای همگرایی ثروت - توزیع دانش - طبیعی و خود بخودی است. این موضوع همچنین در مقیاس وسیعی به سیاست های آموزش و پرورش بستگی دارد. به عبارت دیگر اگر ما حقیقتا خواهان کم کردن نابرابری هستیم باید سیستم را اصلاح کنیم، جائیکه لازم است پول خرج کنیم - مانند آموزش ابتدایی- و همین حالا مشغول به کار شویم.

منبع: واشنگتن پست/دو مه 2014
ترجمه: محمدرضا نوروزپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    19 11
    خوشبختانه کشور ما و سایر کشورهای جهان سوم در بهشت زندگی می کنند و این غرب هست که در حال نابودیست :
    • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      8 14
      چه ربطی داشت الان؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      10 2
      این کامنت به کنایه گفته شده دقت کنید
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    55 6
    آمریکا با این آمریکا بودنش خودش رو نقد می کنه و ادعا نمی کنه که در همه چیز سرآمده و همین باعث پیشرفتش میشه اما ما مدعی هستیم که در اموزش و پرورش بهترین هستیم در عدالت بهترین هستیم در رفاه اجتماعی بهترین هستیم و درهمه چیز اولیم و به همین خاطر همیشه پشرفت هایمان یا متوهمانه است یا اگر هم پیشرفت داریم از بس دروغ گفته ایم باورمان نمی شود.
    • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      21 35
      کی گفته ما در اموزش و پرورش بهترین هستیم؟ یه منبع بیارید. دیگه از حد گذشته عزیز من. پس فردا بگن آمریکا یه کشور رو با بمب اتم زد و با خاک یکسان کرد یه عده میان اینجا که به به و چه چه چه خوب زد اگر ما بودیم کمونه میکرد خودمونو میزد. همه جا خودشونو نقد میکنن و کار خوبی هم میکنن. اینجا هم کم نقد آموزش و پرورش ندیدم خود مسئولین هم قبول دارند. این که از پراید و مترو و فوتبال و فیلم و آب و هوا گرفته تا نقد سیستم آموزشی اشون استفاده کنید برای کوبیدن تو سر ایران و تحقیر خودمون نه تنها باعث پیشرفت نمیشه، به جز تزریق ناامیدی نتیجه دیگه ای نداره. اگر راتون میدن پاشید برید همونور بزارید ما هم با همین پراید قراضه و مترو خراب و فیلم درپیتمون زندگیمون رو بکنیم و با مقایسه خودمون با خودمون دنبال پیشرفت باشیم
    • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      26 3
      اینکه حقیقت را ندانی و تلاشی هم برای دانستن آن نکنی ، نادانی است ، ولی اینکه حقیقت را نگویی یا فقط بخشی گزیده شده از آن را منعکس کنی ، خیانت است ، نادانی و خیانت همان چیزهایی هستند که سالهاست در کشور مان اسیر آنهاییم .
    • دکتر نصیر A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      0 1
      اتفاقا امریکایها خود را رهبر دنیا می دانند ..همین نسخه دموکراسی که یا با حنگ و حمله نظامی یا با تحریم یا با فرهنگ و سبک زندگی غربی و امریکایی که در رسانه ها بازیهای ویدوئی اینترنت ماهواره و ...تبلیغ می کنن از همان خود برتر بینی آنها نشات می گیره
  • معلم IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    21 2
    حرف های درستی است . سیستم اموزشی است که همه چیز را درست می کند اگر ما می خواهیم اقتصاد مقاومتی و پیشرفت داشته باشیم باید در کتاب های اموزشی این را به بچه ها یاد بدهیم و به انها بیاموزیم که چگونه روی پای خود بایستند و مهارت یاد بگیرند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    15 3
    چیزی که برا من جالبه اینه که بزرگترین منتقدان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دولت آمریکا، از داخل خود آمریکا میان.
  • لیسانس مهندسی صنایع غذایی US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    8 2
    من با خوندن این گزارش از ادامه تحصیل در آمریکا و کشورهای غربی انصراف میدم خوبه این مقاله رو خوندم و گر نه معلوم نبود چه آینده تاریکی داشتم
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    نابرابر اجتماعی و عدم تقسیم ثروت چیز بسیار خوبیه.